افت محسوس سابریست‌های جوان ایران در جام جهانی تهران/ این تیم نیاز به سرمربی ندارد؟

تیم ملی شمشیربازی جوانان اسلحه سابر ایران با وجود کسب نشان برنز تیمی در جام جهانی تهران نسبت به دوره گذشته این رقابت‌ها افت محسوسی داشت.

به گزارش شبکه لحظه:

جام جهانی شمشیربازی جوانان در اسلحه سابر روزهای جمعه و شنبه به میزبانی سالن شهید افراسیابی تهران و با حضور ۱۲ تیم و بیش از ۶۰ سابریست برگزار شد که در پایان تیم ملی ایران که مدافع عنوان قهرمانی این رقابت‌ها در بخش تیمی به حساب می‌آمد با وجود شرایط میزبانی به مدال برنز بسنده کرد و دست سابریست‌های جوان ایرانی از کسب مدال در بخش انفرادی کوتاه ماند تا با این شرایط شاهد افت محسوسی در نتایج باشیم. البته جدای نتیجه‌گرایی در رده‌های سنی موارد مهم‌تری از جمله پشتوانه‌سازی در ارجحیت قرار دارد.

فدراسیون شمشیربازی ایران در طول دهه گذشته بارها میزبان جام جهانی جوانان بوده است، اما برای بررسی بیشتر افت سابریست‌های ایرانی به مقایسه نتایج این دوره از مسابقات و دوره گذشته که هر دو به میزبانی تهران برگزار شد، می پردازیم.

در این دوره ۱۲ تیم برای شرکت در جام جهانی تهران اعلام آمادگی کردند که نسبت به دوره گذشته که با ۱۵ تیم برگزار شد، شاهد کاهش تعداد تیم‌ها بودیم. همچنین در این دوره تیم‌های قدرتمند ایتالیا و آلمان در جام جهانی حاضر نشدند و با توجه به کاهش تیم‌ها، در این دوره اسپانیا از جمله تیم‌های صاحب‌نامی بود که به تهران آمد.

در کنار بحث مسائل فنی و کیفی برگزاری مسابقات، نتایج کسب شده از سوی سابریست‌های جوان ایران در این دوره نسبت به دوره گذشته افت محسوسی داشت. در سال گذشته تیم ملی جوانان ایران موفق شد در بخش تیمی پس از پیروزی بر آلمان، عراق و بلاروس به مدال طلا دست یابد و در بخش انفرادی موفق به کسب یک مدال برنز شد، اما در این دوره جوانان سابریست ایران در بخش تیمی با دو پیروزی برابر قزاقستان و بلاروس و باخت مقابل رومانی به مدال برنز بسنده کردند وحتی در بخش انفرادی مدال برنز دوره گذشته تکرار نشد و بهترین نتیجه کسب شده در بخش انفرادی عنوان پنجمی امیرحسین شاکر بود. این در حالی است که در بخش انفرادی سابریست کویتی توانست عنوان قهرمانی را کسب کند.

با توجه به این نتایج و امتیازاتی که تیم‌ها و سابریست‌ها در پایان جام جهانی کسب کردند تیم ملی جوانان اسلحه سابر ایران در رنکینگ فدراسیون جهانی شمشیربازی در فصل ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸ شش پله سقوط کرده است و با ۶۰ امتیاز به رده ۲۲ نزول کرد. همچنین در بخش انفرادی رده‌بندی فدراسیون جهانی امیرحسین شاکر با ۱۶.۵ امتیاز و ایستادن در رده ۵۳ برترین سابریست‌ ایرانی است.

با وجود اشاره به افت جوانان سابریست‌ ایران در دو سال گذشته باید به این نکته توجه داشت که در رده‌های سنی نباید پشتوانه‌سازی فدای نتیجه‌گرایی شود، اگرچه عملکرد سابریست‌های جوان ایران در این دوره نشان از افت داشت، اما با نگاهی به میانگین سنی ۱۷ سال تیم ملی ایران می‌توان امید داشت که این جوانان اسفندماه در مسابقات قهرمانی آسیا افتخارآفرینی کنند.

همچنین یک نکته مهم دیگر وجود دارد و آن این‌که تیم ملی اسلحه سابر جوانان سرمربی ندارد و امین قربانی که به عنوان نفر اول بر روی نیمکت تیم ملی جوانان می‌نشیند، کمک مربی ارشد پیمان فخری سرمربی تیم ملی بزرگسالان به حساب می‌آید هرچند که این همدلی و هماهنگی میان دو رده سنی و مربیان این تیم‌ها می‌تواند قابل ستایش باشد، اما وجود شخصی که به عنوان فرد اول پاسخگوی عملکرد و سوالات باشد ضروری است، چرا که با این شرایط مشخص نیست در مسابقات قهرمانی آسیا که اسفندماه برگزار می‌شود پیمان فخری به عنوان سرمربی به همراه تیم ملی جوانان راهی رقابت‌ها خواهد شد یا امین قربانی.

منبع: خبرگزاری ایسنا