احمدی: سلامت روان در زنان بیشتر از مردان است/ نیمی از جامعه دچار اضافه وزن است عبدالحمید احمدی



به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، دکتر عبدالحمید احمدی در نشست هم اندیشی و هم افزایی توسعه ورزش همگانی که با حضور جمعی از رؤسای فدراسیون‌ها و مدیران ورزش و جوانان در سالن اجتماعات هتل حجاب برگزار شد، گفت: ورزش همگانی یکی از اولویت‌ها در ورزش است که هر جا وقتی از تربیت بدنی صحبت می‌شود به آن تاکید فراوان داریم. وقتی مقام معظم رهبری در مورد ورزش صحبت می‌کند همواره در مورد ورزش همگانی تاکید زیادی دارند که این موضوع باید تبدیل به یک فرهنگ شود.
وی با اشاره به این که باید شرایط انجام ورزش همگانی برای همه فراهم شود، افزود: مطالعات زیادی در خصوص وضعیت عمومی سلامت انجام شده که در این زمینه گزارش‌های زیادی از سوی نهادهای مختلف از جمله وزارت بهداشت و … به ما داده می‌شود. البته من معتقدم یکی از دلایل شروع بیماری‌های غیر واگیر کم تحرکی است که قطعاً این موضوع وظیفه ما را دو چندان می‌کند.
احمدی اضافه کرد: در جلسات کاری باید مسائلی که به صورت مستند در جامعه وجود دارد را مطرح کنیم و با توجه به واقعیت‌ها راهکار را نیز پیشنهاد دهیم. همچنین
موضوع آمارهای مربوط به سلامت مهم است که باید به آن توجه کنیم. در ورزش همگانی باید به سمتی برویم که در مورد آمارهای نگران کننده سریع‌تر عمل کنیم و آن را در اولویت قرار دهیم.
وی با بیان این که نیمی از جامعه دچار اضافه وزن هستند، خاطرنشان کرد: در فقر حرکتی و کم تحرکی آمارها نشان می‌دهد که نیمی از جمعیت دچار اضافه وزن و چاقی هستند که این مساله می‌تواند سلامت جامعه را به خطر بیندازد. این عدد گویای یک وضعیت کلی از شرایط تحرک و فعالیت بدنی است.
احمدی گفت: کم تحرکی و بحث سلامت روان نیز برای ما حائز اهمیت است. طبق مطالعاتی که بیان شده ۲۳،۴ درصد را اعلام کردند که این عدد قابل توجه است. ضمن این که مطالعات نشان می‌دهد سلامت روان در بین زنان از مردان بیشتر است که این موضوع نیز نکته قابل اهمیتی است.
معاونت فرهنگی و توسعه ورزش قهرمانی همچنین با بیان این که وضعیت شادی نیز عامل مهمی است، اظهار کرد: باید دید احساس رضایت از زندگی چگونه است. در مطالعاتی که داریم وضعیت ایران در بین ۱۵۶ کشور رتبه ۱۰۴ را دارد که بسیار برای ما مهم است. البته با توجه به برخی از شاخص‌های سلامت، در جهت توسعه شرایط ورزش کردن و انواع برنامه‌هایی که می‌تواند سلامت را به جامعه عرضه کند باید بیشتر تلاش کنیم.
وی ادامه داد: در این رابطه یک تفاهم کلی در خصوص تحرک بین مردم است که باید به آن دست پیدا کنیم و سپس هدف گذاری کلان داشته باشیم. یکی از مشکلاتی که در تمام بخش‌های مدیریتی از جمله ورزش وجود دارد این است که فعالیت‌ها ناهماهنگ و غیرمرتبط است، باید تلاش‌ها و فعالیت‌ها در راستای هم و در جهت نیاز جامعه باشد تا اثربخشی لازم را داشته باشد، به نظر یکی از راهکارها برای اثر بخش کردن فعالیت‌ها هم‌افزایی در ظرفیت‌ها و ایجاد تفاهم است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت ورزش به عنوان متولی ورزش وظیفه کلانی در این خصوص دارد که بتواند این حلقه‌های اتصالی را به خوبی به هم وصل کند. ما با ظرفیت زیادی در شهرداری به عنوان مهمترین نهاد در خصوص خدمت رسانی مردم روبرو هستیم که قطعاً می‌توانیم در قالب یک شبکه هماهنگ برای توسعه ورزش همگانی با هم کار کنیم.
احمدی در پایان افزود: با یک هم اندیشی و اتخاذ یکسری راهکارهای مشترک به موضوع ورزش همگانی می‌توانیم نگاه متفاوتی نسبت به ورزش همگانی داشته باشیم.

منبع: ایسنا