کلهر: برنامه ریزی برای ورزش همگانی جزو وظایف فدراسیون‌های ورزشی است

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی گفت: فدراسیون‌های ورزشی در قبال برنامه ریزی در جهت همگانی کردن رشته‌های ورزشی خود مسئولیت دارند.

 

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، سینا کلهر معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در دومین نشست وزیر ورزش و جوانان با روسای فدراسیون‌های ورزشی گفت: آمار واقعی کشور درباره ورزش همگانی به معنای ورزش مرتب مردم، حدود ۳۰ درصد است. این نشان می‌دهد دچار فقر حرکتی جدی هستیم و همه ما مسئول هستیم که جامعه به سمت پیری دارد می‌رود. این جزو مسئولیت‌های همه فدراسیون هاست که در جهت همگانی کردن رشته‌های خود برنامه ریزی کنند.

آیا فدراسیون‌ها بودجه برای ورزش همگانی اختصاص می‌دهند؟

اهتمام جدی  به لحاظ مالی، ساختاری و جدیت نسبت به ورزش همگانی در فدراسیون‌ها وجود ندارد. فدراسیون‌ها شرعا و به طور قانونی ۲۰ درصد مربوط به بودجه همگانی را حق ندارند صرف ورزش قهرمانی کنند، حتی اگر امر ضرورت داشته باشد. این بودجه برای ورزش همگانی است. حالا اگر ما ابزار نظارتی نداریم، نظارت اخلاقی و درونی که وجود دارد.

آیا فدراسیون‌ها برای همگانی کردن رشته ورزشی خود در روستا‌ها  برنامه ریزی می‌کنند؟

فدراسیون‌های ورزشی برای خیابانی کردن و همگانی کردن رشته‌های ورزشی خود باید برنامه ریزی و جدیت داشته باشند.  ما درقبال تبعیضی که وجود دارد مسئول هستیم. بخشی از ورزش فدراسیون‌ها باید در روستا‌ها گسترش یابد. خیلی متاسف هستم که رئیس فدراسیون می‌گوید اگر پول بدهید حاضریم در بخش ورزش روستایی کار کنیم. اگر قرار است در روستا‌ها تحول ایجاد شود، ورزش خیلی بهتر از علم و هنر می‌تواند عمل کند.

برنامه تان برای برگزاری مناسبت‌ها چیست؟

ما درباره مناسبت‌ها بدبین هستیم، چون کم کاری می‌کنیم و به چسباندن یک پلاکارد کفایت می‌کنیم. ما هیچ ابزاری برای یاد آوری کردن جز مناسبت‌ها نداریم. سعی کردیم از تعداد مناسبت‌ها جلوگیری کنیم و یک مناسبت با کیفیت برگزار کنیم. در شورای فرهنگ عمومی طرح کردیم و گفتم فقط ۱۲ روز در سال مناسبت ندارد. سعی کردیم تعداد را کم کنیم. در این چند ماه همکاری فدراسیون‌ها در برگزاری مناسبت‌ها حداقلی بوده است. سخنرانی، منبر و شعار مهم هستند، چون باعث یادآوری می‌شوند به شرطی که اصیل بودن آن حفظ شود.

آیا فدراسیون‌ها همکاری‌های  لازم را در مورد برنامه‌های فرهنگی انجام می‌دهند؟

به همه فدراسیون‌ها نامه زدم و گفتم اسامی تیم هایتان را برای اعزام اعلام کنید تا برای آن‌ها برنامه فرهنگی ترتیب دهیم، اما تنها فدراسیونی که این کار را بلافاصله انجام داد، فدراسیون هندبال بود. اگر ورزشکار آدابی را در یک کشور درست رعایت نکند ممکن است مورد تمسخر قرار گیرد. بر همین اساس قرار است دوره آموزش حرفه‌ای بگذاریم.

چه کمبود‌هایی در فرهنگ سازی ورزش کشورمان وجود دارد؟

کمبود سواد رسانه ورزشکاران یکی دیگر از مشکلات است. در همین بحث پناهندگی برخی ورزشکاران، اگر ورزشکار می‌دانست چطور با رسانه‌ها صحبت کند مشکل کمتری داشتیم. به طور مثال سرود اشتباه پخش شد. آیا ورزشکار توجیه است وقتی سرود اشتباه پخش شد یا یک خانمی هنگام توزیع مدال خواست دست بدهد، چه کار کند؟ آیا اصلا از ورزشکار بپرسند یک ایرانی و یا کشور شما چه ویژگی دارد آیا به خوبی می‌توانند پاسخ دهند؟ نحوه مراقبت از مدارک، نحوه پوشش، نحوه حرکت در خیابان‌ها به صورت گروهی، ویژگی‌های فرهنگی کشور‌های میزبان، پول رایج و… از مواردی است که در مجموعه‌ای کامل به ورزشکاران آموزش داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: