داورزنی: برای ارزيابی ۴ دهه ورزش بايد آن را با دوران ديگری قياس كنیم

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، محمدرضا داورزنی معاون حرفه ای و قهرمانی وزارت ورزش در نشست بازخوانی چهل سال ورزش پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: برای ارزیابی ٤ دهه ورزش باید آن را با دوران دیگری قیاس کنیم؛ از نخستین حضور ایران در المپیک و همین طور حضور ایران در المپیک ١٩٤٨ و مقایسه آن با ورزش پیش از انقلاب و بعد از انقلاب. در ابتدا از آغاز حکومت پهلوی پسر باید شروع کنیم که چه اتفاقاتی افتاد و اینکه در برخی از رشته ها محلی از اعراب نداشتیم.

داورزنی افزود: در سال ٥٦ به دلیل عملکرد ضعیف ورزش دستور انحلال سازمان تربیت بدنی داده شد و مدت ها طول کشید این موضوع از دستور کار خارج شود. ما در کارنامه گذشته نمی توانیم در مسابقات آسیایی، جهانی و المپیک چیزی ببینیم. در سال ٥٦-٥٧ مردم نگاه مثبتی به ورزش نداشتند و خانواده ها تمایلی نداشتند فرزندان شان به ویژه بانوان در ورزش باشند. 

*نگاه به ورزش در سال 58-59 اصلا جدی نبود

معاون حرفه ای و قهرمانی وزارت ورزش با بیان اینکه سال ٥٨-٥٩ نگاه به فارغ التحصیلان ورزش خوب نبود، عنوان کرد: حتی کمیته پاکسازی در دانشگاه تشکیل شد. تعداد تحصیل کرده های ورزش هم در مقطع دکتری به تعداد انگشتان دست نبود. بحث هایی مطرح شده بود که ما ورزش قهرمانی نمی خواهیم و ورزش پهلوانی می خواهیم. در دو سال اول ورزش در بلاتکلیفی به سر می برد اینکه چه جایگاهی دارد. نگاه به ورزش اصلا جدی نبود تا اینکه جامعه ورزش خدمت حضرت امام رسیدند. نگاه جدی به ورزش از آنجا شکل گرفت.

وی با بیان اینکه بعد از دیدار با امام دوستانی که ورزشی و ارزشی بودند مطرح کردند ورزشکار هستند، اظهار داشت: اردوهای وحدت اردیبهشت سال ٦٠ اتفاق افتاد. در مجموعه انقلاب اردوها آغاز شد تا به خودمان بیاییم جنگ تحمیلی هم آغاز شده بود به همین دلیل با شرایط خاص در مسابقات شرکت می کردیم. در المپیک مسکو و لس آنجلس حضور نداشتیم و حتی در چند مسابقه پناهنده هم می دادیم.

منبع: فارس