افاضلی: باشگاه ها مربی های تیمدار را وسوسه می کنند که این بی اخلاقی است

هومن افاضلی، کارشناس فوتبال در برنامه صبح و ورزش یکشنبه ۳ اسفند به نقد نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال کشور و نیز جابجایی مربیان بین تیم ها و لغو و عقد قراردادهای مختلف آنها پرداخت.

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، هومن افاضلی، مربی با سابقه و از کارشناسان فوتبال کشورمان در خصوص کیفیت فنی مسابقات توضیح داد: لیگ ما نسبت به سه سال گذشته از نظر کیفی نزول پیدا کرده است. این اواخر کمی بازی ها جذاب تر شده بود اما قبل از هفته یازدهم بازی خیلی با کیفیتی از تیم ها ندیدیم. یکی از مهمترین دلایل این است که هر سال تعدادی از بازیکنان خوبمان را از دست می دهیم و سیستم هایی که برای آموزش بازیکنها و پرورش بازیکنان جوان داریم ناکارآمد است و نمی توانیم به آسانی خلا بازیکنانی که می روند را جبران کنیم و در این شرایط مربی و بازیکن خارجی هم ممنوع شده و در مجموع لیگ به لحاظ کیفی نزول پیدا کرده است. از طرفی از نظر سخت افزاری مشکل داریم. نه تنها باید بازی ها روی زمین های با کیفیت برگزار شود بلکه برای اینکه کیفیت مسابقات بالا برود باید روی همان سطح و زمین مرغوب تمرین و به ریتم بازی عادت کنیم و بتوانیم از پتانسیل زمین های خوب در زمان مسابقات استفاده کنیم.

فوتبال ما ساختار مناسبی ندارد

افاضلی در ادامه تصریح کرد: فوتبال یک فرآیند است. افراد زیادی در آن دخیل هستند و اینطور نیست که اگر تیمی ناکام است دست روی مربی بگذاریم و بگوییم مربی نتوانست کارش را خوب انجام دهد.مهمترین رکن در فوتبال مدیریت است. مدیرها هستند که مربیان را انتخاب می کنند، قرارداد می بندند و زیرساخت و بودجه فراهم می کنند. فوتبال حرفه ای چهار رکن دارد که شامل مدیریت، امکانات، بازیکن و مربی است که همه این ها را مدیریت فراهم می کند و اگر مدیریت خوبی در باشگاه نداشته باشید فشار روی مربی زیاد می شود. مربی که آسایش ندارد و بازیکنانش مدام در اضطراب دریافت قراردادهایشان هستند؛ تمرکز ندارد. زیرا ذهن بازیکن معطوف به بازی نیست بلکه معطوف به مسائل دیگری است که روی کیفیت بازی تاثیر می گذارد. ما در فوتبالمان به شکل واضحی مشکل مدیریتی داریم و نیازمند مدیران بهتری هستیم. هر چند الان مدیران خوبی هم داریم ولی در مجموع فوتبال ما ساختار مناسبی ندارد زیرا مدیریت مناسبی روی آن اعمال نمی شود.

جابجایی مربیان با یک پیامک!

این مربی با سابقه کشورمان درباره جابجایی مربیان بین باشگاه ها توضیح داد: قرارداد مربیان با بازیکنان متفاوت است آنها با یک پیامک می توانند استعفا بدهند و سازمان لیگ این را می پذیرد. با این سبک استعفا دریافتی مربی از زمانی است که کار کرده تا زمانی که قطع همکاری شده است. مربی می تواند جدا شود مگر اینکه در قراردادش بندی باشد که این مساله را محدود کند و مجبور به دادن غرامت باشد. شما نمی توانید یک مربی را مجبور کنید تا آخر قراردادش بماند. این اتفاق در کشور ما می افتد. در سایر کشورها انقدر مبلغ قراردادها زیاد است که ترجیح می دهند اختیار در دست باشگاه باشد. باشگاه می تواند مربی را اخراج کند ولی موظف است تا زمانی که مربی به باشگاه دیگری نرفته و شغل جدیدی نگرفته حقوقش را پرداخت کند.

باشگاه ها سراغ مربی های تیمدار می روند

وی ادامه داد: اگر مربی در شرایط خوبی بوده و از باشگاه جدا شده به این دلیل است که پیشنهاد بهتری برایش صورت گرفته است. امسال متاسفانه اینطور مرسوم شده که باشگاه ها سراغ مربیان تیم دار می روند. هیچگاه در فوتبال اینطور نبوده که باشگاهی دنبال مربی برود که خودش تیم دارد. این خیلی بی اخلاقی است که یک مربی را وسوسه کنید تا تیمش را رها کند و جای دیگری برود. امسال این موضوع باب شده است. درباره زمان مربیگری من هم اینطور بود که من از باشگاه پارس جنوبی جم استعفا دادم سپس به من زنگ زدند. امسال می بینیم که مربیان شاغلند و خوب هم کار می کنند و مشکل مالی و امکاناتی هم ندارند و باشگاه ها سراغ آن مربی می روند و او را وسوسه می کنند که اتفاق خوبی نیست.

منبع: رادیو ورزش

بیشتر بخوانید:
رسول خطیبی رسما سرمربی تراکتور شد
گزینه سرمربیگری نفت مسجدسلیمان در راه تراکتور
قلعه نویی بعد از بازی با پرسپولیس، سرمربی استقلال می شود؟!

انتهای پیام/