خط پایان المپیک زمستانی با طعم تسویه حساب شخصی و دوپینگ

المپیک زمستانی ۲۰۲۲ اگرچه با حواشی بسیاری همراه بود ولی برخی منتقدان به جای نقد منصفانه بیشتر به تسویه حساب شخصی می پردازند .

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، المپیک زمستانی ۲۰۲۲ دو سال پس از شیوع ویروس کرونا در شرایط خاص و پروتكل هاي عجيب و غريب در چین در حال پایان است. کاروان اسکی ایران در این دوره از بازی ها سه سهمیه کسب کرده بود که البته با حواشی تلخ و غیر قابل پیش بینی مواجه شد، حواشی که فدراسیون اسکی و ورزش های زمستانی نقشی در آن نداشت ولی برخی در تلاشند آنها را به نام مسئولان اسکی کشور بنویسند.

چین؛ کشور برگزار کننده این بازی ها پروتکل های بسیار سختگیرانه ای برای این دوره از بازی ها در نظر گرفته بود، چرا که محتمل بود بسیاری از ورزشکاران در روزهای شیوع کرونا با این ویروس دست و پنجه نرم کنند. نمونه آن هم نماینده اسکی صحرانوردی ایران سید ستار صید بود که نخستین شوک به کاروان اسکی کشور را با تست مثبت کرونای خود وارد کرد.

تست منفی و سر آغاز تسویه حساب

در حالی که فدراسیون اسکی صید را به عنوان پرچمدار این دوره از بازی ها اعلام کرده بود به علت دو تست مثبت این ورزشکار تصمیم برا این شد که ورزشکار جایگزین برای او در نظر گرفته شود تا سهمیه المپیک در این رشته نسوزد و نام ورزشکاری از ایران در جدول این رشته از بازی ها باشد. پس از اعزام؛  صید اعلام کرد که در سه تست کرونا نتیجه منفی کسب کرده و اعتراض ها آغاز شد. این در حالی بود که پروتکل های سختگیرانه چین در وهله اول و جایگزین کردن نماینده ای دیگر در اسکی صحرانوردی کار را برای جابه جایی مجدد این ورزشکار سخت و غیر ممکن ساخت .

این در حالی هست که برخی معتقدان در کمال ناباوری محل درگیری صید به ویروس کرونا را “مراسم بدرقه ملی پوشان” اعلام می کنند در حالی که مگر امکان دارد فردی کرونا بگیرد و بلافاصله جواب تستش مثبت شود و دو روز بعد نیز با پاسخ تست منفی روبه رو شود؟ کما اینکه این مراسم با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد. این نخستین ادعای مغرضانه برخی منتقدان به این دوره از بازی ها می باشد.

عملکرد عاطفه احمدی قابل دفاع است

نکته بعدی در خصوص نماینده اسکی آلپاین بانوان در این رویداد بود. برخی عملکرد عاطفه احمدی در این بازی ها را نامطلوب قلمداد می کنند در حالی که عاطفه احمدی در تمام مسابقات داخلی و خارجی از رقبای هم تیمی خود در کشور بالاتر قرار می گرفت. او در المپیک ۲۰۱۸ نیز مدعی کسب سهمیه المپیک بود ولی در نهایت فروغ عباسی به آن رقابت اعزام شد.

احمدی مانش نخست خود را بسیار خوب کنترل کرد ولی در مانش دوم در حالی که بیشتر مسیر را طی کرده بود به علت سرعت بالا و اسکی روی بخ کنترل خود را از دست داد و مثل قریب به ۴۰ اسکی باز دیگر نتوانست این مسابقات را به پایان برساند. اتفاقی که شاید فقط متخصصان و کارشناسان واقف به اسکی می دانند اوت کردن در یک مسابقه به منزله ضعیف بودن یک اسکی باز نیست بلکه ممکن است فردی بخواهد رکورد بهتری داشته باشد و ریسک  کند.

درست همان منتقدانی که به اعزام یک سرپرست و یک دبیر فدراسیون (که هم ارتباطات بین المللی قوی دارد و هم به علت مجزا بودن دو دهکده اسکی صحرانوردی و اسکی آلپاین حضور دو مسئول الزامی بود) اعتراض داشتند عنوان کردند که چرا عاطفه احمدی با مربی خود در المپیک زمستانی شرکت نکرد! کاروان اسکی ایران در این دوره از بازی ها کیفی بود و اعزام دو مربی برای سه ورزشکار منطقی به نظر می رسد کما اینکه اگر مربی احمدی  هم به این بازی ها  اعزام می شد منتقدان از لیست بلند و بالای مسافران چین می گفتند .

دانیال ساوه شمشکی و اولین المپیک رضایت بخش

در غیاب سید ستار صید، دانیال ساوه شمشکی خوش درخشید و در اولین حضور خود در المپیک زمستانی در حالی که بسیاری معتقد بودند در این مسیر دشوار نمی تواند به خط پایان برسد موفق شد بالاتر از ۱۵ ورزشکار دیگر قرار بگیرد. دانیال ساوه مشکی که با کمترین امکانات به این بازی ها اعزام شد و کمتر کسی به فشار روانی بر روی او توجه کرد، ورزشکاری پر تلاش و بی حاشیه که بار سنگینی بر دوشش بود و موفق شد موفق عمل کند.

شاید مهمترین و تلخ ترین حاشیه کاروان کشورمان در این بازی ها مثبت شدن تست دوپینگ حسین ساوه شمشکی بود. برخی منتقدان چشم و کوش بسته فدراسیون را مقصر می دانند در حالی که فدراسیون اسکی به تمام وظایف قانونی خود عمل کرد و حتی تست دوپینگ نیز از ورزشکاران دارای شانس کسب سهمیه المپیک در حاشیه رقابتهای انتخابی المپیک گرفته شد. ساوه شمشکی با موضوع پیچیده و عجیب و غریبی مواجه شد.  یک ماه بعد از تست منفی، تست او در چین مثبت شد و برخی حتی از احتمال دست های پشت پرده از این موضوع گفتند که البته هنوز شواهدی در این خصوص وجود ندارد .

نکته مهم در کاروان اعزامی کشورمان به المپیک زمستانی این است که ورزشکاران مسیر سختی را برای رسیدن به المپیک طی می کنند. آنها با وجود کمبود برف و تجهیزات و بودجه کم فدراسیون اسکی در سخت ترین شرایط خود را به این بازی ها  می رسانند و هر اتفاق غیر منتظره ای نباید بستر انتقادهای مغرضانه و تسویه حساب شخصی باشد. مدیریت فعلی اسکی فردی دانشگاهی و انتقاد پذیر است، او با وجود گذشت تنها یک سال از ریاستش در اسکی به خوبی در صحنه المیپک زمستانی نشان داد که پشت ورزشکارانش را خالی نمی کند و برای احقاق حقوق آنها تمام تلاشش را می کند. حواشی این دوره از بازی ها اگرچه تلخ و بزرگ بود ولی مقصر آن فدراسیون اسکی نبود ، بنابراین اگر نقد منصفانه داشته باشیم می توانیم با ارائه راهکارهای فنی به این جامعه ورزش های زمستانی گامی در راستای توسعه اسکی کشور داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:
توضیحات شارکی در مورد دوپینگ ساوه شمشکی در المپیک زمستانی
المپیک زمستانی پاک شد
احتمال دست‌های پشت پرده در دوپینگ و کرونای نمایندگان ایران در المپیک زمستانی

انتهای پیام/