طاهريان: تعطيلی فدراسيون ورزش زنان مسلمان سياسی بود

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، طاهره طاهریان نایب رییس کمیته ملی المپیک در نشست بازخوانی چهل سال ورزش پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ورزش بانوان از دستاوردهای انقلاب اسلامی است. سال ٦٥ فعالیت بانوان به عنوان مدیریت امور ورزش بانوان فعالیت می کرد و بعد تبدیل به اداره کل شد که زیر نظر معاونت فرهنگی فعالیت می کرد.

* IOC تاکید دارد بانوان مسیولیت خودشان را برعهده بگیرند

وی افزود: در سال ٦٧ با حمایت هاشمی رفسنجانی به ورزش زنان، این شرایط فراهم شد تا این ساختار در سطح معاونت ارتقاء پیدا کند. پیروزی انقلاب فرصتی فراهم کرد تا زنان خودشان مسیولیت بانوان را برعهده بگیرند. الان IOC هم نسبت به این موضوع تاکید کرده است. این مسئولیت در اداره کل استان ها هم وجود داشت و شرایط بهتری برای ساختار ورزش زنان فراهم شد.  این ساختار به وزارتخانه های دیگر هم رفت و به دنبال آن در آموزش و پرورش هم اداره کل ورزش دختران ایجاد شد. بنا در سازمان تربیت بدنی گذاشته شد اما در وزارتخانه های دیگر هم تسری پیدا کرد.

* ردیف بودجه به رشد ورزش زنان کمک کرد

طاهریان خاطرنشان کرد: این فرصت فراهم شد تا زنان کار و مدیریت کنند و برای ساختار حتی ردیف بودجه هم در نظر گرفته شد این موضوع به رشد ورزش زنان کمک کرد. این رشد را ما در رسانه ها هم شاهد بودیم و دیدیم خبرنگاران و عکاسان زن زیادی تربیت شده اند. اگر بانوان در حوزه تصمیم گیری باشند به رشد ورزش بانوان کمک خواهد شد. حتی تکلیف شد سالن چندمنظوره برای زنان در مراکز استان ها در نظر گرفته شود.

* بعد از انقلاب نگاه به ورزش زنان تغییر کرد

نایب رییس کمیته ملی المپیک خاطرنشان کرد: شرایطی بعد از انقلاب فراهم شد که نگاه به ورزش زنان مسلمان تغییر کرد. فدراسیون ورزش زنان مسلمان الگویی برای همه جهان است. من در المپیک لندن تعداد زنان محجبه زیادی را در کشورهای مختلف دیدم که این الگودهی به کشورهای مسلمان و حضور در میادین بین المللی بعد از انقلاب صورت گرفت. این شرایط برای همه زنان مسلمان در دنیا فراهم شد تا بتوانند در مسابقات شرکت کنند این از دستاوردهای انقلاب اسلامی بود.

* زنان ایرانی در شرایط نابرابر اول هستند

پیشکسوت ورزش زنان با اشاره به اینکه تعداد زنان مسلمان ورزشکار در دنیا پیشرفت داشته، عنوان کرد: کشورهای عربی نیز فعالیت های مستقلی داشته اند و دیدیم که در تربیت نیرو فعال بودند. در بازیهای آسیایی جاکارتا دیدید که با وجود نبودن شرایط برابر اول هستیم. زنان ما توانستند در ورزش قهرمانی رشد کنند و وارد ورزش حرفه ای به عنوان شغل شوند. البته راه زیاد است. این فعالیت به همت همه زنان جمهوری اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: امروز این جایگاه برای ورزش زنان در ایران فراهم شده که در دنیا کمتر شاهد آن هستیم این در حالی است که در کشورهای مختلف مردان اداره کننده ورزش زنان هستند.

