برگزاری اولین کنفرانس ملی نقش علوم پایه در ورزش همگانی و کونگ فو توا

به همت انجمن کونگ فوتوا و کمیته همگانی فدراسیون کونگ فو و هنرهای رزمی و با همکاری و مشارکت دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول “اولین کنفرانس ملی نقش علوم پایه در ورزش همگانی وکونگ فوتوآ” در تاریخ۱۵ و ۱۶ تیر ماه ۱۴۰۲ به صورت حضوری و مجازی در شهر تهران برگزار گردید.

به گزارش گروه ورزش شبکه لحظه؛ از آنجا که در قرون گذشته دانشمندان و حکمای بزرگ و برجسته بر تمامی علوم و دانش زمان خویش احاطه داشته ، هر یک به تنهایی در پیشرفت دانش عصر خویش گام‌های بلندی برداشته‌اند. لیکن با گذشت زمان و با گسترش علوم و تخصصی شدن موضوعات، فراگیری تمام علوم برای یک فرد امکان‌پذیر نبود و هر دانشمندی به فراگیری و پیشبرد شاخه‌ای خاص از علم می پرداخت. اما همچنان جامعه علمی نیاز به ارتباط، انسجام و تبادل علوم مختلف میان خود داشت. این تعاملات علاوه بر تامین نیازهای هر رشته موجب تکامل و تحول علوم نیز گردیده و انگیزه و ابتکارات جدیدی را میان محققین ایجاد می‌نمود. به تدریج در کشورهای پیشرفته دانش‌های بین رشته‌ای جهت ارتباط دانشمندان از رشته‌های مختلف شکل گرفت به طوری که یک تیم شامل چندین دانشمند نقش همان یک حکیم گذشته را ایفا می‌کرد.کشور ایران هم به عنوان جزئی از جامعه بین‌المللی تلاش‌های تازه‌ای را در این زمینه آغاز نموده و در سال‌های اخیر گسترش دانش‌های بین رشته‌ای به عنوان یکی از استراتژی های مهم وزارت عتف تعیین گردیده است. در این راستا علوم بین رشته‌ای متعددی در بین محققین ایرانی شکل گرفت.

از آنجا که سال گذشته به نام سال جهانی علوم پایه نامگذاری شده بود فرصت خوبی برای تعامل علوم پایه با رشته‌های دیگر در سطح جهانی و بالاخص در ایران به وجود آمد اما جای خالی علوم پایه در علوم ورزشی و هنرهای رزمی همچنان به چشم می‌خورد. دراین راستا به پیشنهاد و ابتکار دکتر امیر عصاری عضو هیئت علمی دانشکده علوم پایه دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول و رئیس کمیته تحقیق و پژوهش انجمن کونگ فو توآ و دکتر حمیدرضا قاسمی رئیس کمیته همگانی فدراسیون کونگ فو و هنرهای رزمی، اولین کنفرانس با عنوان نقش علوم پایه در ورزش همگانی و کونگ فوتوا شکل گرفت. ایشان امیدوار هستند که این مسیر به نحو موثری ادامه پیدا کند و ارتباط بین علوم ورزشی با سایر علوم نظری به پیشرفت‌های قابل توجهی برسد. دراین کنفرانس، بیش از ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال گردید که از میان آنها ۷۱ مقاله پس از داوری مورد پذیرش قرار گرفت که به صورت حضوری، مجازی و پوستر ارائه گردید.

همانطورکه انتظارمیرفت، این کنفرانس مورد توجه و حمایت دانشگاه‌های متعددی در ایران مانند دانشگاه یزد، قم، بین المللی امام خمینی، الزهرا و … قرار گرفت. درمیان حامیان کنفرانس می‌توان به اساتیدی از انگلستان و فرانسه که به عنوان عضو کمیته علمی و سخنران شرکت داشته‌اند نیز اشاره نمود. در این نشست علمی چشم اندازهای جدید و گسترده‌ای فراروی محققین گشوده شد و ایده‌های تازه و اندیشه‌های نوینی را به ارمغان آورد.
این همایش، با استقبال فراوان و حمایت محققین علوم پایه علوم ورزشی و ورزشکاران قرار گرفت و انگیزه‌های جدیدی از ارتباطات میان رشته‌ای بین اساتید و محققین علوم پایه و علوم ورزشی ایجاد گردید و نقطه عطفی برای شروع تحقیقات بیشتر در این زمینه ایجاد نمود.

امیدواریم با ادامه برگزاری چنین همایش‌هایی گام‌های موثری در این مسیر برداشته شود و شاهد پیشرفت‌های بیشتری در زمینه علوم ورزشی و علوم نظری در کشور عزیزمان باشیم، تا بتوانیم از علوم مختلف برای پیشبرد ورزش در کشورمان کمک بگیریم.