جوهری: بنی‌تمیم زودتر از من تفاهم نامه واگذاری کشتی پهلوانی را امضا کرد

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، مجتبی جوهری درباره حواشی بوجود آمده پیرامون واگذاری رشته کشتی پهلوانی از سوی فدراسیون کشتی به فدراسیون کشتی پهلوانی با نظارت وزارت ورزش و اینکه مسئولان فدراسیون کشتی مدعی شده‌اند چنین تفاهم نامه‌ای را امضا نکرده‌اند، اظهار کرد: در این باره چندین جلسه متفاوت با حضور آقایان مهرعلیزاده، علیرضا حیدری، داورزنی، شهنازی، اسبقیان، بنی تمیم، رغبتی، ترخاق و بنده برگزار شد و در نهایت در ۲ جلسه تفاهم نامه آن به امضا رسید و کار واگذاری کشتی پهلوانی به فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای انجام شد. مجموع جلسات منجر به ۲ صورتجلسه شد، یکی در بحث ملی که قرار شد این رشته تحت مدیریت فدراسیون ورزش زورخانه ای باشد و یکی نیز در بحث بین‌المللی که جلساتی میان حیدری و مهرعلیزاده برای تعیین تکلیف فدراسیون جهانی این رشته برگزار شد.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای در پاسخ به این سوال که سرپرست فدراسیون کشتی می‌گوید هیچ تفاهم نامه‌ای را در این باره امضا نکرده است، گفت: اتفاقاً آقای بنی‌تمیم زودتر از من این تفاهم نامه را به امضا رساند. همانطور که عرض کردم صورتجلسه این واگذاری به امضا رسید و کار نهایی شد. بنی تمیم اظهار می‌کرد بهتر است این اتفاق پس از تعیین تکلیف فدراسیون کشتی انجام شود اما در نهایت این صورتجلسه را امضا کرد.

وی خاطرنشان کرد: چند سال پیش و در زمان ریاست رسول خادم بر فدراسیون کشتی، تفاهم نامه‌ای میان خادم و طلوع کیان رئیس وقت فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای در جهت حمایت از کشتی پهلوانی و المپیکی شدن آن با استفاده از جایگاه فدراسیون کشتی و بی میلی مسئولان وقت فدراسیون به اداره کشتی پهلوانی، این رشته به فدراسیون کشتی واگذار شد اما علاقه‌مندان و دلسوزان این رشته به این تصمیم شدیداً معترض بودند و بر اساس تعهدی که بنده در مجمع فدراسیون دادم متعهد شدم برای بازگرداندن این رشته به فدراسیون زورخانه‌ای تلاش کنم که خوشبختانه پس از برگزاری جلسات کارشناسی در نهایت وزارت ورزش متقاعد شد این کار انجام و صورتجلسه آن نیز به امضا طرفین رسید.

جوهری با بیان اینکه خادم خودش این رقابت‌ها را برگزار می‌کرد و فقط از ما برای دیدن رقابت‌ها دعوت می‌شد، افزود: به همین جهت در مذاکراتی که با رسول خادم داشتم بنا شد ورزشکاران کشتی پهلوانی با آداب و رسوم ورزش‌های زورخانه‌ای نیز آشنا شوند. خادم بر همین اساس نیز به هیأت‌های کشتی دستور داد که با همکاری هیأت‌های ورزش‌های زورخانه‌ای کشتی‌گیران رشته پهلوانی، ورزش‌های زورخانه‌ای را نیز فرا بگیرند که در مسابقات قهرمانی کشور در مشهد نیز در ابتدای مسابقات به صورت نمادین این موارد اجرا شد اما در مجموع در این باره کوتاهی شد و ما مجبور شدیم از طریق وزارت ورزش بازگشت کشتی پهلوانی به فدراسیون را پیگیری کنیم که خوشبختانه به سرانجام رسید. داورزنی نیز در جمع ورزشکاران و پیشکسوتان این رشته در مشهد رسماً اعلام کرد کشتی پهلوانی به فدراسیون زورخانه ای واگذار شده است.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای با بیان اینکه هیچ مشکلی برای برگزاری رقابت‌های کشتی پهلوانی و مدیریت این رشته نداریم، خاطرنشان کرد: فدراسیون کشتی نیز برای حضور ورزشکاران در مسابقات فراخوان می‌داد و بواسطه حضور چند کشتی‌گیر شاخص مسابقات با استقبال خوبی برگزار می‌شد اما ما نیز با برنامه‌ریزی خوب می‌توانیم رقابت‌ها را به شکل آبرومند برگزار کنیم و قطعاً ورزشکاران زیادی از رشته‌های کشتی و جودو در این رقابت‌ها حاضر خواهند شد.

