آزمایش نمونه ایرانی سیستم VAR در لیگ یک؛ ورود به لیگ برتر در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش

نمونه ایرانی سیستم VAR قرار است در لیگ دسته انول تست شود. مسوولان در نظر دارند در صورت موفقیت آمیز بودن در دو بازی لیگ برتری هم این سیستم را مورد آزمایش قرار بدهند و اگر نتیجه کار مثبت بود، از این پس تماممسابقات لیگ برتر و لیگ آزاداگان با استفاده از این سیستم داوری برگزار خواهند شد. البته اگر کار با شکست مواجه شود، چاره ای نخواهد بود جز اینکه نمونه خارجی و اصلی آن وارد کشور شود.


به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه ،  مدیران کمیته داوران اخیرا با یک شرکت ایرانی که برای راه‌اندازی سیستم VAR در فوتبال ایران اعلام آمادگی کرده است، مذاکراتی را انجام داده‌اند. این شرکت تأکید دارد می‌تواند تمام تجهیزات و امکانات لازم را برای استفاده از این سیستم در ایران انجام بدهد؛ از نصب دوربین در ورزشگاه‌ها گرفته تا اتاق فرمان برای بررسی لحظه‌به‌لحظه صحنه‌های داوری در طول برگزاری یک مسابقه. البته طبق پروتکل‌های فدراسیون جهانی فوتبال،‌ هر کشوری که قصد راه‌اندازی این سیستم را دارد،‌ باید قواعد و قوانین مد نظر را برای اجرا رعایت کند و حتما از فیفا مجوز بگیرد. منتهی ورود چنین سیستمی به فوتبال کشور به همین راحتی‌ها هم اتفاق نخواهد افتاد!

شرکت مذکور که هنوز نام آن اعلام نشده، است‌ تأکید کرده که می‌تواند در استانداردی بالا VAR را راه‌اندازی کند. به همین منظور بعد از گرفتن مجوز از فدراسیون جهانی فوتبال و گرفتن دستورالعمل‌های لازم برای اجرای VAR، قرار است این سیستم ایرانی که مسئولان تأکید دارند، مجهز هم هست،‌ در دو مسابقه در لیگ دسته اول فوتبال کشور تست شود. در صورت موفقیت‌آمیزبودن،‌ سپس این طرح در دو بازی لیگ برتری در ورزشگاه آزادی امتحان خواهد شد و اگر این سیستم VAR ایرانی جواب مثبت داد،‌ در تمام کشور آن را اجرایی خواهند کرد. در صورتی که این طرح جواب ندهد، مسوولان کمیته داوران و فدراسیون فوتبال مذاکره به شرکت های خارجی برای وارد کردن سیستم VAR به فوتبال ایران را در دستور کار قرار خواهند داد که در چنین شرایطی دولت و وزارت ورزش حتما باید به فوتبالی ها برای وارد کردن این سیستم و تجهیزات مورد نیاز کمک کنند. چرا که برای لیگ برتر حداقل در 14 ورزشگاه باید این سیستم نصب شود که هر کدام 300 هزار دلار(حدود 3 میلیارد تومان) هزینه روی دست فدراسیون باقی می گذارد.

داوود رفعتی رئیس دپارتمان داوری در گفت وگو با لحظه این خبر را تایید  و تاکید کرد فدراسیون و سازمان لیگ تمام تلاش خود را می کنند که سیستم VAR وارد فوتبال ایران شود.