کاپ جام ملت های آفریقا از 1957 تا 2019

به گزارش سرویس فوتبالی شبکه لحظه؛ از سال 1957 که اولین دوره جام ملت های افریقا برگزار شد تا کنون سه کاپ مختلف طراحی و به برنده اهدا شده است. اولین کاپ از جنس نقره بود و “جام عبدالعزیر عبدالله سالم” نام داشت. عبدالعزیر عبدالله سالم یک مهندس مصری و اولین رییس کنفدراسیون فوتبال آفریقا بود. این جام در سال 1978 به غنا که در آن سال برنده تورنمنت شد به طور دائمی اهدا شد.

جام عبدالعزیر عبدالله سالم

کاپ دوم که “جام اتحادیه آفریقا” نام داشت از سال 1980 تا 2000 به برندگان جام ملت های آفریقا تقدیم شد. این جام استوانه ای شکل بود و پایه ای مربع و دسته های مثلثی داشت، و حلقه های المپیک و همچنین نقشه قاره بر روی آن به چشم می خورد. پس از آن که کامرون سه دوره غیرمتوالی قهرمان شد این جام را در سال 2000 برای همیشه از آنِ خود کرد.

جام اتحادیه آفریقا

در سال 2001، سومین کاپ رونمایی شد؛ کاپی با روکش آب طلا که در ایتالیا ساخته شده بود. کامرون، صاحب همیشگی کاپ قبلی، اولین کشوری بود که که پس از قهرمانی در سال 2002 کاپ جدید را دریافت کرد. پس از آن که مصر در سال های 2006، 2008 و 2010 یعنی در سه دوره متوالی قهرمان جام ملت های آفریقا شد جام سوم را برد اما بر خلاف برندگان قبلی آن را به خانه نبرد تا در دوره های بعد نیز مورد استفاده قرار گیرد؛ در عوض، یک کاپ بدل در همان ابعاد و اندازه دریافت کرد و اجازه یافت تا آن را با خود به خانه ببرد.

کاپ جام ملت های آفریقا

مترجم: نسرین صحیحی

منبع: ویکی پدیا