اسکوچیچ زیر تیغ غیر منصفانه / قصاص قبل از جنایت!

بعد از انتخاب اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی ایران، بسیاری از منتقدین عقیده دارند با توجه به اینکه سرمربی کروات تجربه‌ی حضور روی نیمکت سایر تیم های ملی را ندارد پس نمی‌تواند گزینه مناسبی برای هدایت شاگردانش در مسیر انتخابی جام جهانی باشد اما بد نیست با بررسی حداقل دو دهه اخیر نیمکت تیم ملی ایران، ببینیم که مربیان قبلی آیا با تجربه‌ی ملی روی نیمکت تیم ملی ایران نشستند یا خیر.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه لحظه؛ در سال 2009 بود که تیم ملی ایران آماده حضور در مسابقات انتخابی جام جهانی 2010 بود که بعد از مذاکرات موفق با افشین قطبی، به یکباره علی دایی به عنوان سرمربی تیم ملی ایران معرفی شد. علی دایی صرفا تجربه هدایت تیم سایپا را داشت که در پایان جام قهرمانی را برای این تیم به ارمغان آورد که بسیاری این دستاورد را به ورنر لورانت آلمانی نسبت دادند که تا پایان هفته پنجم سرمربی این تیم بود. دایی در هر صورت بدون تجربه ی ملی، روی نیمکت تیم ملی ایران نشست و با شکست دو بر یک مقابل عربستان در ورزشگاه آزادی، از سمت خود برکنار شد.

افشین قطبی که قرار بود زودتر به عنوان سرمربی تیم ملی ایران معرفی شود بعد از برکناری دایی برای سه مسابقه باقی مانده تیم ملی روی نیمکت ایران قرار گرفت که با کسب 5 امتیاز نتوانست ایران را در بین سه تیم بالای جدول قرار دهد و تیم ملی ایران وداع تلخی با جام جهانی 2010 داشت. قطبی اما برای جام ملت های 2011 نیز سرمربی ایران بود و با شکست مقابل کره جنوبی در دقیقه 113 در مرحله یک چهارم نهایی از سمت خود کنار رفت.

کارلوس کی روش تنها مربی با تجربه روی نیمکت تیم ملی

اما پیش از حضور کارلوس کی روش که تجربه حضور روی نیمکت تیم ملی پرتغال و افریقای جنوبی را داشت، علیرضا منصوریان برای یک مسابقه روی نیمکت تیم ملی ایران نشست و تیم ملی را در یک دیدار تدارکاتی همراهی کرد. آنهم بدون سابقه مربیگری در تیم ملی ایران. همین اتفاق نیز برای منصور ابراهیم‌زاده پیش از حضور علی دایی و افشین قطبی در تیم ملی ایران افتاده بود.

اما در سال 2007 فدراسیون فوتبال با امیر قلعه نویی به توافق نهایی رسید و مربی ای که افتخارات زیادی را با استقلال تهران در لیگ برتر کسب کرده بود روی نیمکت تیم ملی ایران قرار گرفت اما با ناکامی در جام ملت های آسیا و بازهم شکست مقابل کره جنوبی این بار در ضربات پنالتی از سمت خود کنار رفت. قلعه نویی نیز صرفا به دلیل حضور موفق در لیگ برتر ایران بود که روی نیمکت تیم ملی ایران قرار گرفته بود.

پیش از قلعه نویی اما برانکو ایوانکوویچ به مدت 4 سال سرمربی تیم ملی ایران بود که در کمال شگفتی او نیز سابقه هدایت هیچ تیم ملی بزرگسالانی را در کارنامه خود نداشت اما کمک مربی بودن ِ بلاژویچ در جام جهانی 98 فرانسه و کسب مقام سوم جام جهانی باعث شد تا او گزینه مناسبی برای ایران باشد.

بیشتر بخوانید: دستیاران ایرانی اسکوچیچ مشخص شدند 
اسکوچیچ : همه ی بازیکنان شانس حضور در تیم ملی را دارند + فیلم