دربی 94/ پرسپولیس-استقلال؛ پیش به سوی برد شاگردان یحیی گل‌محمدی

دو تیم پرسپولیس و استقلال در چارچوب هفته هشتم رقابت‌های لیگ بیستم برای نود و چهارمین بار در تاریخ مقابل هم قرار می‌گیرند.

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، به نقل از رسانه رسمی باشگاه پرسپولیس:

برتری پرسپولیس در بازی‌های رسمی

دو تیم پرسپولیس و استقلال تاکنون در مجموع دیدارهای رسمی و دوستانه ۹۳ بار به مصاف هم رفته‌اند که ۲۴ برد سهم سرخ‌ها بوده، ۴۳ بازی با تساوی خاتمه یافته و ۲۶ برد نیز برای آبی‌ها ثبت شده است.

دو تیم تاکنون ۳۸ بار در لیگ برتر، ۱۴ بار در لیگ آزادگان، یک‌بار در لیگ قدس، ۱۰ بار در جام تخت جمشید، ۳ بار در لیگ منطقه ای، ۴ بار در جام حذفی، یک‌بار در سوپرجام، ۱۴ مرتبه در مسابقات تهران و یک بار در چارچوب معرفی نماینده ایران برای جام باشگاه‌های آسیا به مصاف هم رفته‌اند؛ در ۸۶ بازی رسمی برگزار شده دو تیم ۲۴ پیروزی سهم پرسپولیس و ۲۳ پیروزی نیز سهم استقلال بوده و ۳۹ دیدار با تساوی به اتمام رسیده است. همچنین ۷ بازی دوستانه نیز بین دو تیم برگزار شده است. در دیدارهای لیگ برتری برگزار شده بین دو تیم نیز ۱۰ برد برای پرسپولیس، ۸ برد برای استقلال و ۲۰ تساوی به ثبت رسیده است.

بهترین گلزنان دربی؛ آقای گل‌های دست نیافتنی

زنده یاد صفر ایرانپاک با ۷ گل و حسین کلانی با ۶ گل بهترین گلزنان تاریخ دربی برای پرسپولیس هستند. مهدی هاشمی‌نسب هم پنج گله بوده که چهار گل را با پیراهن پرسپولیس به ثمررسانده است.  غلامحسین مظلومی و علی جباری با ۵ گل زده بهترین گلزنان استقلال در دربی بوده‌اند.

گفتنی است که صفر ایرانپاک تنها بازیکنی است که موفق به گلزنی در ۶ دربی مختلف شده، همچنین حسین کلانی در پنج دربی مختلف و علی علیپور در ۴ دربی متفاوت موفق به گلزنی شده‌اند.

گلزنان مشترک

مهدی هاشمی‌نسب، شاهرخ بیانی و غلامرضا فتح آبادی بازیکنانی هستند که با پیراهن هردو تیم در دربی گلزنی کرده‌اند.

رکوردداران حضور در دربی به عنوان بازیکن

علی پروین با ۲۰ بار حضور در دربی با پیراهن پرسپولیس به عنوان بازیکن از این حیث رکورددار است؛ افشین پیروانی سرپرست فعلی سرخپوشان نیز با ۱۸ بار حضور در میدان در رده دوم قرار دارد. برای استقلال محمود فکری و امیرحسین صادقی ۱۸ بار به عنوان بازیکن در دربی حاضر شده‌اند و در میان آبی پوشان رکورددار هستند. ضمن آنکه علیرضا نیکبخت واحدی نیز سابقه ۱۹ بار حضور در دربی را دارد؛ او ۱۳ بار با پیراهن استقلال و ۶ بار با پیراهن پرسپولیس در دربی حضور داشته است.

مربیان رکورد دار

علی پروین ۲۵ بار به عنوان سرمربی پرسپولیس در دربی حضور داشته و رکورددار است. در تیم استقلال نیز زنده یاد منصور پورحیدری با ۱۸ بار حضور در دربی به عنوان سرمربی از این حیث بهترین است.

دربی اولی‌های پرسپولیس

حامد لک، احسان پهلوان، سعید آقایی، میلاد سرلک، مهدی مهدی‌خانی، آرمان رمضانی و علی شجاعی که شانس بیشتری برای حضور در میدان دارند دربی اولی‌های سرخ‌ها به حساب می‌آیند. محمد شریفی نیز وضعیتی مشابه این نفرات دارد و دربی اولی است. نفراتی چون سعید حسین‌پور، احسان حسینی و آریا برزگر نیز در صورت حضور در میدان برای نخستین بار در شهرآورد پایتخت بازی خواهند کرد.

کاپیتان‌های گلزن پرسپولیس

از میان نفرات فعلی حاضر در اردوی پرسپولیس سیدجلال حسینی، مهدی عبدی، احمد نوراللهی و امید عالیشاه سابقه گلزنی به استقلال با پیراهن سرخ را در کارنامه دارند. نکته جالب حضور ۳ کاپیتان پرسپولیس در جمع بازیکنان نامبرده است.

سابقه گلزنی آقا یحیی در دربی

یحیی گل محمدی، سرمربی فعلی تیم پرسپولیس در دربی ۵۵ که در تاریخ ۲۳ خردادماه ۱۳۸۲ برگزار و با نتیجه ۲ بر یک به سود سرخپوشان خاتمه یافت گل نخست تیمش را در دقیقه ۱۱ به ثمر رساند.

بهترین بردها

سرخپوشان تا کنون ۳ برد با اختلاف بیش از ۳ گل کسب کرده اند؛

پرسپولیس ۶- استقلال صفر –  شهریور ۱۳۵۲-جام تخت جمشید

پرسپولیس ۴- استقلال یک – ۱۵ بهمن ۱۳۵۰- لیگ فوتبال ایران

پرسپولیس ۳-استقلال صفر- ۲۵ خرداد ۱۳۶۵- لیگ تهران

پرسپولیس ۳- استقلال صفر- ۲۰ تیر ۱۳۷۶- جام آزادگان

پرسپولیس البته یک برد با برتری ۴ بر دو هم در کارنامه دارد.

سیدجلال در کاپیتانی به مرحوم بهزادی می‌رسد

مرحوم همایون بهزادی با ۹ بار کاپیتانی در ۱۰ بازی دربی از این حیث در میان پرسپولیسی‌ها رکورددار است. سیدجلال حسینی با حضور در میدان مقابل استقلال در دربی ۹۴ برای نهمین بار به عنوان کاپیتان پرسپولیس در شهرآورد حضور خواهد داشت تا به رکورد زنده یاد همایون بهزادی برسد. گفتنی است که سیدجلال حسینی در دربی آتی، سیزدهمین شهرآورد فوتبالی‌اش را تجربه می‌کند.

کریم باقری و یک رکورد خاص

کریم باقری، مربی کنونی تیم پرسپولیس با به ثمر رساندن گل برتری سرخ‌ها در دربی شصت و نهم در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ در سن ۳۵ سال و ۳۴۸ روز، مسن‌ترین گلزن دربی به شمار می‌رود. او در این بازی در دقیقه ۸۶ یک گل زیبا برای پرسپولیس زد تا سرخپوشان برنده این مسابقه باشد.

انتهای پیام/