حذف تیم ملی فوتبال زنان از انتخابی المپیک؟

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه لحظه؛ تیم ملی فوتبال زنان ایران برای شرکت در مرحله دوم انتخابی المپیک 2020 توکیو طبق قرعه‌کشی کنفدراسیون فوتبال آسیا در گروهی قرار گرفته که میزبانی آن بر عهده فلسطین اشغالی است. بر همین اساس حضور ایران در المپیک در هاله ای از ابهام قرار گرفته چرا که سفر ایرانی‌ها به این کشور طبق مقررات داخلی ممنوع است.

تیم ملی فوتبال زنان ایران در مرحله دوم انتخابی المپیک ۲۰۲۰ در قاره آسیا، با تیم‌های چین تایپه، فیلیپین و فلسطین اشغالی هم‌گروه شده است. طبق مقررات AFC، یکی از تیم‌های هر گروه می‌تواند میزبانی یک دوره را در اختیار بگیرد که فلسطین اشغالی از قبل برای این مسابقات میزبان شده است. مطابق با قوانین ایران هیچ شهروند ایرانی حق ورود به فلسطین اشغالی را ندارد. در پی این اتفاق فدراسیون فوتبال ایران با Afc مکاتباتی انجام داده است تا یا میزبانی این مسابقات تغییر پیدا کنند یا اینکه گروه ایران عوض شود تا ملی‌پوشان ایران نیز بتوانند در مسابقات شرکت کنند. پیش از این فلسطین اشغالی در مرحله نخست انتخابی المپیک در آسیا هم میزبان بود که بازی‌های گروه مربوط به فلسطین در شهرک الرام برگزار شد.

واکنش فدراسیون فوتبال: تلاش برای تغییر میزبان!

حسین عبدی مشاور فنی تیم‌های ملی فوتبال زنان ایران در خصوص راهکار فدراسیون برای مقابله با چنین مشکلی به خبرگزاری ایسنا گفت:«قبل از قرعه‌کشی مرحله دوم مسابقات انتخابی المپیک، نامه‎نگاری‌هایی شده است تا میزبان مسابقات عوض شود. به کنفدراسیون فوتبال آسیا اطلاعات جدیدی داده شده و تاکید شده که نه می‌توانیم نه می‌خواهیم در فلسطین اشغالی مسابقه بدهیم. در پاسپورت ما نوشته شده که رفتن به فلسطین اشغالی ممنوع است، چون مرزهای آنجا را اسرائیل کنترل می‌کند. نمی دانم این میزبانی تغییر کند یا خیر. احتمالاً باید گروه‌مان را عوض کنند و ما را در گروهی قرار دهند که مشکلی از این نظر نداشته باشیم یا اینکه میزبان گروه ما را عوض کنند. این خطر هم وجود دارد که ما نتوانیم در مسابقات شرکت کنیم و از این دوره از رقابت‌ها حذف شویم. بعید می‌دانم که کنفدراسیون فوتبال آسیا بخواهد گروه‌ها را تضعیف کند به همین دلیل یا میزبانی را از آن‌ها می‌گیرند یا گروه را تغییر می‌دهند اما احتمال هر اتفاقی وجود دارد». انصراف ایران با توجه به سابقه ورزشکاران این کشور در عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی می‌تواند به محرومیت سنگین ورزش ایران منتهی شود و به این ترتیب تنها امید ایران به تغییر گروه یا میزبان بازی‌ها است.

مورد مشابه چطور حل و فصل شد؟

پیشتر اما چنین مساله‌ای با همگروهی ایران و فلسطین رخ داد که با گمانه‌زنی‌های فدراسیون فوتبال برطرف شد. ماجرا از این قرار بود که در مسابقات زیر ۱۹ سال زنان فوتبال آسیا در سال ۲۰۱۴ ایران در گروه B در گروه فلسطین قرار گرفت که پس از پیگیری‌های فدراسیون فوتبال، میزبان تیم ایران تغییر کرد و تیم فوتبال زنان در سریلانکا به رقابت با حریفان خود پرداخت. مهدیه میرمحمدخانی مسئول روابط بین‌الملل زنان فدراسیون فوتبال ایران هم با استناد به چنین واقعه‌ای امیدوار است تا راهکار کنفدراسیون فوتبال آسیا این بار هم به سود ایران تغییر کند:« این قضیه قبلا هم سابقه داشته و اطمینان داریم که تیم ملی زنان ایران با مشکلی مواجه نخواهد شد. روز ۲۵ بهمن ماه از سوی فیفا به ما نامه‌ای ارسال و از توضیحاتی که ارائه کردیم، تشکر کردند و اعلام کردند که به استحضار دبیرکل فیفا می‌رسانیم تا تصمیمات نهایی در این خصوص گرفته شود. در واقع ما منتظر پاسخ کمیته مسابقات فیفا باید باشیم تا بدانیم وضعیت تیم ملی فوتبال زنان به چه گونه‌ای خواهد شد».

گفتنی است تیم ملی فوتبال زنان در این دوره از رقابت ها بیشترین شانس را برای صعود به مراحل بالاتر دارند چرا که طبق گفته مریم آزمون سرمربی این تیم، حمایت وزارت ورزش و جوانان از این تیم و تلاش بازیکنان و کادر فنی باعث شده تا انگیزه بازیکنان برای موفقیت در دور دوم انتخابی نیز بیش از پیش شود. تیم ملی فوتبال زنان در دور اول انتخابی این دوره از مسابقات با تیم های هنگ کنگ و لبنان هم‌گروه بود که موفق شد با کسب 4 امتیاز به عنوان تیم نخست به دور دوم صعود کند. همچنین تیم ملی فوتبال زنان پیش از آغاز مرحله انتخابی در تورنمنت 4 جانبه هند شرکت کرد که با سه شکست مقابل میزبان، نپال و میانمار، چهارم شد و به ایران بازگشت. هرچند آزمون از حضور در این رقابت ها ابراز رضایت کرد چرا که هدف، هماهنگ تر شدن بازیکنان پیش از تقابل با رقبا برای رسیدن به المپیک توکیو عنوان شده است.

منع مسابقه با حریفان اسرائیلی از سال ۱۹۸۳ و مسابقات کشتی قهرمانی جهان در کیف، پایتخت اوکراین شروع شد. این ممنوعیت تا به حال به قوت خود باقی است. در این سال‌ها ورزشکاران ایرانی، بدون اینکه حقی داشته باشند فقط باید دعا می‌کردند که به حریفی از اسرائیل برخورد نکنند چرا که پیش از شروع مسابقه بازنده بودند. در آخرین نمونه از تلاش ورزشکاران ایرانی برای مسابقه ندادن با حریفان اسرائیلی هفته گذشته سعید ملایی، جودوکای وزن ۸۱ کیلوگرم تیم ملی و دارنده مدال طلای جهان در جایزه بزرگ پاریس برای آنکه در مسابقه بعدی با حریف اسرائیلی روبرو نشود، عامدانه به حریف قزاقستانی باخت.