سوال روز |توهین نژادی یا سوتفاهم نسبت به نقد صحیح گزارشگر افغان؟

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه لحظه، شب گذشته در برنامه «ورزشگاه» شبکه 5 اتفاق عجیبی رخ داد که سوژه کاربران فضای مجازی در توییتر و اینستاگرام شد. علی انصاریان مجری برنامه ورزشگاه در انتهای برنامه خود در نقد صحبت های گزارشگر افغانستانی صحبت هایی را مطرح کرد که به مذاق کاربران فضای مجازی خوش نیامد و تعبیر نژادپرستانه از آن شد.

انصاریان در بخشی از این برنامه با اشاره به ویدئوی منتشرشده در فضای مجازی درباره کنایه گزارشگر افغانستانی به پخش بازی ایراین-یمن از تلویزیون ایران، خطاب به گزارشگر مذکور گفت: «یه گزارشگر عزیز افغانستانی گفته بود تصویری که می بینید در ایران با یکی دو دقیقه دیرتر ایرانی ها می بینن یا کلا نمی بینن! دوست عزیز، قربونت برم اصلا این حرفو نزن! ما چیزهایی رو دیدیم که شما اصلا ندیدید. بعد یادت هم باشه درباره کشوری داری حرف میزنی که خیلی خیلی مدیونش هستید، بنابراین سعی کن گزارشت رو بدی و به این چیزها کاری نداشته باشی، ممنونم ازتون!»

اینکه علی انصاریان مردم افغانستان یا گزارشگر آن شبکه را ” افغانی” خطاب کرد و بعد از نقل قول صحبت گزارشگر شبکه لمر، پوزخندی زد باعث شد تا تعبیر نژادپرستانه از این رفتار و گفتار شود. به این خاطر که خطاب قرار دادن مردم افغانستان به ” افغانی” به نوعی کوچک شمردن آن ها و نگاه بالا به پایینی است که سال ها رخ داده است.

اما گزارشگر شبکه لمر افغانستان چه گفت که انصاریان چنین واکنشی نشان داد؟ گزارشگر شبکه لمر در اواسط دیدار ایران و یمن زمانی که دوربین های تلویزیونی، تماشاگران ایرانی را نشان می‌داد گفت:«همانظور که شما این تصاویر را به صورت زنده تماشا می کنید، در ایران با 2 دقیقه تاخیر پخش می شود و یا اصلا پخش نمی شود!». کنایه‌ای صحیح از گزارشگر افغان درخصوص سانسورهای صدا و سیما که دست بر قضا مورد تایید بسیاری از کاربران مجازی ایرانی قرار گرفت. اما انصاریان نسبت به این انتقاد صحیح واکنشی نشان داد که در نهایت امروز با انتشار ویدیویی 1 دقیقه ای از مردم افغانستان عذرخواهی کرد و اعلام کرد به هیچ وجه قصد بی احترامی به مردم افغانستان را نداشته است.

*سپهر خرمی- روزنامه نگار