ویژه |دستاورد بزرگ کی‌روش؛ پایین آوردن میانگین سنی تیم‌ملی


به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه ، جام ملت‌های آسیا 2019 اواسط دی ماه آغاز خواهد شد که تیم ملیایران باید 17 دی‌ماه در اولین مسابقه به مصاف ویتنام برود. جدای از بحث انتخاببازیکن که همیشه انتقادات فراوانی را به کادر فنی وارد کرده است، پایین آوردنمیانگین سنی دستاوردی است که تقریبا اکثر کارشناسان نسبت به این اتفاق، نگاه مثبتیدارند. کارلوس کی‌روش هر بار در مصاحبه‌های خود تاکید ویژه ای دارد که بایدبازیکنان جوان را با اتمسفر تیم ملی آشنا کرد به همین خاطر هر بار چند بازیکن جدیددر اردوی تیم ملی دعوت می‌شوند. پایین آوردن میانگین سنی تیم ملی باعث می‌شود تامیزان دوندگی بازیکنان ایران به سطح بین‌المللی نزدیک‌تر شود و همین اتفاق کاملابه تاکتیک مدنظر کی‌روش؛ دفاع منطقه‌ای و پرس سنگین در نیمه زمین خودی منطبق است.

تیم‌های ملی ایران در ادوار گذشته جام ملت‌ها و جام جهانی همیشه از بالا بودن میانگین سنی رنج می‌برد اما حالا با بررسی میانگین سنی بازیکنان در سه خط دروازه، دفاع، هافبک و خط حمله مشخص خواهد شد اوضاع چطور پیش خواهد رفت.

در درون دروازه؛ حضور علیرضا بیرانوند و امیر عابدزاده قطعی است و گلر سوم از بین پیام نیازمند و سیدحسین حسینی انتخاب خواهد شد. بر فرض انتخاب حسینی(احتمال قوی‌تر نسبت به نیازمند)، میانگین سنی در درون دروازه 25.5 خواهد بود.

در خط دفاع با حضور صادق محرمی، مرتضی پورعلی‌گنجی، پژمان منتظری، میلاد محمدی، مجید حسینی، روزبه چشمی، محمد خانزاده، رامین رضاییان، محمدحسین کنعانی‌زادگان، احسان حاج‌صفی و ووریا غفوری، میانگین سنی این خط به 29.1 سال می‌رسد. مسن‌ترین بازیکن خط دفاعی پژمان منتظری با 35 و جوان‌ترین آن صادق محرمی و مجید حسینی با 22 سال سن هستند.

در خط هافبک که بنظر مسن‌ترین پست در تیم ملی تحت هدایت کی‌روش را تشکیل می‌دهد؛ اشکان دژاگه، مسعود شجاعی، سامان قدوس، امید ابراهیمی، احمد نوراللهی، سعید عزت‌اللهی، وحید امیری، مهدی ترابی، علی قلی‌زاده و علی کریمی حضور دارند. میانگین سنی این خط 30.22 است که مسن‎‌ترین بازیکن مسعود شجاعی با 34 و جوان ترین بازیکن علی قلی‌زاده با 22 سال است.

در خط حمله دست کی‌روش برای انتخاب بازیکن باز است. مهدی طارمی، سامان قدوس، علیرضا جهانبخشف سردار آزمون، کریم انصاری‌‍فرد و علی علی‌پور بازیکنان کی‌روش در تیم ملی هستند. مسن‌ترین بازیکن در خط حمله طبق انتظار کریم انصاری‌فرد با 28 سال سن است و سردار آزمون با 23 سال سن نیز جوان‎‌ترین مهاجم تیم ملی است.

ترکیب احتمالی تیم ملی نیز با فرض حضور: علیرضا بیرانوند در درون دروازه؛ میلاد محمدی، مرتضی پورعلی‌گنجی، مجید حسینی و رامین رضاییان در خط دفاع، امید ابراهیمی، سعید عزت‌اللهی و سامان قدوس در خط هافبک، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش و سردار آزمون نیز در خط حمله حضور خواهند داشت. با چنین پیش‌فرضی میانگین سنی 11 نفره‌ی ایران برای جام ملت‌های آسیا به 25.36 سال خواهد بود. میانگین قابل قبولی که با نیمکت نشینی احتمالی مسعود شجاعی، اشکان دژاگه و پژمان منتظری سه بازیکن مسن ایران ( بالای 32 سال) بدست آمده است. نکته جالب اینکه اگر مسعود شجاعی، پژمان منتظری و اشکان دژاگه به ترتیب به جای سامان قدوس، سعید عزت‌اللهی و مجید حسینی در ترکیب ثابت قرار بگیرند، میانگین سنی 11نفره تیم ملی به 28 سال خواهد رسید که قطعا کی‌روش چنین ریسکی نخواهد کرد و برنامه تاکتیکی ایران برای این شجاعی و دژاگه استفاده از تجربه ان‌ها در برخی از دقایق مسابقه است.

پیشرفت تیم ملی ایران از لحاظ میانگین سنی طی 8 سال اخیر قابل ملاحظه است. ایران در جام جهانی 2014 پیرترین تیم در بین آسیایی‌ها با 27.4 سال سن لقب گرفت. در جام جهانی 2018 اما شاگردان کی‌روش در کنار تیم ملی کره جنوبی با میانگین سنی 26.5 سال سن، جوان‌ترین تیم آسیایی و هفتیم تیم جوان جام جهانی 2018 لقب گرفتند.