بررسی دلالیل شکست تیم ملی بسکتبال از نگاه کارشناسان

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه لحظه، تیم ملی بسکتبال کشورمان روز گذشته و در نخستین دیدار خود در رقابت های جام جهانی بسکتبال به مصاف تیم قدرتمند پورتوریکو رفت.

نماینده آمریکای مرکزی بازیکنانی در لیگ ان بی ای آمریکا داشت و از تیم های خوب محسوب می شد. آن ها همچنین از نگاه فدراسیون جهانی به عنوان جدی ترین حریف اسپانیا ( تیم دوم جهان ) در رقابت های قهرمانی جهان محسوب می شدند.

آن ها تیم قدرتمندی بودند که حتی در سال های پیش تا جمع 4 تیم برتر جهان پیش رفته بودند و در نهایت به عنوان چهارمی رسیده بودند.

شروع بازی برای ایران فوق العاده بود ، کوارتر نخست با درخشش بازیکنان ایران از جمله نیکخواه بهرامی و حسن زاده همراه بود ، شاگردان شاهین طبع با بازی روان و خوب خود توانستند 30 – 16 برنده این کوارتر باشند. ادامه کار هم برای ایران خوب بود اما رفته رفته نتیجه بازی در حال تغییر بود و پورتوریکو خود را بالا می کشید در این کوارتر هم بازی 19 – 15 به سود ایران تمام شد تا ایران تنها یک نیمه با سومین برد خود در جام جهانی فاصله داشته باشد.

نیمه دوم اما متفاوت دنبال شد ، پورتوریکو با برنامه تر شده بود و بازی خوبی به نمایش گذاشته بود اما بازهم توپ و زمین برای ایران بود در نهایت پورتوریکو 20- 16 برنده این کوارتر شد تا فاصله دو تیم در آغاز کوارتر پایانی 16 امتیاز اختلاف داشتند و همه چیز به سود ایران بود.

نیمکت نماینده آمریکای مرکزی شرایط متفاوتی داشت و هواداران و بازیکنان این تیم بی رمق بودند ، سرمربی این تیم با چهره ای در هم رفته نظاره گر بازی بود که کمتر کسی تصور می کرد این گونه پیش رود.

بازی به خوبی در این کوارتر به سود ایران پیش رفت ، در فاصله 3 دقیقه به پایان بازی آسمان خراشان با 11 امتیاز بازی را جلو بودند اما به ناگاه همه چیز عوض شد. حملات پر فشار پورتوریکو ، دفاع نزدیک و پر فشار بازیکنان ایران ، برخی اشتباهات و خستگی سرانجام کار را بسیار مشکل کرد ، بازی در ثانیه های پایانی به تساوی کشیده شد و تلاش بازیکنان ایرانی از جمله حامد حدادی بی تاثیر ماند و تنها در چند ثانیه مانده به پایان این کوارتر بازیکن پورتوریکو سبد نهایی را گرفت تا این تیم در عین ناباوری با نتیجه 83 -81 برنده میدان باشد . تیم ملی کشورمان می توانست با این پیروزی علاوه بر کسب سومین بردش در تاریخ جام جهانی بسکتبال گام محکمی برای صعود از گروه و حتی کسب سهمیه المپیک بردارد اما دقیقا چه اتفاقی برای ایران افتاد؟

رضاپور: نتوانستیم در لحظات پایانی بازی را مدیریت کنیم

افشین رضاپور کارشناس بسکتبال کشورمان تیم ملی بسکتبال کشورمان خیلی خوب بازی را شروع کرد ، تیم ما در این دیدار ثابت کرد که شایستگی برد پورتوریکو حتی با اختلاف امتیازی بالا را دارد، اما هر چقدر از روند بازی در نیمه دوم سپری می‌شد، فشار دفاعی پورتوریکو بیشتر شد و تیم حریف برای متوقف کردن حامد حدادی و نرسیدن توپ به زمین خودی، دفاع را از زمین ایران شروع کردند و روی بازیکن صاحب توپ و بازیکنانی که موقعیت پیشروی به سمت سبد پورتوریکو را داشتند فشار ایجاد کردند.

در لحظاتی از بازی فشار‌ها بیشتر شد و اشتباهات بازیکنان ما باعث شد تا اختلاف امتیازی از دست برود و بازی را واگذار کنیم. در نیمه دوم به ویژه در لحضات پایانی نتوانستیم بازی را به خوبی مدیریت کنیم..

کیانی: در کار دفاعی غفلت کردیم

قاسم کیانی کارشناس بسکتبال کشورمان تیم ملی کشورمان تا کوارتر سوم بازی خوبی انجام داد، اما در کوارتر چهارم شرایط تغییر کرد و نتیجه را واگذار کردیم.

من اعتقاد دارم این قابل پیش بینی بود که پورتوریکو در پایان بازی با دفاع و پرس در تمام نقاط زمین بازی کند. بازیکنانی در سطح بازیکنان تیم ملی پورتوریکو همیشه در دفاع انفرادی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند و از این قدرتشان به عنوان یک امتیاز خیلی خوب برابر حریفانشان بهره می‌گیرند. آن‌ها در این نوع بازی دفاع را از زیر سبد حریف آغاز می‌کنند و در بازی امروز هم این کار را انجام دادند که باعث شد اشتباهات بازیکنان ما خیلی بالاتر برود و نتیجه اش را هم گرفتند.

گذشته از این که بازیکنان ما تحت تاثیر دفاع شدید پورتوریکو پر اشتباه ظاهر شدند و توپ‌های زیادی را لو دادند و آن‌ها این توپ‌ها را تبدیل به گل کردند، ما بر عکس حریف در دفاع خیلی اشتباه داشتیم. تیمی مانند پورتوریکو که تیم شانزدهم جهان است و بازیکنان آن در معتبرترین لیگ‌های جهان شاغل هستند وقتی در یک بازی عقب می‌افتد مسلما تمام توانش را برای کوارتر آخر می‌گذارد و خودش را به آب و آتش می‌زند تا نتیجه را جبران کند.

کادرفنی تیم ملی می‌دانست که پورتوریکو در بازی پیرامون یعنی بازی اطراف سبد و نه زیر سبد مهارت بالایی دارد. امروز هم این را دیدیم و حدادی هم زیر سبد خودمان و هم زیر سبد پورتوریکو نمایش خوبی داشت.

او افزود: دلیل شکست ایران برابر پورتوریکو این بود که ما در کار‌های دفاعی غفلت کردیم و در دفاع نفر به نفر موفق نبودیم و در مقابل بازیکنان پورتوریکو از غفلت ما نهایت استفاده را کردند. وقتی در برابر تیم‌هایی مانند پورتوریکو که از بازیکنان باتجربه در ترکیب بهره می‌برند، غفلت کنید، تنبیه می‌شوید و آن‌ها از هر غفلت امتیاز می‌گیرند. ضعف دیگر ما در این دیدار که از بقیه مشهود‌تر و نابود کننده‌تر بود ضعف ما در ریباند بود. به طوری که آن‌ها در یک حمله ۵ بار توپ‌های برگشتی را گرفتند که در نهایت هم بازیکنان پورتوریکو آن را به گل تبدیل کردند.