اظهارات اوزیل پیرامون وضعیت مسلمانان چین، واکنش وزیر امور خارجه این کشور را در پی داشت

وزیر امور خارجه چین، صحبت‌های مسوت اوزیل درخصوص سرکوب مسلمانان اویغور را خلاف واقع دانست. باشگاه آرسنال نیز اظهارات اوزیل را مواضع شخصی بازیکن اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار فوتبالی شبکه لحظه؛ برخورد دولت چین با مسلمانان اویغور این کشور، واکنش مسوت اوزیل را در روزهای گذشته در پی داشت. بازیکن ترک‌تبار و مسلمان باشگاه آرسنال در این خصوص نوشت:

“قرآن‌هایشان را آتش می‌زنند. مساجدشان را تعطیل می‌کنند. مانع مدرسه رفتنشان می‌شوند. عالم‌های دینشان را می‌کشند. اما مسلمانان ساکت هستند. واکنشی نشان نمی‌دهند!”

اویغورها اقوامی ترک تبار هستند که اکثر آن‌ها در چین زندگی می‌کنند. محل سکونت آن‌ها ایالت خودمختار ترکستان شرقی (سین کیانگ) است. تهدیدی که از سوی دولت چین متوجه مسلمانان اویغور این کشور است ابتدا واکنش مسوت اوزیل را در پی داشت. در ادامه، صحبت‌های اوزیل، واکنش‌های دیگری را در پی داشت.

ابتدا تلویزیون مرکزی چین (CCTV) اعلام کرد که دیگر بازی‌های باشگاه آرسنال را پخش نمی‌کند. پس از آن باشگاه آرسنال اظهارات اوزیل را مواضع شخصی این بازیکن دانست. باشگاه لندنی اعلام کرد که کاری با سیاست ندارند!

این پایان کار نبود و در تازه‌ترین رخداد مرتبط، وزیر امور خارجه کشور چین نسبت به مسوت اوزیل واکنش نشان داده است. آقای گینگ شانگ گفته است:

“من نمی‌دانم که مسوت اوزیل تا به حال به سین کیانگ رفته است یا خیر، اما او با اخبار جعلی فریب خورده است و اظهارات دروغین بر وی تاثیر گذاشته است. ما از آقای اوزیل دعوت می‌کنیم که به سین کیانگ بیاید تا شانس قدم زدن در این منطقه را داشته باشد و آن وقت با وجدان خود قضاوت کند و حق را از باطل تشخیص دهد.”

این مرتبه اول نیست که نام مسوت اوزیل و مسائل سیاسی گره می‌خورد. پیش‌تر نیز ارتباط نزدیک او با رجب طیب اردوعان مورد انتقاد رسانه‌های آلمانی قرار گرفته بود.