امید چینی‌ها به پیرمرد ایتالیایی!

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه لحظه؛ تیم ملی چین با مارچلو لیپی بازنشسته قراردادی 13 میلیون دلاری خالص به امضا رساند تا او را بار دیگر به مربیگری برگرداند. بعد از موفقیت لیپی در لیگ قهرمانان آسیا، او حالا در اندیشه موفقیت با تیم ملی این کشور است تا پایانی خوش برای دوران طولانی مربیگری خود داشته باشد.

از نسل طلایی اواخر دهه ۹۰ میلادی چین، فقط یک خاطره مانده است، ستاره‌هایی که می‌توانستند تن هر حریفی را در آسیا بلرزانند. هائو هایدونگ، فان زهی، ژئو فنگ، ما مینگیو، ژانگ انهوا و حتی لی مینگ، هنوز برای خاطره بازی فوتبال آسیا، ستاره هستند. بازیکنان بزرگی که سخت بتوان نمونه مشابه آن‌ها در تیم کنونی چین پیدا کرد.

مارچلو لیپی، سرمربی تیم ملی چین در جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات خواهد بود. مردی که “باید” توقعاتی، احتمالا بیش از توانایی فوتبال چین را برآورده کند. لیپی در فوتبال ایتالیا به هر افتخاری رسیده است: قهرمانی سری‌آ، جام حذفی ایتالیا، سوپرکاپ اروپا، سوپر کاپ ایتالیا و لیگ قهرمانان اروپا. او به عنوان سرمربی تیم ملی هم با ایتالیا قهرمان جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان شد و بلافاصله اعلام بازنشستگی کرد. اما دو سال بعد باز هم به تیم ملی ایتالیا برگشت و ناکام شد. قهرمانی بعدی او سال ۲۰۱۳ با باشگاه گوانگ‌ژو در لیگ قهرمانان آسیا بود.

قرعه چین ساده است. با کره جنوبی، فیلیپین و قرقیزستان هم‌گروه است و احتمالا به عنوان تیم دوم صعود خواهد کرد. اگر موفق شود تیمش را بالاتر از کره جنوبی به مرحله یک‌هشتم نهایی برساند، مسیری به مراتب هموارتر پیش روی خواهد داشت. تیم ملی چین یکی از معدود مدعیان حاضر در جام ملت‌های امارات است که بازیکنی خارج از لیگ خودش ندارد.