جوهری در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا مانند روال سابق خواستار برگزاری مشارکتی رقابت‌های کشتی پهلوانی نشدید و برای گرفتن کامل این رشته وارد مذاکره با مسئولان وزارت ورزش شدید، گفت: حقیقت این است که آشپز که ۲ تا شود آش یا شور می‌شود یا بی نمک! در گذشته اعتقاد ما این بود که آداب و رسوم این رشته در رقابت‌ها رعایت شود. ما معتقدیم پهلوان کشور صرفاً نباید پر زور باشد بلکه به یکسری مشخصه‌ها باید پهلوان کشور معرفی شود. ورزش زورخانه ای مقدمه کشتی پهلوانی است پس چرا کشتی‌گیران پهلوانی با آن بیگانه بودند؟ من خودم از خانواده کشتی هستم و الان هم بحث ایران و کشتی پهلوانی و جایگاه آن است وگرنه خدایی ناکرده بحث دشمنی و مباحث دیگر در میان نیست.

رئیس فدراسیون ورزشهای زورخانه‌ای درباره تعیین تکلیف فدراسیون‌های جهانی این رشته زیر نظر مهرعلیزاده که مدعی است فدراسیون جهانی ورزش‌های زورخانه‌ای دارد و علیرضا حیدری که فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی را اداره می‌کند، اظهار کرد: اتفاقاً الکساندر مدوید که مسئول کشتی پهلوانی در اروپاست و یکی از بزرگان تاریخ کشتی جهان است در بلاروس به من تاکید کرد”ما می‌خواهیم فقط یک صدا از داخل ایران بشنویم”جالب است بدانید پسر اردوغان رئیس جمهور ترکیه شدیداً دنبال این است که مدیریت فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی را از علیرضا حیدری بگیرد و این رشته را به نام خودشان کنند. از سوی دیگر ورود اسرائیل به کمیته کشتی پهلوانی زیر نظر اتحادیه جهانی کشتی یکی دیگر از مشکلات است. فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی عملاً تمام کارهای اداری و اجرایی خود را در این کمیته انجام می‌دهد و ورود اسرائیل اتفاق خوبی نیست. ما نمی‌خواهیم کشتی پهلوانی که برای ایران است و ریشه در تاریخ این مملکت دارد گوشت قربانی شود و مفت از دست برود. من به دوستان هم گفتم با رفتن خادم آیا زورمان می‌رسد که جلوی این تحرکات را بگیریم و از حقمان دفاع کنیم؟

وی افزود: حیدری و مهرعلیزاده باید با هم یکصدا شوند تا در مجامع بین المللی تکلیف روشن شود. ما نیز در بحث ملی این رشته را مدیریت می‌کنیم. با رفتن کشتی پهلوانی، ورزش‌های زورخانه‌ای افت کرده بود و بازگشت آن می‌تواند بار دیگر باعث رشد آن شود. ما از علیرضا حیدری هم این درخواست را داشتیم که ورزش‌های زورخانه‌ای در فدراسیون جهانی کنار کشتی پهلوانی قرار گیرد و دنبال راه حل های آن هستیم. دوستان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به شدت در حال پیگیری حل مشکل بوجود آمده در بحث بین‌المللی کشتی پهلوانی هستند و جلساتی را با مهرعلیزاده و حیدری برگزار کرده‌اند که امیدوارم به یک راه حل خوب و جامع دست یابند.

منبع: ایسنا