بررسی دلایل نزول تکواندو ایران در جهان/ کسب سهمیه المپیک در خطر

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، محمد باقری معتمد با بیان مطلب فوق گفت: بعد از المپیک ۲۰۱۶ ریو تکواندو ایران به لحاظ فنی و مدیریتی به مشکل برخورد کرد. از همان سال در دو دوره رقابتهای جهانی تیم ایران پله به پله سقوط کرد. مربیان متعددی آزمایش شدند ولی کار درست نشد، شک نکنید که مشکل تکواندو مدیریتی است.

وی ادامه داد: عیار یک تیم ورزشی در مسابقات جهانی و المپیک سنجیده می‌شود. وقتی تکواندو ایران نه در المپیک کاری توانست انجام دهد و نه در مسابقات جهانی، حتماً یک جای کار ایراد دارد. معتقدم تمام این مسائل به مدیریت فدراسیون برمی گردد که بعد از ۲۰ سال ریاست، چیزی برای ارائه به تکواندو ایران ندارد.

قهرمان سال ۲۰۱۱ جهان افزود: در بخش فنی دخالتی نمی‌کنم، چرا که نبودم و نمی دانم به چه صورت مراحل آماده سازی و انتخابی طی شده، ولی صدرصد مشکلی در میان است که تکواندو ایران آن چنان افت کرده که در مدت چهار سال از سکوی قهرمانی جهان تا رتبه دوازدهم جهان نزول کرده است. در همین مدت هم فدراسیون بدون توجه به انتقادات سازنده دلسوزان تکواندو هر تدبیری لازم بود بکار بست ولی نتیجه‌ای در بر نداشت.

باقری معتمد با بیان اینکه مسئولان وزارت ورزش بی توجه به نتایج و اتفاقات تکواندو هستند اظهار داشت: بارها و بارها مشکلات مدیریتی فدراسیون تشریح شده، ولی کسی توجهی نکرد. با صدای بلند اعلام می کنم که تکواندو نیاز به خانه تکانی دارد، تکواندو نیاز به خونی تازه دارد، رئیس فدراسیون برنامه جدیدی برای این رشته ندارد و اگر همین روند ادامه پیدا کند، کسب سهمیه المپیک را نیز از دست می‌دهیم.

وی در خصوص صادر نشدن روادید اعضای تیم هم گفت: این هم بهانه‌ای شد تا نتیجه ضعیف تکواندو در منچستر توجیه شود. اگر مدارک به موقع و کامل ارائه می‌شد، سفارت انگلستان نمی‌توانست روادید صادر نکند. فدراسیون باید از چند ماه قبل اقدام می‌کرد و با توجه مسائل سیاسی پیش بینی چنین مشکلاتی باید از قبل می‌شد. اینکه بخواهیم تمام بار این موضوع را به صادر نشدن روادید مرتبط کنیم، اشتباه است.

ملی پوش سابق تکواندو افزود: سوال من از مسئولان فدراسیون این است که چرا روادید اعضای تیم بانوان که کسی روی نتیجه آنها حساب نکرده بود، به موقع صادر شد؟ روادید گرفتن از سفارت انگلستان دو شیوه متفاوت دارد، یکی اینکه مدارک به موقع و کامل تحویل شود و دیگر آنکه در زمان اندک با پرداخت هزینه‌ای بیشتر و البته تکمیل بودن مدارک، روادید دریافت کنید. بارها رفته ایم انگلستان، این مسائل را هم دیده ایم و مشکل رفع شده است. این قوانین برای همه کشورها یکسان است.

معتمد ادامه داد: از دو تکواندوکاری که اعزام نشدند، تنها میرهاشم شانس کسب مدال داشت، که آن هم دیدیم تکواندوکار انگلیسی بدون حرف و حدیث قهرمان شد. وقتی او «دای هون لی» بهترین تکواندوکار جهان را شکست داد، نمی‌توان روی مدال او تردید کرد که فدراسیون در داخل ایران این چنین خبرسازی می‌کند. منکر توانایی و شایستگی این تکواندوکار خوب کشورمان نیستم، ولی چه تضمینی بود که او در منچستر مدال بگیرد که حالا توجیهی شده برای نتیجه نگرفتن تیم ملی!

وی در پایان گفت: ایستادن در رتبه دوازدهم برای تکواندو ایران یک فاجعه است! امیدوارم مسئولت ورزش کشور در فاصله یک سال تا المپیک صدای بلند این زنگ خطر را شنیده باشند. تمام اعتبار و اتفاقات خوب سالهای گذشته را برباد دادند. در هر دوره یک بهانه می‌آورند. در المپیک پشت مدال کیمیا پنهان شدند، در رقابتهای جهانی دوره قبل مربی قربانی شد، این دوره هم که صادر نشدن روادید را بهانه کرده اند. سیاست‌های غلط فدراسیون تنها تکواندو را به نابودی کشانده است.

منبع: مهر