نکات جالب و خواندنی از سرمربی جدید تیم ملی ایران؛ سیاستمدار سابق!

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه لحظه؛ سرمربی تیم ملی ایران پساز 6 ماه سردرگمی سرانجام از سوی فدراسیون فوتبال ایران انتخاب شد؛ مارک میلموتس سرمربی سابق تیم ملی بلژیک و شالکه شب گذشته وارد تهران شد تا قراردادش را به صورت رسمی به امضا برساند. گفتنی است قرارداد این سرمربی به همراه دو دستیار خود تا پایان جام جهانی 2022 قطر اعتبار دارد و در صورت رضایت دو طرف ممکن است برای جام ملت های آتی نیز تمدید شود.

ویلموتس اما زندگی جالبی در عرصه ورزش و زندگی شخصی خود دارد که بازگویی آن خالی از لطف نیست. حضور او در سیاست و دستیاری دیک ادووکات تا درگیری با ستاره های تیم ملی بلژیک از نکاتی است که می تواند برای هواداران فوتبال ایران خواندنی باشد.

در سال 2017 تیبو کورتوا در صفحه شخصی خودش در اینستاگرام اعلام کرده تصمیم گرفته از مارک ویلموتس به دلیل اتهاماتی که به او پدرش زده شکایت کند. ویلموتس که بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ هدایت تیم ملی بلژیک را بر عهده داشت اخیرا در یک مصاحبه اعلام کرده متوجه شده پدر کورتوا ترکیب تیم بلژیک را در جریان رقابت های یورو ۲۰۱۶ به رسانه های این کشور لو می داده است.

مارک ویلموتس همانند بسیاری از مربیان بزرگ دنیا اعتقاد و علاقه زیادی به پیراهن های سفید رنگ دارد؛ مارک عقیده دارد پیراهن سفید برای خوش شانسی می اورد البته که او هیچوقت چنین چیزی را به صورت علنی بیان نکرده ولی همین که تکذیب نکرده می تواند دلیل آن باشد.

ویلموتس بعد از بازنشستگی از فوتبال وارد سیاست شد. او در انتخابات فدرال 2003 به عنوان عضوی از حزب محافظه‌کار فرانسوی زبان، جنبش اصلاح طلبان (Mouvement Réformateur یا MR) در مجلس سنا انتخاب شد. در این عرصه اما ناموفق بود و در سال 2005 از سناتور بودن استعفا کرد و به فوتبال برگشت!

از لحاظ فردی هم به نظر می‌رسد دستکم در زمینه بازیکن‌سالاری آن روی سکه کارلوس کی‌روش است. گفته می‌شود در اردوها برای ناینگولان ستاره تیمش اتاق بالکن‌دار می‌گرفت که بتواند به راحتی سیگار بکشد. سه سال پیش گفت:« احساس می‌کنم که اگر ناینگولان را محدود کنیم و اجازه ندهیم 5 یا 6 سیگارش را در روز بکشد، او از عصبانیت اتاقش را به هم خواهد ریخت.»

از لحاظ نتیجه گیری به عنوان سرمربی دیدگاه های مختلفی در نقد او مطرح می شود. منتقدان او که البته از حامیان سرسخت کیروش هستند عقیده دارند کارنامه او اصلا برای تیم ملی ایران قابل قبول نیست اما همین حامیان سرسخت کی روش نمی گویند که کی روش هم به عنوان یک سرمربی ناکام و اخراج شده از رئال مادرید، تیم ملی پرتغال و تیم ملی افریقای جنوبی به ایران امد! ویلموتس البته در تیم ملی ساحل عاج تنها 8 ماه دوام آورد و به دلیل کسب نتایج ضعیف از سمت خود برکنار شد اما با تیم ملی بلژیک موفق شد در جام جهانی 2014 به جمع هشت تیم برتر این جام راه پیدا کند و مقابل آرژانتین با حساب یک بر صفر شکست خورد و از دور رقابت ها کنار رفت.

خبرنگار: سپهر خرمی