درخشش پاتوسی و لزوم تغییرات قانون سازمان لیگ

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه لحظه؛ با رایزنی باشگاه استقلال و اتفاق‌هایی که دیگر درباره‌ی انها چیزی نمی‌نویسیم، مجوز حضور پاتوسی در استقلال صادر شد و وینفرد شفر هم بلافاصله نام او را در ترکیب ثابت بازی مقابل پارس‌جنوبی‌جم نوشت. وظیفه‌ی پاتوسی، بازیسازی در مرکز زمین و خلق موقعیت برای مهاجمانی چون گادوین منشا و الله‌یار صیادمنش بود. هر چند منشا در نوک خط حمله بازی کرد و صیادمنش در سمت راست خط میانی و هجومی.

منطقه‌ای که آیاندا پاتوسی در آن بازی کرد، کمی جلوتر از فرشید باقری و روبه چشمی بود. یعنی شفر وظایف دفاعی را به این دو هافبک سپرده بود و از پاتوسی بیشتر انتةار حضور در فاز تهاجمی را داشت. اتفاقی که به بهترین شکل ممکن رخ داد و این هافبک ۲۶ساله توانست بازی درخشانی به نمایش بگذارد. پاتوسی روی گل نخست استقلال موثر بود و گل دوم را هم خودش به ثمر رساند تا نشان بدهد چقدر آماده است و تا چه حد می‌تواند در ترکیب استقلال کلیدی باشد.

اگر قانون نقل و انتقالات فوتبال ایران، مجوز حضور پاتوسی در استقلال را صادر نمی‌کرد، لیگ از حضور چنین بازیکن آماده‌ و باکیفیتی محروم می‌شد. پاتوسی نمونه‌ای از بازیکنان باکیفیت آفریقایی است که تنها به دلیل کمبود سابقه‌ی ملی در کارنامه نمی‌توانند وارد فوتبال ایران شوند. آنوقت همین قانون به بازیکنان آسیایی اجازه می‌دهد بدون انجام بازی ملی در 2 سال گذشته، به لیگ ایران بیایند و قراردادشان را بدون بند و تبصره امضا کنند. نمونه‌اش سوگیتا در تراکتورسازی و آکاهوشی که به تازگی پیراهن فولاد را پوشیده.

مدیران فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ باید فکری به حال قوانین عجیب بکنند و آنها را تغییر بدهند. وقتی چنین قوانینی جلوی حضور زلاتان ابراهیموویچ و داوید ویا- به عنوان نمونه – را می‌گیرد و به بازیکن بی‌کیفیت آسیایی اجازه ورود می‌دهد، یعنی سرشار از ایراد و نکته است که سازمان لیگ باید آنها را برطرف و پروسه‌ی تغییر را از همین امروز آغاز کند. شاید در صورت تغییر قوانین، تعداد بازیکنان باکیفیتی چون ایاندا پاتوسی نیز افزایش پیدا کند و سطح کیفی لیگ بالاتر برود.