سناریوعجیبی که ایرج عرب را سرپرست باشگاه پرسپولیس کرد؛چگونه جسارت تصمیم گیری را از سلطانی‌فر گرفتند؟

معمولا شایعات وقتی به وجود می‌ایند که یک چیزی حقیقت داشته باشد اما به صورت رسمی شرایط مطرح کردن آن به دلایل مختلف وجود نداشته باشد!  مثال واضح برای این موضوع هم انتخاب ایرج عرب به عنوان سرپرست جدید باشگاه پرسپولیس است.  از هفته گذشته شایعه این اتفاق بسیار مهم در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد و سایت خبری لحظه هم اولین رسانه‌ای بود که خبر جانشینی عرب به جای گرشاسبی را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار شبکه لحظه، جالب اینجاست که حسین خبیری همان شب از بیخ و بن این خبر را تکذیب  و اعلام کرد برخی‌ها بامطرح کردن این شایعات قصد ضربه زدن به پرسپولیس را در روزهایی که موفق عمل می‌کند دارند. خبیری تاکید کرده بود عرب نفر دوم باشگاه هست و با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد و حمیدرضا گرشاسبی هم جایی نمی رود.

منتهی از مدت‌ها قبل همه پذیرفته بودند که قانون منع بکارگیری بازنشستگان باید اجرا شود و گرشاسبی راهی جز کناره گیری از عنوان مدیرعاملی پرسپولیس ندارد. اتفاقاتی هم که افتاد نشان داد خبیری کمترین اطلاعی ازآنچه در باشگاه پرسپولیس اتفاق می‌افتد ندارد.

ورود جنجالی هواداران به پرونده تغییرات!

در چنین فضایی هواداران پرسپولیس به شدت نگران آینده باشگاه محبوب خود بودند. آنها که با راه اندازی کمپین‌هایی جنجالی راه رابرای حضور مدیرانی چون مهدی محمد نبی و رضا درویش بستند همه کار کردند تا وزیرورزش را مجاب کنند مقدماتی را فراهم کند تا گرشاسبی در سمت خود باقی بماند. آنهاروی این مساله تاکید داشتند وقتی مجلس وزارت ورزش را از هرگونه کمک نقدی و پرداخت بودجه به پرسپولیس منع کرده و باشگاه به استقلال مالی رسیده،‌ چرا باید قانون منع بکارگیری بازنشستگی برای گرشاسبی اجرا شود؟

درست است که این سوال به شکلی گسترده در کانال‌های هواداری و صفحات شخصی پرسپولیسی‌ها مطرح شد اما هیچ پاسخ قانع کننده‌ای به آن داده نشد و فقط عنوان شد که پرسپولیس به خاطر دولتی بودن شامل قانون می‌شود و در نهایت هم شد و گرشاسبی چاره ای جز رفتن مقابل خود نداشت!

برنامه ریزی گرشاسبی برای به قدرت رسیدن عرب

از انجایی که تجربه نشان داده مدیران در ورزش ایران خورشید را فقط برای پشت بام خانه خودشان می‌خواهند‌، مدیرعامل سابق هم به محض اینکه فهمید رفتنی است با یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده مقدماتی را فراهم کرد تا بعد از رفتن هم به نوعی در مناسبات مدیریتی باشگاه حداقل به عنوان مشاورنقش داشته باشد و یک مدیر نزدیک به خودش قدرت را در دست بگیرد. پس او همان راهی راانتخاب کرد که در سال‌های اخیر در پرسپولیس شاهد آن بوده‌ایم.

به هر حال در آسمان هر ستاره‌ای دوست داردخورشید باشد! در زمین هم هر کسی علاقه زیادی به شاه شدن دارد! آمال و آرزو برای طبقه خاصی نیست!‌همان طور که اشاره شد اتفاقات سال‌های اخیر پرسپولیس این نکته رابه همه ثابت می‌کند. مرور تغییرات هم شما را به این حقیقت پنهان می‌رساند.

عرب با روشی آشنا سرپرست شد

بعد از برکناری محمدحسین نژادفلاح‌،علی اکبرطاهری که در آن مقطع با باشگاه پرسپولیس همکاری داشت به عنوان سرپرستی و سپس مدیرعاملی رسید. بعد از طاهری اما گرشاسبی که عضو هیات مدیره و از مدیران نزدیک به طاهری بود به عنوان نفر اول انتخاب شد و حالا با استعفای حمیدرضا گرشاسبی به خاطرقانون منع بکارگیری بازنشستگان‌، ایرج عرب معاون پشتیبانی و اداری گرشاسبی سرپرست باشگاه پرسپولیس شد. این فعل و انفعال‌های مدیریتی به خوبی نشان می‌دهد که وزارت ورزش در سال‌های اخیر تنها نقش صادر کننده حکم مدیریت را برای مدیران باشگاه ایفاکرده و انتخاب نهایی را مدیران قبل از ترک پست خود انجام می‌دهند و وزیر ورزش رادر عمل انجام شده قرار می دهند.

فکر کردن به این مساله که این تغییرات به صورت کاملا تصادفی با یک روش اتفاق افتاده کمی ساده‌ انگارانه است. به لطف نتیجه گرفتن پرسپولیس با برانکو،‌هواداران کنار این تیم هستند و پول هم هست! پس آنهایی که درراس کار هستند یا تلاش می‌کنند که خودشان بمانند و اگر نشد نفر بعدی مدیری نزدیک به آنها باشد!