* تغییر ساختار ورزش زنان سلیقه ای بوده است

نایب رییس کمیته در پاسخ به این سوال که چرا ساختار ورزش زنان در این سالها با تغییرات روبه رو بوده، عنوان کرد: از سال ٥٧ تا ٥٩ ورزش زنان تعطیل بود. تغییرات در ورزش زنان و ساختار آن سلیقه ای بود. مثلا سال ٨٠ سلیقه این بود انجمن ها حذف شوند و ورزش زنان زیر نظر فدراسیون ها بروند. این اتفاق خیلی بدون مطالعه بود که حسن ها و عیب هایی داشت. الان هم در اساسنامه فدراسیون ها موضوع نواب رییس بانوان مطرح شده است. این سلیقه ها باعث ایجاد تغییرات شد اما معاونت سرجایش است. این معاونت به دلیل فعالیت ورزش زنان باید همیشه باشد. هر چقدر در تغییرات ارتقاء داشته باشیم باعث رشد ورزش زنان خواهد شد.

* رشد ورزش قهرمانی نیازمند فعالیت باشگاه هاست

وی یادآور شد: هدف ما از همان شروع این بوده زنان ضرورت ورزش را حس کنند و اینکه زنان در ادارات، فضاهای کاری و زنان خانه دار این را حس کنند. این تنهایی معلوم نمی شود و رسانه هم باید به زنان کمک کنند تا این نیاز حس شود. ورزش قهرمانی وقتی توسعه می یابد که زنان در باشگاه ها فعال باشند. باشگاه هم نیاز به نظام نامه دارد. هرچقدر این موضوع رسمی باشد رشد ورزش بانوان زیاد خواهد بود.

* حامیان مالی می گفتند زنان دردسر هستند!

نایب رییس کمیته ملی المپیک در ادامه صحبت هایش درباره اینکه حامیان مالی علاقه ای برای حمایت از ورزش زنان ندارند، عنوان کرد: سالهای قبل همیشه حامیان می گفتند زنان دردسر هستند اما الان دردسر نیستیم! زمانی به آنها حق می دادم مثلا یک اسپانسر چقدر از فعالیت در ورزش زنان بهره می گیرد؟ محمدیان به دنبال دادن سوبسید بود و در این چند سال دیدم او به دنبال حمایت باشگه ها از ورزش زنان بود. البته اسپانسرها باید از ورزش زنان حمایت کنند و باید شرایطی فراهم شود تا آنها از بانوان حمایت کنند.

* فدراسیون زنان مسلمان برای توسعه ورزش همگانی و قهرمانی است

طاهریان درباره اینکه فدراسیون ورزش زنان مسلمان قرار است چه خلائی را پر کند، گفت: یکی از مهمترین دستاوردها پس از انقلاب الگودهی بود و باعث رشد ورزش قهرمانی زنان کشورمان شد. ما در خیلی از رشته ها امکان شرکت نداریم یا محدودیت داریم. این فدراسیون هم برای توسعه ورزش همگانی و هم قهرمانی تشکیل شد. ما در رشته دوومیدانی محدودیت های زیادی داریم. ما مسابقات باشگاه های زنان مسلمان را فراهم کردیم و تشکیل این فدراسیون باعث فعالیت زنان در خیلی از مسابقات است. این فدراسیون بعد از سالها فعالیت تعطیل شد که خوشحالم دوباره فعال شد.

* تعطیلی فدراسیون ورزش زنان مسلمان سیاسی بود

وی درباره اینکه چرا این فدراسیون تعطیل شد، تصریح کرد: نگران بودجه نباشید. دوره های قبل هم اسپانسرها کمک می کردند. کسانی که این فدراسیون را اداره می کنند به آن کمک خواهند کرد. این فدراسیون هیچ باری برای ورزش ندارد و حتی دوره های قبل ردیف بودجه از سازمان برنامه بودجه داشت. در آن زمان هم به همه کارکنان نامه زدند که به کمیته برگردند به همین دلیل نیمه تعطیل شد. دولت تصمیم گرفت این فدراسیون را ببندند. موضوع را سیاسی کردند در حالی که موضوع فعالیت ورزش زنان مسلمان بود. دفتر این فدراسیون بین المللی در ایران است و همه مجامع بین المللی از آن حمایت می کنند. تشکیل این فدراسیون باری برای ورزش زنان نخواهد داشت.

منبع: فارس