خودکفایی تا موفقیت؛ راهبرد نوین فدراسیون اسکواش

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، فدراسیون اسکواش در سال 97 با فراز و نشیب های بسیاری رو برو بوده است؛ از تلاش برای تولید کورت های شیشه ای و داشتن زمینی اختصاصی برای برگزاری مسابقات گرفته تا سرمایه گذاری در استعدادیابی و موفقیت در عرصه برون مرزی و پرورش داوران و مربیان بین المللی. گام هایی قوی که می توان آنها را به وضوح در راهبرد یکساله این فدراسیون مشاهده کرد.
اسکواش بازان موفقی چون «سجاد زارعیان» که در سایه دانش مربیان برجسته ای چون «سیدمحمدحسین سنایی» توانستند در آخرین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2018 در میان سه تیم برتر این رقابت ها قرار گیرند.
به منظور تسلسل روند این پیروزی ها باید مشکلات مالی و سخت افزاری فدراسیون اسکواش برطرف شود و بازیکنان بتوانند در مسابقات بیشتری حضور یافته و افتخاراتی به مراتب بیشتر را برای این کشور رقم زنند.
اهمیت شکوفایی در این رشته ورزشی سبب شد تا به گفت وگو با «مسعود سلیمانی» رییس فدراسیون اسکواش بپردازیم که مشروح آن از قرار زیر است:

فدراسیون اسکواش در سال 97 در چه مواردی توانست به خودکفایی دست یابد؟
مهم ترین موضوعی که سبب خودکفایی این فدراسیون در سال 97 شد، تولید کورت شیشه ای مورد تایید فدراسیون جهانی اسکواش است. این کورت ها پیش از این در انحصار اروپا و آمریکا بود. مورد دیگر استفاده از نیروهای با تجربه در کمیته پژوهش برای تولید اولین راکت پدل در ایران است. همچنین فدراسیون نمی توانست در سال های سخت درآمدزایی کند، با در اختیار گرفتن باشگاه ورزشی انقلاب که 15 سال در انحصار بخش خصوصی بود، توانست به این مهم دست یابد.
علاوه بر این، این فدراسیون موفق شد تا اقدامات اولیه را برای میزبانی مسابقات قهرمانی جهان صورت دهد. این رقابت ها همراه با برپایی اجلاس جهانی در سال 99 برگزار خواهد شد.

هدف اصلی شما در سال 97 چه بوده و در بحث قهرمانی در این رشته ورزشی چند درصد به این اهداف نزدیک شده اید؟
تمامی تلاش خود را در این سال برای تحقق اهداف به کار بستیم و اگر با کاستی هایی روبرو شدیم با کمک بخش خصوصی توانستیم اعزام به مسابقات برون مرزی را انجام دهیم و مسابقات داخلی را با موفقیت برگزار کنیم. هدف بعدی برپایی دوره های آموزش جهانی در ایران بود که محقق شد و توانستیم سطح توانمندی علاقمندان به این ورزش را ارتقا دهیم.

در همگانی کردن اسکواش و توسعه آن در رده های پایه آیا نمره قبولی به خودتان می دهید؟
نمره ها را باید خبرنگاران با ارزیابی عملکرد فدراسیون به اسکواش بدهند. در راستای توسعه و ترویج اسکواش در سال 97، اسکواش مشبک، قابل حمل و استاندارد را با قیمت یک میلیون و 700 هزار تومان در ایران تولید کردیم و به انحصار فدراسیون در آوردیم.
علاقمندان به این رشته می توانند به راحتی آن را از ما خریداری کنند. البته هدف اصلی فدراسیون توسعه و ترویج اسکواش در مراکز نگهداری کودکان، مدارس و شهرداری ها است که این امر نیز تحقق یافت.
هیات های استان توانستند اولین کورت بادی اسکواش را که در مهدکودک ها مورد استفاده قرار می گیرد، ایجاد کنند.

در سال جاری مشکلات اقتصادی تا چه میزان در روند برگزاری مسابقات داخلی و اعزام به رقابت های برون مرزی اسکواش مشکل ایجاد کرده است؟
فدراسیون اسکواش با وجود مشکلات اقتصادی، مانعی در روند برگزاری رقابت های داخلی و بین المللی نداشت. به ویژه آنکه با آینده نگری و سرمایه های انسانی ارزشمند، توانسته در جهت پیشرفت آن در این سال گام های موثر و مهمی را بردارد.

