پنج واقعیت کلیدی درباره رویارویی تیم های ایران و چین

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، دومین دیدار مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا 2019 امروز بین دو تیم ایران و چین برگزار می گردد و دو سرمربی سرشناس و برجسته یعنی کارلوس کیروش و مارچلو لیپی در مقابل هم قرار می گیرند.

ایران به عنوان یکی از تاثیرگذارترین تیم ها در این تورنمنت به مرحله یک چهارم نهایی راه یافته در حالی که چین بدون آن که نمایش چشمگیری ارائه دهد به جمع هشت تیم برتر پیوست.

از آنجا که لیپی و کیروش هر دو پس از پایان جام به احتمال زیاد تیم های تحت هدایت خود را ترک خواهند گفت، انتظار می رود این دیدار میدان جنگ هیجان انگیزی برای این دو مربی بزرگ جهان باشد. با این ذهنیت، به بررسی پنج واقعیت کلیدی درباره تقابل تیم های ایران و چین در گذشته می پردازیم:

1. چین در شش دیدار اخیر خود با ایران موفق نشده این تیم را شکست دهد

نظر به این که چین و ایران از دیرباز دو تیم از قوی ترین های آسیا محسوب می شوند، بسیار عجیب است که چین برای مدتی طولانی نتوانسته ایران را در رقابت های قاره ای مغلوب کند!

طی شش دیدار قبلیِ این دو تیم در جام ملت های آسیا، ایران در دو دیدار به پیروزی رسیده و چهار دیدار دیگر به تساوی کشیده شده است. با وجود این، در نیمه نهایی جام ملت های آسیا 2004، ایران مغلوب ضربات پنالتی تیم چین شد و چین به فینال آن دوره راه یافت.

2. کدام چهره آزمون را خواهیم دید؟

سردار آزمون، مهاجم ایران، تا اینجا بسیار پر شور ظاهر شده است. مهاجم جوان روبین کازان در هر یک از دو بازی اول مرحله گروهی یک گل به ثمر رساند، اما در دیدار با عراق و عمان توپ به پایش نچسبید و نتوانست به این دو تیم گل بزند. با این حال آمارها حاکی از آن هستند که آزمون تا به اینجای کار در چهار بازی 22 شوت زده که این رقم از شوت های هر بازیکن دیگری در این تورنمنت بیشتر است. کیروش امیدوار است مهاجم تیمش در دیدار امروز بتواند برخی از این شوت ها را به گل تبدیل کند.

3. سه بازی اخیر دو تیم برنده ای نداشته

دو تیم ایران و چین در سه دیدار آخر خود در جام ملت های آسیا به تساوی رضایت دادند. آخرین تساوی دو تیم به مرحله گروهی جام ملت های آسیا 2007 مالزی باز می گردد که در آن، دو تیم 2-2 مساوی کردند. سرنوشت دو دیدار دیگری که به تساوی کشیده شد با ضربات پنالتی معین گردید که در یکی ایران و در دیگری چین به پیروزی رسید.

4. ایران از سال 2004 به بعد تنها یک بار باخته!

در صورت نادیده انگاشتن ضربات پنالتی، ایران از آغاز جام ملت های آسیا 2004 تنها در یکی از 22 بازی خود شکست خورده است. این تیم 14 برد و 7 تساوی  در کارنامه دارد. تنها شکست ایران به یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا 2011 قطر مربوط می شود که این تیم در مقابل کره جنوبی بازی را 1-0 واگذار کرد.

5. معضل دفاع چین در مراحل حذفی

دومین دیدار مرحله یک چهارم نهایی این جام بین دو تیمی صورت می گیرد که از نظر کلین شیت نقطه مقابل هم هستند. چین از 11 دیدار حذفی جام ملت های آسیا تنها در یک دیدار کلین شیت کرده که آن هم در یک چهارم نهایی 2004 مقابل عراق بود که در آن دیدار موفق شد 3-0 عراق را ببرد.

در عوض، ایران  در این جام تا کنون 4 کلین شیت به نام خود ثبت کرده است. در جام 2015، کره جنوبی در پنج دیدار اول خود 5 بار کلین شیت کرده و اکنون تیم کیروش این فرصت را در اختیار دارد تا با رکورد کلین شیت کره جنوبی برابری کند.

مترجم: نسرین صحیحی

منبع: فاکس اسپورت