کابلی: لیگ برتر ساحلی بر اساس استانداردها برگزار شد

سرپرست کمیته والیبال ساحلی با اشاره به تدوین آیین‌نامه لیگ برتر، گفت: مرحله مقدماتی لیگ برتر سال 1400 بر اساس استانداردها برگزار شد.

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، توفیق کابلی در پایان مرحله مقدماتی لیگ برتر ساحلی درباره روند شکل‌گیری این رقابت‌ها و تدوین آیین‌نامه والیبال ساحلی، گفت: پیش از آغاز اولین دوره لیگ برتر، آیین‌نامه‌‌ مشخصی درباره آن وجود نداشت به همین دلیل به همراه همکارانم در کمیته ساحلی با ساعت‌ها کار کارشناسی آیین‌نامه‌ای تنظیم و تدوین کردیم که نهایتا به تصویب هیات رییسه فدراسیون رسید که البته این فرآیند کمی هم زمان‌بر بود. به همین دلیل لیگ ۱۴۰۰ با تاخیر آغاز شد و هم‌چنان ادامه دارد.

* تعیین حداقل دستمزد بازیکنان ساحلی

کابلی اضافه کرد: برای اولین بار است که لیگ برتر بر اساس استانداردهای تعریف شده برگزار می‌شود. از جمله این استانداردها مبالغ پرداختی به بازیکنان بود که حداقلی برای آن تعریف شد که تیم‌ها مجاز به ثبت قرارداد کم‌تر از این میزان نبودند.

سرپرست کمیته والیبال ساحلی به امتیازات برگزاری لیگ برتر اشاره و تصریح کرد: معتقدم لیگ برتر سطح مربیان و داوران ساحلی را چند رتبه افزایش داد. بازیکنانی که شاید در عمرشان نتوانسته بودند با بازیکنان ملی رو به رو شوند در هر هفته مرحله مقدماتی چند بار با آن‌ها مصاف و تجربیات بسیاری به دست آوردند‌. همین موضوع تاثیر بسیاری زیادی در کسب عناوین آسیایی تیم‌های زیر ۱۹ و ۲۱ ساله در تایلند داشت. زیرا بازیکنانی که فشار زیادی را در لیگ تحمل و با ملی‌پوشان قدر بازی کرده بودند، توانستند در این مسابقات هم نتیجه بگیرند.

* اجازه حضور مربیان ساحلی در کنار زمین

وی درباره تسهیلاتی که کمیته ساحلی به تیم‌ها در خلال مسابقات ارائه کرده است، خاطر نشان کرد: در قوانین آسیایی و جهانی مربیان اجازه حضور در زمین و یا صحبت با بازیکنان را ندارند. اما با توجه به زمزمه‌هایی که از قوانین جدید جهانی مبنی بر حضور مربی در کنار زمین به گوش می‌رسد ما هم در آیین‌نامه به این موضوع اشاره کردیم که در لیگ برتر ۱۴۰۰ مربیان می‌توانند در کنار زمین حضور پیدا کنند اما تنها زمانی حق صحبت دارند که بازی جریان نداشته باشد.

سرپرست کمیته والیبال ساحلی ادامه داد: از دیگر مباحث مطرح شده حضور بازیکن تعویضی است. در بازی‌های جهانی و بین‌المللی تیم‌ها به هیچ عنوان بازیکن ذخیره ندارند. دو بازیکن وارد زمین می‌شوند و تا آخر بازی می‌کنند. اما امسال این امکان را به مربیان دادیم که در هر هفته امکان تعویض یک بازیکن را داشته باشند. با این شرایط هر تیم یک بازیکن بیشتر به خدمت می‌گیرد و بازیکنان بیشتری درگیر لیگ خواهند شد ضمن این که از آسیب بازیکنان در بازی‌های پرفشاری که هر هفته برگزار می‌شود، جلوگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: مربی در هر هفته تنها مجوز انجام یک تعویض دارد. اگر این تعویض قبل از آسیب بازیکن انجام دهد و بعد از آن یکی از دو بازیکن مصدوم شوند، مربی دیگر اجازه تعویض ندارد و تیم آن بازی را از دست خواهد داد. در واقع مربی باید در استفاده از تعویض‌ها در هر هفته به هوشمندانه و البته محتاطانه عمل کند.

*افزایش جوایز تیم‌های لیگ برتری در دوره آینده

کابلی در ادامه به افزایش جوایز لیگ برتر ساحلی در دوره آینده اشاره کرد و گفت: برای نخستین دوره لیگ برتر والیبال ساحلی، جایزه ۱۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است که در اختیار باشگاه‌ها قرار خواهد گرفت. تیم اول مسابقات مبلغ ۴۰ میلیون، تیم دوم مبلغ ۳۰ میلیون، تیم سوم مبلغ ۲۰ و تیم چهارم مبلغ ۱۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

وی گفت: برای دومین دوره لیگ برتر والیبال ساحلی جوایز 150 میلیون تومانی در نظر گرفتم که افزایش 50 درصدی خواهد داشت.

انتهای پیام /