حضور داوران ایرانی در بازی های آسیایی تا چه حد به رفع موانع پیشرفت اسکواش در این یکسال کمک کرده است؟
حضور داوران ایرانی در بازی های آسیایی در رفع موانع توسعه اسکواش در سطح آسیا بسیار موثر بوده و به رشد آن کمک کرده است. البته در جهت ارتقای دانش داوران نیز همزمان با برگزاری مسابقات غرب آسیا در ایران، کلینیک داوری را برای داوران آسیا برپا خواهیم کرد. گرچه داوران ایرانی در گذشته در جایگاه کنونی قرار نداشتند و این همت و تلاش از طرف آنان کمتر دیده می شد اما اکنون به لطف استراتژی ها و راهبردهای موثر فدراسیون، آنان در این جایگاه قرار گرفته اند.
چنانچه می توان پیشرفت در این زمینه را در عملکرد یکی از داوران خوب اسکواش چون «مسعود قره ضیاء الدینی» مشاهده کرد. وی بیستم فروردین ماه به عنوان نخستین داور ایرانی در مسابقات 50 هزار دلاری ماکائو قضاوت خواهد کرد و چشم انداز روشن تری برای او در جهت کسب ریاست کمیته اسکواش مسابقات قاره آسیا می بینم.

در راستای حفظ جایگاه اسکواش ایران در آسیا چه عواملی می تواند دخیل باشد؟
اسکواش در حال حاضر در آسیا رشته ای مدال آور محسوب می شود و اسکواش بازان می توانند با برنامه ریزی بلند مدت در چارچوب اهدافی راهبردی با کمک فدراسیون، این جایگاه را به خوبی حفظ کنند. اینکه می توانیم تحقق این هدف را با کسب مدال های علاقمندان به این ورزش مشاهده کنیم.
امیدوارم این روند در آسیا به ویژه در مسابقات انفرادی اسکواش قهرمانی آسیا ادامه یابد. هفتم اردیبهشت 2 اسکواش باز دختر و پسر عازم این رقابت ها می شوند و می دانم هر بار حضور آنان در این مسابقات می تواند جایگاه اسکواش را در سطح آسیایی محکم تر سازد.

در سالی که گذشت چند مربی بین المللی داشتید و آنها چه کاری برای توسعه اسکواش ایران انجام داده اند؟
در سال های گذشته در اسکواش مربیان جهانی وجود نداشتند اما اکنون می توانیم شاهد حضور این مربیان در عرصه بین المللی باشیم.
در این رشته اکنون 46 مربی جهانی فعالیت می کنند که از این تعداد 3 مدرس و 4 مربی ایرانی در بالاترین سطح دنیا حضور دارند. به یقین این فعالیت ها و رشد مربیان می تواند در توسعه اسکواش ایران در سطح جهانی تاثیرگذار باشد.

فدراسیون اسکواش بودجه سال 97 را بیشتر به چه مواردی اختصاص داده است؟
این فدراسیون بیشترین بودجه را به بخش استعدادیابی و پشتیبانی سازی اختصاص داده و بودجه باقی مانده را صرف ساخت کورت های شیشه ای و برگزاری مسابقات داخلی کرده است.

اولین برنامه ای که در سال 98 اجرا می کنید، چیست؟
این فدراسیون همزمان اجرای سه برنامه را در دستور کار خود قرار داده که از جمله آن ها می توان به برگزاری مسابقات جام پیشکسوتان ایران در تهران، مراسم اختتامیه لیگ های برتر، دسته یک و 2 زنان و آقایان در اواخر فروردین ماه و شروع اردوهای تیم های ملی در بخش بزرگسالان برای اعزام به مالزی اشاره کرد.

و پرسش آخر، اصلی ترین هدف شما برای سال 98 چیست؟
اجتماعی کردن افکار تمامی فعالان در عرصه اسکواش هدف اصلی ما است. بدین معنا که تمامی کارمندان فدراسیون اسکواش باید بدانند که سند چشم انداز توسعه فدراسیون در چه مسیری حرکت می کند تا خود را در آن جهت قرار داده و بدین ترتیب شاهد تحقق این اهداف در سال جدید باشیم.

منبع: ایرنا