تلاش شناگران ایران به دو مدال ختم شد/ کسب سهمیه شاید زمانی دیگر

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، تیم ملی شنا با ترکیب چهارنفره مهدی انصاری، بنیامین قره حسنلو، علیرضا یاوری و مهرشاد افقری در شصت و ششمین دوره مسابقات بین المللی شنا مالزی از سری رقابت‌های رسمی فدراسیون جهانی شنا (FINA) شرکت کرد. مسابقاتی که نخستین مرحله از رقابت‌های کسب ورودی المپیک ۲۰۲۰ ژاپن و ورودی مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۹ کره جنوبی بود.

اتفاق بدموقع در راه آماده سازی تیمی که قرار بود در مرحله نخست مسابقات کسب سهمیه المپیک و ورودی جهانی شرکت کند تعطیلی استخر آزادی بود. استخری که تنها استخر استاندارد برای تمرین ملی پوشان است اما با تصمیم شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی و مدیریت مجموعه ورزشی آزادی این استخر از فدراسیون شنا گرفته شد تا ملی پوشان در شرایط نامناسب و نامنظم تمرینات خود را پیگیری کنند.

در همین شرایط تیم ملی عازم رقابت‌ها شد و یک مدال طلا و یک نقره دستاورد تیم چهار نفره از مالزی بود. مهدی انصاری در فینال ماده ۵۰ متر پروانه با زمان ۲۴ ثانیه و ۹۱ صدم ثانیه در جایگاه دوم ایستاد و بنیامین قره حسنلو در فینال ماده ۵۰ متر آزاد با ثبت زمان ۲۳ ثانیه و ۴۰ صدم ثانیه مدال طلا گرفت. اما هردو شناگر علی رغم کسب مدال با رکورد ورودی فاصله داشتند. قره حسنلو فقط ۱۹ صدم ثانیه تا کسب سهمیه المپیک فاصله داشت.

در حالیکه شناگران ایران با کم‌ترین امکانات نسبت به حریفان در حال آماده سازی برای مسابقات کسب سهمیه هستند صدم ثانیه‌ها تعیین می‌کنند چه کسی راهی المپیک شود. صدم ثانیه‌هایی که سرنوشت شناگران را برای حضور در المپیک مشخص می‌سازد و مسئولانی که روزها را از دست می‌دهند فارغ از اینکه صدم ثانیه‌ها حائز اهمیت هستند.

پرونده مسابقات مالزی برای شناگران ایران بسته شد و حال شناگران باید برای مسابقات آینده مهیا شوند. رقابت‌های مالزی مرحله اول بود و حضور در این مرحله برای اکثر شناگران به منزله آماده سازی برای مراحل بعد است. هر شناگر در یک دوره به پیک و اوج آمادگی می‌رسد و باید دید تیم ملی برای مسابقات آینده چگونه آماده خواهد شد. خانواده شنا چشم انتظار بازگشایی استخر آزادی هستند تا به خانه برگردند و با حداقل ترین امکانات برای کسب سهمیه المپیک تلاش کنند. وزارت ورزش اگر شعار حمایت از ورزش‌های پایه را می‌دهد باید هرچه سریع‌تر تکلیف استخر آزادی را مشخص کند و حداقل‌ها را برای شناگران فراهم کند.

در راه کسب سهمیه المپیک کادر فنی تیم ملی شنا حضور در ۷ مسابقه را پیش بینی کرده است تا بتوانند شناگران را به اوج برسانند که البته اعزام به این مسابقات نیازمند پول است.

* ریز نتایج شناگران ایران در مرحله نخست مسابقات کسب سهمیه المپیک و ورودی جهانی به میزبانی مالزی:

نتایج روز نخست:

مرحله مقدماتی ماده ۱۰۰ متر پروانه:
* مهدی انصاری با ثبت زمان ۵۵ ثانیه و ۶۱ صدم ثانیه راهی فینال شد.
* علیرضا یاوری با ثبت زمان ۵۶ ثانیه و ۹۹ صدم ثانیه،
* مهرشاد افقری با ثبت زمان ۵۶ ثانیه و ۸۲ صدم ثانیه،

فینال:
* مهدی انصاری با ثبت زمان ۵۵ ثانیه و ۲۴ صدم ثانیه در جایگاه چهارم قرار گرفت.

نتایج روز دوم:

مرحله مقدماتی ماده ۱۰۰ متر آزاد:
* بنیامین قره حسنلو با ثبت زمان ۵۲ ثانیه و ۷۹ صدم ثانیه
* علیرضا یاوری با ثبت زمان ۵۳ ثانیه و ۴۳ صدم ثانیه

نتایج روز سوم:

ماده ۵۰ متر پروانه:
* مهدی انصاری با ثبت زمان ۲۵ ثانیه و ۵ صدم ثانیه راهی فینال شد.
* مهرشاد افقری با ثبت زمان ۲۵ ثانیه و ۵۶ صدم ثانیه

فینال:
* مهدی انصاری با ثبت زمان ۲۴ ثانیه و ۹۱ صدم ثانیه دوم شد.

ماده ۲۰۰ متر آزاد:
* علیرضا یاوری با ثبت زمان یک دقیقه و ۵۹ ثانیه و ۶۹ صدم ثانیه راهی فینال شد.

فینال:
* علیرضا یاوری با ثبت زمان یک دقیقه و ۵۷ ثانیه و ۳۹ صدم ثانیه چهارم شد.

نتایج روز چهارم:

ماده ۵۰ متر آزاد:
* بنیامین قره حسنلو با ثبت زمان ۲۳ ثانیه و ۴۷ صدم ثانیه راهی فینال شد.
* علیرضا یاوری با ثبت زمانی ۲۴ ثانیه و ۴۸ صدم ثانیه

فینال:
* بنیامین قره حسنلو با ثبت زمان ۲۳ ثانیه و ۴۰ صدم ثانیه اول است.

منبع: مهر