وقتی عرب در همه جا ظاهر می‌شود

تجربه ثابت کرده که قدرت بزرگ‌ترین عادت است ویک آم می‌تواند برای حفظ کردن آن از هر حد و مرزی بگذرد. حمیدرضا گرشاسبی اما برای حفظ قدرت چه کاری انجام داد؟

جدا از این مساله که لشگر مجازی نزدیک به  کانون هواداران باشگاه ،وزارت ورزش را برای حفظ گرشاسبی تحت فشار قرار داد وهواداران را نسبت به تغییرات حساس کرد،‌ با مرور زمان برانکو ایوانکوویچ وبازیکنان پرسپولیس هم به کمپین‌های مجازی پیوستند. گرشاسبی پنج شنبه هفته گذشته درجلسه با وزیر بحث سرپرستی ایرج عرب را به نتیجه رساند و سپس این خبر مثل بمب درفضای مجازی منتشر شد. بعد از انتشار خبر اما به اتفاقاتی که افتاد دقت کنید. برای کنفرانس خبری سید جلال حسینی برای خداحافظی از بازی‌های ملی، ایرج عرب در حضورتعداد زیادی از خبرنگاران آمد و کنار گرشاسبی نشست. سپس برای بازی حساس با سپاهان عرب آقای مدیرعامل را که هنوز از سمت خود استعفا نداده بود تا اصفهان همراهی کرد.در این بین خبر حضور گرشاسبی در تمرینات و صحبت‌های او با بازیکنان و حتی دو جلسه‌ای که با برانکو برگزار کرد در رسانه‌ها منتشر شد.

 وقتی نوبت نقش آفرینی بازیکنان شد؛ وزیر را خلع سلاح کردند

درست بعد از این جلسات بود که بازیکنان پرسپولیس به صورتی هماهنگ در حمایت از گرشاسبی پستی در اینستاگرام خود منتشر و مخالفت خودرا با تغییرات اعلام کردند. سپس سید جلال حسینی و حسین ماهینی کاپیتان‌های اول ودوم تیم مصاحبه‌هایی آتشین درباره شرایط بحرانی که با آن رو به رو هستند، داشتند وگفتند به احترام گرشاسبی و صداقتی که در مدیریت داشته تا کنون سکوت کرده‌اند و وزارت ورزش باید فکری اساسی به حال مشکلات پرسپولیس که افتخارات و موفقیت‌های زیادی داشته بکند.

از اینجا به بعد بود که خبر سرپرستی ایرج عرب درباشگاه پرسپولیس به صورت خبر رسمی در خبرگزاری‌‌های رسمی هم منتشر شد. در نهایت برانکو ایوانکوویچ قبل از اینکه وزارت ورزش تصمیم نهایی خود را اعلام کند ضمن تشکرو خسته نباشید به گرشاسبی سرپرستی باشگاه را به عرب تبریک گفت و برای او آرزوی موفقیت کرد. در همان روز هم عرب از صبح به باشگاه رفت و پشت میز گرشاسبی نشست و زمام کار را به دست گرفت. در این بین بازیکنان اعتصاب کرده و در یک جلسه تمرینی شرکت نکردند. در فضای مجازی فراخوانی بزرگ برای تجمع اعتراضی مقابل وزارت ورزش راه افتاد و به صورتی کاملا مهندسی شده وزیر ورزش را مجبور کردند که با خواسته مدیران باشگاه برای به قدرت رسیدن ایرج عرب موافقت کند. اتفاقی که در نهایت بعد از ظهر سه شنبه رخ داد و وزیر ورزش رسما حکم ایرج عرب را به عنوان سرپرست جدید باشگاه پرسپولیس صادر کرد و شایعه تبدیل به واقعیت شد! بلافاصله بعد از این اتفاق اعتصاب بازیکنان به پایان رسید و تمرینات را از سر گرفتند. کاپیتان‌‌های تیم با سرپرست جدید باشگاه جلسه گذاشتند و وعده حل مشکلات و رسیدن پول را گرفتند. هواداران هم که از آمدن عرب به مراتب خوشحال تر از مدیرعاملی نبی و درویش و گزینه‌های دیگر بودند خشم شان فروکش کرد.

جسارت را از وزیر گرفتند! گرشاسبی در سایه،‌ عرب به ظاهر همه کاره

حالا عرب همه کاره است و گرشاسبی به صورت چراغ خاموش در کنار او حضور دارد و باشگاه به وسیله تفکر و روش مدیریتی قبلی اداره خواهد شد.

به هرحال تحت فشار گذاشتن وزارت ورزش تبدیل به یک سنت بد شده است. تجربه هم نشان داده که برای عوض شدن یک سنت پوسیده اول جسارت لازم است و بعد حمایت. مسعود سلطانی‌فر در مقام وزیر ورزش و جوانان با توجه به فضای وحشتناکی که بازیکنان و هواداران  دررابطه با تغییرات ایجاد کرده بودند نه جسارت تغییر مدیریتی در پرسپولیس را داشت ونه از طرف هواداران برای انتخاب گزینه‌های اصلی که داشت حمایت شد. در نهایت مجبورشد فعلا با سرپرستی عرب موافقت کند.

کار سخت آقای سرپرست برای محترم شدن!

درباره ایرج عرب که هیچ سابقه درخشان در مدیریت ورزش ندارد هم باید گفت که شاید هر مدیری بتواند پول، شهرت، قدرت و مقام به دست بیاورد. اما به دست آوردن احترام کار هر کسی نیست و او برای محترم شدن نزد هواداران پرسپولیس کار بسیار سختی در پیش دارد.