چرا اهل فن به خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس بدبین هستند؟

 ظاهراً بحث واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی از طریق بورس جدی شده است.

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، ظاهراً بحث واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی از طریق بورس جدی شده و به ادعای وزارت ورزش و سازمان خصوصی سازی شرایط اولیه برای عرضه‌ی سهام این دو باشگاه‌ پرهوادار به بورس آماده شده است. البته قرار است اول سهام پرسپولیس واگذار و بعد از مدتی سهام آبی‌‌پوشان هم به بورس برده شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید اولین کسی که از خصوصی سازی سرخابی ها گفت محسن مهرعلیزاده رئیس وقت سازمان تربیت بدنی در دولت اصلاحات بود؛ وعده‌‌ای که مهرعلیزاده موفق به انجامش نشد و حتی به گفته‌ی خودش بارها تهدید هم شد که این پیشنهاد را ارائه داده است. بعدها این وعده از زبان چند رئیس سازمان تربیت بدنی و وزیر ورزش هم شنیده شد ولی عمر هیچکدام از این افراد به عملی کردن وعده‌ی خصوصی سازی سرخابی ها قد نداد و هواداران این دو تیم در عمل چیزی به چشم ندیدند. تنها مشکلات، بدهی و پرونده‌های سنگین طلبکارانی بود که در فیفا و فدراسیون فوتبال ایران روی هم انباشته می‌شد و می‌‌شود.

آغاز وزارت مسعود سلطانی‌فر تب خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس یکبار دیگر بیش از همیشه بالا گرفت به طوری که در سه چهار سال اخیر، خصوصی سازی سرخابی ها ورد زبان وزیر ورزش دولت روحانی بوده است؛ در حالیکه بسیاری از پیشکسوتان دو تیم و آن‌هایی که در زمینه‌ی خصوصی سازی و فعالیتهای اقتصادی در حوزه‌ی غیر دولتی دستی بر آتش دارند به این موضوع چندان خوشبین نیستند و با شرایطی که در حال حاضر بر این باشگاه‌ها حاکم است پروژه‌ی خصوصی سازی سرخابی ها را یک پروژه‌ی از پیش شکست خورده می دانند. این افراد معتقدند دولت برای عرضه‌ی سهام این دو باشگاه چیزی نکاشته‌ تا بخواهد ثمری قابل توجه در بورس درو کند. همچنین دخالت های بی جا و غلط دولت در امور مدیریتی باشگاه‌های پرهوادار و محبوب سرخابی در سال‌های اخیر و سپردن مدیریت آن‌ها اغلب به افراد کارنابلد و غیر ورزشی که شناختی از ورزش و فوتبال نداشته‌اند و بیشتر به واسطه‌ی ارتباطات جناحی و سیاسی عهده‌دار امر خطیر مدیریت در این دو باشگاه بوده‌اند عملاً این دو باشگاه را به پرتگاه ورشکستگی و نابودی کشانده‌ است.

دلخوشی میلیون‌ها هوادار استقلال و پرسپولیس

اگر قرار است دولت به اسم خصوصی سازی عنان اختیار این دو باشگاه را به افراد مسئله‌دار و بدهکار به سیستم بانکی کشور واگذار کند بهتر است این کار اصلا انجام نشود، خبرهایی که به گوش می‌رسد و حضور برخی آدم‌ها در فعل و انفعالات خصوصی سازی نشان دهنده‌ی اتفاقات خوبی برای پرسپولیس و استقلال نیست. حتی برخی این خصوصی سازی را با خصوصی سازی های بنگاه‌های اقتصادی و کارخانجات صنعتی مقایسه‌ می‌کنند که سرانجام خوبی نداشتند و اینک به یک بنگاه اقتصادی- تجاری ورشکسته و بی فایده تبدیل شده‌اند؛ نیشکر، هفت تپه و فولاد بزرگ المهدی بهترین مثال برای این موضوع اسفناک است. به هرحال ما خاطرات خوبی از خصوصی سازی در فوتبال هم نداریم و تیم‌هایی که با شرایط خصوصی و غیر دولتی به فوتبال ایران گام نهادند سرانجامی بد و ناراحت کننده داشتند. از بهمن چند سال پیش تا راه آهنی که همین دو سه فصل پیش به بخش خصوصی واگذار شد دیگر نشانی از آنها نمی‌بینیم. امیدواریم دست اندرکاران وزارت ورزش و سازمان خصوصی سازی با دقت نظر و درس گرفتن از گذشته و سرنوشت تیم‌های مختلف که اینک اسمی از آن‌ها نمانده کار خصوصی سازی در این دو تیم پرهوادار و پرافتخار را به بهترین شکل ممکن و با آدم‌های کاردرست و امین انجام دهند چون این دو تیم دلخوشی میلیون‌ها هوادار عاشق هستند و بازی با سرنوشت تیم‌هایی که عشق میلیون‌ها انسان پشت آن قرار دارد عاقبت خوبی نخواهد داشت.

منبع: ورزش آنلاین

بیشتر بخوانید:
تاریخ دربی استقلال پرسپولیس مشخص شد
صعود پرسپولیس و سقوط استقلال در رنکینگ جهانی
سرنوشت «هفت تپه» در انتظار استقلال و پرسپولیس؟

انتهای پیام/