فیروزجا با پرچم فیده در مسابقات قهرمانی جهان/ تغییر تابعیت موقت یا دائمی؟

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، علیرضا فیروزجا، سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران اخیراً عملکرد بسیار خوبی در تورنمنت‌های مختلف داشته و به شدت مورد توجه اهالی این رشته قرار گرفته است. چندی پیش خبرهایی از توافق علیرضا فیروزجا، نخستین و تنها سوپراستاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران با یک تیم فرانسوی به گوش رسید و در همین راستا حرف‌و‌حدیث‌های دیگری هم شنیده شد که خبر از تغییر احتمالی تابعیت این قهرمان ایرانی دارد.

در همان زمان مهرداد پهلوان‌زاده، رئیس فدراسیون شطرنج ایران اظهار داشت: صحبت‌هایی مطرح شده و احتمالاً علیرضا برای فصل آینده در یک تیم فرانسوی حضور داشته باشد. بحث تغییر پرچم مطرح نیست، بلکه فیروزجا احتمالاً به دنبال دریافت اقامت است. این کار همچون اقدامی است که فوتبالیست‌ها و سایر ورزشکاران رشته‌های دیگر انجام می‌‌دهند و پس از لژیونر شدن اقامت کشور مقصد را دریافت می‌کنند.

در همان دوران فیروزجا به همراه پهلوان‌زاده، رئیس فدراسیون و البته پدرش به دیدار وزیر ورزش و جوانان رفت. وی در آن جلسه درخصوص مسائل مختلف صحبت کرد و آقای وزیر هم برای ماندن این نابغه شطرنج در کشورمان وعده‌هایی هم داد، اما شطرنج ایران پس از اتفاقی که برای پرهام مقصودلو و امین طباطبایی رخ داد، حالا دچار چالشی جدید شده است.

مسابقات شطرنج سریع و برق‌آسای قهرمانی جهان قرار است از فردا در میزبانی روسیه برگزار شود و با توجه به شرایطی که در مسیر اعزام شطرنج‌بازان ایرانی به مسابقات بین‌المللی وجود دارد، مقرر شد تا نماینده‌ای از ایران در این پیکارها حضور نداشته باشد. در این بین علیرضا فیروزجا که در فرانسه حضور دارد اعلام کرده که تصمیم دارد در این رقابت‌ها حضور پیدا کند.

وی همچنین اعلام کرده که برای حضور در این مسابقات تصمیم دارد تا زیر پرچمی غیر از پرچم ایران حضور داشته باشد. این تصمیم سوپر استاد بزرگ شطرنج به معنای تغییر تابعیت است و زمانی رنگ و بوی واقعی به خود می‌گیرد که در سایت مسابقات روسیه نام او را با پرچم فدراسیون جهانی منتشر می‌کنند.

این موضوع در شطرنج تقریباً به امری تکراری تبدیل شده و پیش از این هم افرادی همچون الشن مرادی و امیر باقری هم با پرچم کشورهای آمریکا و فرانسه در مسابقات حضور پیدا کرده بودند. تنها نکته امیدوار کننده برای مسئولان ورزش ایران این است که در پروفایل فیروزجا در سایت فدراسیون جهانی هنوز مقابل فدراسیون وی نام «ایران» به چشم می‌خورد. حال باید منتظر ماند و دید که چه سرنوشتی در انتظار تنها سوپراستاد بزرگ شطرنج ایران قرار دارد؟

منبع: فارس