تاثیر ورزش بر پیشگیری از کرونا

با توجه به شیوع ویروس کرونا باید مراقب سیستم ایمنی بدن باشیم تا از دچار شدن به این بیماری در امان باشیم و همچنین با ورزش به سیستم ایمنی بدن کمک کنیم.

به گزارش سرویس فوتبالی شبکه لحظه ، سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در دور بودن بدن از انواع بیماری مخصوصا کرونا دارد و ورزش کردن می تواند نقش زیادی در تقویت سیستم ایمنی دارد.

ورزش و تغذیه سالم چه نقشی در علمکرد سیستم ایمنی دارند؟

سیستم ایمنی بدن به طور گسترده به دو بخش ذاتی و اکتسابی تقسیم میشود . سیستم ایمنی ذاتی حفاطت طبیعی بدن است و از زمان تولد در بدن ما وجود دارد و اولین دفاع بدن مبارزه با عفونت است.سیستم ایمنی اکتسابی فعالیتی است که ما در طول زندگی به دست می آید. همان‌طور که در معرض بیماری قرارگرفته‌ایم یا از واکسیناسیون در برابر آنها محافظت می‌کنیم. آنتی بادی ها از طریق سیستم اکتسابی تولید می شود که برای از بین بردن مهاجم های بدن است.

تاثیر نحوه زندگی بر پاسخ سیستم ایمنی بدن

مولکول‌های اصلی سیستم ایمنی بدن شامل گره های لوزه ها، طحال،مغز استخوان،تیموس و لنفاوی هستند.عوامل زیادی از قبیل ورزش،خواب و رژیم غذایی می تواند در سیستم ایمنی بدن تاثیر گذار باشند.

هیچ رابطه ی بین پاسخ سیستم ایمنی بدن و نحوه زندگی مشخص نشده است اما دانشمندان تاثیر عواملی مانند رژیم غذایی،ورزش و استرس بر پاسخ سیستم ایمنی بدن را مورد تحقیق و بررسی قرار داده اند .

بهترین کار هایی که می توانید برای افزایش سیستم ایمنی بدن انجام دهید،سبک زندگی سالم است که به کل بدن و سیستم ایمنی کمک می کنند شامل رژیم غذایی مناسب از سبزی ها و میوه ها ،ورزش،حفط وزن مناسب،نکشیدن سیگار،کاهش استرس و خواب کافی است.

سیستم ایمنی بدن و رژیم غذایی

یک تغذیه و رژیم مناسب برای حفظ ایمنی بدن بسیار مهم است.

ویتامین های D،A،C و مواد معدنی مخصوصا روی تاثیر بسیار مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارند.اگر یک تغذیه متعادل مصرف کنید،نیازی به مصرف مکمل برای رساندن ویتامین ها و مواد معدنی نیست و مصرف اضافه ویتامین ها و مواد معدنی کمکی به سیستم ایمنی نمی کند.

افرادی که سو تغذیه دچار هستند بیشتر به عفونت دچار می شوند و شواهدی وجود دارد که کمبود برخی از مواد مناسب و مغذی می تواند پاسخ های ایمنی بدن تغییر دهد.

برای مثال کمبود روی که ممکن است به بیماری های مزمن کمک کند نقش منفی بر پاسخ سیستم ایمنی بدن به التهاب در افرادی با سن بالا دارد .

مکمل‌های ویتامین D با تغییرات در عملکرد سیستم ایمنی ارتباط دارد. استفاده ویتامین D در دوران بارداری مدتی که سیستم ایمنی بدن در فعالیت دائمی است ، ممکن است سیستم ایمنی بدن نوزادان را دچار تغییرات می شود به صورتی که آنها را از عفونت تنفسی و آسم محافظت کند.

بررسی ها نشان می دهد ویتامین D سلول های T را فعال می کند و سلول های T سلول های سرطانی را شناسایی می کند و به آنها حمله می کند.

همچنین مصرف ویتامین D در افراد مسن باعث کاهش عفونت در سیستم تنفسی می شود.

غذا هایی که در پاسخ سیستم ایمنی بدن تاثیر گذارند

تحقیقات روی اینکه چه نوع غذاهای خاص یا رژیم غذایی ممکن است بر پاسخ سیستم ایمنی تأثیر بگذارد، متمرکزشده‌اند.

فیبرهای محلول به ما یاری می کند سریع‌تر از عفونت رهایی یابیم. رزوراترول که در زغال اخته، انگورسیاه و انگور پیدا می شود، یک انتی اکسیدان قوی بوده ودر بهبود سیستم ایمنی نقش دارد.

پروبیوتیک ها نیز می‌توانند با جلوگیری از اثرات نامطلوب آنتی‌بیوتیک‌ها، سیستم ایمنی بدن را آماده پاسخ به عفونت‌های جدید کنند.

روغن ماهی به افزایش حرکات سلول B کمک می‌کند که می‌تواند برای کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند، مناسب باشد.

سیستم ایمنی بدن و ورزش

درست مثل مصرف یک رژیم سالم، ورزش منظم به‌سلامت عمومی و بنابراین یک سیستم ایمنی بدن سالم کمک می‌کند.

یک تحقیق نشان داد که فقط ۲۰ دقیقه ورزش متوسط باعث تحریک سیستم ایمنی بدن شده است که به‌نوبه خود موجب پاسخ سلول‌های ضدالتهابی می‌شود.

فعالیت بدنی موجب افزایش گردش خون کارآمد می‌شود که سلول‌های سیستم ایمنی را در حال گردش نگه می‌دارد تا بتوانند فعالیت خود را به‌طور مؤثر انجام دهند.

دانشمندان تاکید کردند که نتیجه آن‌ها برای افرادی که بیماری های مزمن ازجمله آرتریت و چاقی و فیبرومالژیا مفید است.

بررسی های بیشتر نشان داد که بهترین راه برای جلوگیری از تغییرات سیستم ایمنی و کمک به بهبودی پس از ورزش سنگین، استفاده کربوهیدرات‌ها در هنگام یا بعد از فعالیت ورزشی است.

پزشکان معتقدند که بین ۳۰ تا ۶۰ گرم کربوهیدرات در هر ساعت درورزش می‌تواند به حفظ عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن کمک کند.

دیگر عوامل تاثیر گذار به پاسخ سیستم ایمنی بدن

پزشکان علاوه بر تغذیه متعادل و ورزش منظم، شواهدی از عوامل دیگر که ممکن است بر پاسخ سیستم ایمنی موثر باشد پیداکرده‌اند.

نداشتن خواب کافی ممکن است گردش خون و پاسخ سیستم ایمنی بدن را کاهش دهد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

آواز خواندن به مدت ۱ ساعت به کاهش استرس، بهبود خلق‌وخو و افزایش سطح پروتئین‌های سیستم ایمنی در افراد مبتلابه سرطان و مراقبین آن‌ها کمک ‌کند.

باوجودی که بسیاری از ابهامات درباره عملکرد سیستم ایمنی بدن همچنان ادامه دارد، مشخص است که تغذیه سالم، فعالیت ورزشی منظم، داشتن خواب کافی و کاهش استرس، نقش مثبتی برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی شما خواهد داشت.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید: دستورالعمل کشوری رویارویی با ویروس کرونا
چگونه با کرونا مقابله کنیم
سلطانی فر پیروی از دستورات ستاد پیشگیری از کرونا را الزامی دانست
ویروس کرونا هم حریف فوتبال ایران نشد