دلیل باخت آرسنال به منچسترسیتی در قهرمانی

آرسنال با وجود ۲۴۸ روز صدرنشینی در لیگ برتر انگلیس، اما در فاصله ۲ هفته مانده به پایان بازی‌ها، جتم را به منچسترسیتی تعارف کرد.

به گزارش گروه ورزش شبکه لحظه؛ ناکامی آرسنال در رسیدن به مقام قهرمانی لیگ جزیره نشان می‌دهد تیم «میکل آرتتا» که ماه‌ها در رتبه نخست جدول جا خوش کرده بود، از بازی روانی رقیب و عمق ترکیب خود شکست خورد اما نقطه مثبت این فصل هم آن بود که توپچی‌ها خود را در قامت یک رقابت‌کننده بر سر جام نشان دادند.

شکست شنبه شب آرسنال مقابل ناتینگهام فارست، سوت پایان کورس قهرمانی با حضور ۲ اسب چابک در لیگ برتر انگلیس را با پیروزی منچسترسیتی به صدا درآورد. سیتیزن‌ها هنوز سه بازی تا پایان فصل دارند اما بخش اول پروژه سه‌گانه آن‌ها در این فصل تکمیل شده است.

رؤیاهای آرسنال برای جشن گرفتن قهرمانی پس از فصل بی‌شکست ۲۰۰۴-۲۰۰۳ در حالی نیمه‌تمام ماند که توپچی‌ها باید با یک ماشین آبی خوش‌نقش و مد روز که «پپ گواردیولا» چند سالی است که قطعات آن را با صبر و حوصله در کنار هم چیده، رقابت می‌کرد.

البته این احساسی ناخوشایندی برای هواداران تیم لندنی است که چطور جام قهرمانی را پس از یک مدت طولانی صدرنشینی از دست دادند.

آرتتا که تیمش را برای اولین بار از فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۶ راهی لیگ قهرمانان اروپا کرده است، چندی پیش به شبکه «اسکای اسپورت» گفت: همان افرادی که فکر می‌کردند ما در لیگ ششم یا هفتم می‌شویم، حالا می‌گویند دوم‌شدن یک شکست است.

بازی‌های روانی گواردیولا

خبرگزاری رویترز معتقد است هشت امتیاز پیشتازی آرسنال از منچسترسیتی یک توهم بود چراکه سیتزن‌ها همیشه کارت‌های برنده را در دست داشتند. در این شرایط، گواردیولا بازی‌های روانی خود علیه توپچی‌ها را که شامل تعریف و تمجید از آرتتا که دستیار سابق او در منچسترسیتی بود، آغاز کرد.

گواردیولا در ماه آوریل گفته بود: مشکل ما این است که آرسنال در این فصل فوق‌العاده بوده است. ما همچنان در رقابت قهرمانی هستیم اما تیمی هم هست که بهتر از شماست. باید این را قبول کنید و به مبارزه ادامه دهید.

در حالی که آرسنالی‌ها در ماه گذشته متحمل سه تساوی متوالی شدند، آن‌ها به آینه عقب خودرو خود نگاه می‌کردند اما دیگر چشم آن‌ها چیزی نمی‌دید.

ماجرایی که از گل تساوی‌بخش «روبرتو فیرمینو» در بازی تساوی ۲ بر ۲ آرسنال و لیورپول در آنفیلد آغاز شد، با گل «تایوو آوونی» مهاجم ناتینگهام فارست به پایان رسید. در این مدت آرسنال ۱۵ امتیاز را از دست داده بود.

گواردیولا همچنان به بازی روانی خود ادامه می‌داد و در حالی که هفته گذشته آرسنال سه بازی تا پایان فصل در پیش داشت، با لبخند می‌گفت: قطعاً آن‌ها سه بازی آینده خود را خواهند برد. صادقانه بگویم که دوست دارم آن‌ها امتیاز از دست بدهند اما فکر می‌کنم ۹ امتیاز خواهند گرفت.

آرسنال ۲ بازی از این سه بازی را بدون اینکه گلی به ثمر برساند، شکست خورد؛ ابتدا سه بر صفر در خانه مقابل برایتون و سپس شکست شنبه شب مقابل فارست.

سیتی اما با تجربه خود در رقابت بر سر جام، تمام بازی‌های خود را پیروز از میدان خارج می‌شد؛ از جمله تحقیر بایرن مونیخ و رئال مادرید، غول‌های اروپا در لیگ قهرمانان.

استاد، مچ شاگرد را خواباند و برای پنجمین بار در ۶ فصل اخیر قهرمان لیگ جزیره شد.

عمق ترکیب

عمق ترکیب منچسترسیتی که حسادت بسیاری از برانگیخته می‌کند هم در این فرار بزرگ آبی‌ها به سمت قهرمانی بی‌تاثیر نبود. در یک فصل سخت و فشرده هیچ بازیکن سیتی بیشتر از ۳۰۰۰ دقیقه در زمین مسابقه حاضر نبود و این در حالی است که تمام بار توپچی‌ها به دوش چند بازیکن از جمله «گابریل ژسوس»، «بوکایو ساکا»، «مارتین اودگارد» و «گابریل مارتینلی» بود.

دست‌های آرتتا با وجود بازیکنان مصدوم، کاملاً بسته بود و او نمی‌توانست همانند گواردیولا به صورت چرخشی از بازیکنان خود استفاده کند.

آرتتا درباره این موضوع می‌گوید: ما می‌خواستیم همه‌چیز را از گروهی که در اختیار داریم استخراج و جایگزین‌ها و راه‌هایی را برای رسیدن به سطحی خاص پیدا کنیم. ما با کمبود مواجه هستیم اما این شغل و مسئولیت من است.

سرمربی اسپانیایی با وجود دوم شدن در لیگ برتر، اما با خوش‌بینی درباره آینده صحبت می‌کند و می‌گوید: همه چیز در این سه ماه که می‌خواهیم به سطح سیتی برسیم تغییر نمی‌کند اما ما باید راه‌هایی را برای به سرانجام رساندن آن، پیدا کنیم.

انتهای پیام/