پنج واقعیت کلیدی درباره رویارویی تیم های ایران و ژاپن

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، تیم های ایران و ژاپن امشب در نیمه نهایی جام ملت های آسیا 2019 با یکدیگر روبرو می شوند. کارلوس کیروش قصد دارد تیم ایران را پس از 43 سال به قهرمانی جام ملت های آسیا برساند در حالی که قهرمانان سال 2011 می خواهند طعم قهرمانی را یک بار دیگر بچشند. در زیر به پنج واقعیت کلیدی در خصوص تقابل دو تیم ایران و ژاپن در جام ملت های آسیا می پردازیم:

1. ایران تا کنون به ژاپن گل نزده

این چهارمین تقابل دو تیم ایران و ژاپن در جام ملت های آسیاست. هر سه دیدارِ این دو تیم در مرحله گروهی جام انجام شده که در دو دیدار نتیجه تساوی 0-0 بوده و در دیدار دیگر در سال 1992 ژاپن با گل دقیقه 87 کازویوشی میورا 1-0 بر ایران پیروز شده است. در آن سال ایران از مرحله گروهی صعود نکرد اما ژاپن که هاجیمه ماریاسو، سرمربی فعلی، را نیز در ترکیب داشت با غلبه 1-0 بر عربستان سعودی جام را در هیروشیما از آنِ خود کرد.

2. آیا ایران می تواند در 2019 طلسم نیمه نهایی را بشکند؟

از سال 2004 این اولین بار است که ایران به نیمه نهایی جام ملت های آسیا راه می یابد. نیمه نهایی ها برای هواداران ایرانی غم انگیز بوده اند. ایران در هیچ یک از پنج نیمه نهایی اخیر خود موفق به صعود نشده و در سه دیدار در ضربات پنالتی حذف شده است. آخرین صعود ایران از نیمه نهایی به سال 1976 برمی گردد که در آن به آخرین عنوان قهرمانی خود نیز دست یافت.

ژاپن در شش تورنمنت آسیایی اخیر در پنج دوره (2000-2004-2007-2011 و 2019) به نیمه نهایی راه یافته و سه بار جام را بالای سر برده است. تنها دوره ای که در شش تورنمنت آخر، این تیم نتوانست در بین 4 تیم قرار بگیرد سال 2015 بود و تنها شکست این تیم در نیمه نهایی در سال 2007 در مقابل عربستان سعودی با نتیجه 3-2 صورت گرفت.

3. رکورد عالی ژاپن در هزاره سوم!

ژاپن از 27 سال پیش که به اولین قهرمانی جام ملت ها دست یافت، همواره یکی از تیم های برتر و محبوب جام بوده است. رکورد این تیم به ویژه از آغاز هزاره سوم بسیار خیره کننده و تاثیرگذار است. این تیم از سال 2000، از 33 بازی خود در جام ملت های آسیا تنها در یک بازی (2007 مقابل عربستان) شکست خورده، و 23 پیروزی و 9 تساوی در کارنامه دارد !

4. دفاع ایران شایسته قدردانی است

ایران تا به اینجا در این تورنمنت گلی دریافت نکرده و خط دفاعی این تیم در کنار خط حمله آن جای تقدیر دارد. این تیم به همراه قطر تنها تیم هایی هستند که هنوز دروازه شان گشوده نشده است. رکورد ایران در کلین شیت با رکورد کره جنوبی در سال 2015 برابری می کند و دو تیم در پنج دیدار اول خود گل نخورده اند. اگر ایران در بازی با ژاپن هم گل نخورد رکورد طولانی ترین کلین شیت در تاریخ جام ملتهای آسیا را به خود اختصاص خواهد داد.

5. افسانه دو مهاجم!

سردار آزمون، مهاجم 24 ساله تیم ایران و باشگاه روبین کازان، 4 گل در این دوره از مسابقات به ثمر رسانده و تنها بازیکنی که بیشتر از او گل زده المعز علی، مهاجم قطری، با 7 گل است. اما ژاپن در این تورنمنت همه مسابقات خود را با حداقل گل برده و از این رو تاکومی مینامینو، مهاجم این تیم، برای پیروزی در دیدار امروز تحت فشار بسیار است. او در این تورنمنت هیچ گلی را به ثمر نرسانده است!

مترجم: نسرین صحیحی

منبع: فاکس اسپورت