پیشینه ایران در جام ملت‌های آسیا به روایت ای اف سی

به گزارش شبکه لحظه:

تیم‌ ‌ملی جمهوری اسلامی ایران به مسابقات سه دوره اول جام ملت‌های آسیا راه نیافت. با این که ایران در سال 1951 موفق به کسب مدال نقره بازی های آسیایی در دهلی نو شده بود اما این موفقیت در مقایسه با حضور این تیم‌ ‌در جام ملت‌های آسیا در سال 1968 ناچیز بود. با افزایش تعداد تیم‌های مرحله نهایی از چهار به پنج ، ایران به همراه رژیم صهیونستی، میانمار، هنگ کنگ و چین تایپه به مرحله نیمه نهایی آن دوره صعود کرد و بازی ها در ورزشگاه امجدیه تهران برگزار شدند.

حضور موفق ایران در بازی های جام ملت‌های آسیا با پیروزی 2-0 این تیم در مقابل هنگ کنگ آغاز شد و به دنبال آن سه پیروزی دیگر برای تیم محمود بیاتی رقم خورد تا ایران با کسب چهار پیروزی از چهار مسابقه اولین عنوان قهرمانی را به دست آورد.

چهار سال بعد ایران دوباره پیروز شد. در آن تورنمنت تعداد تیم ها به 6 تیم افزایش یافته بود و شیوه مسابقات نیز از شکل دوره ای به حذفی تغییر یافته بود. ایران در گروه خود بالای تایلند و عراق ایستاد و جمهوری کره نیز در صدر گروه خود بالای کویت و کامبوج قرار گرفت. تیم ایران در نیمه نهایی 2-1 کامبوج را شکست داد و کره هم تایلند را در ضربات پنالتی مغلوب کرد و فینال بین دو تیمی برگزار شد که از 4 دوره جام ملت های آسیا سه جام را از آن خود کرده بودند. در بازی فینال، گل علی جباری با گل پارک لی چون بی اثر شد و بازی به وقت اضافه کشید جایی که حسین کلانی با گل خود دومین عنوان قهرمانی پیاپی قاره ای را برای ایران به ارمغان آورد.

چهار سال بعد ایران برای سومین بار قهرمان این مسابقات شد. 6 تیم برای برگزاری نیمه نهایی در تهران حضور داشتند که ایران در گروه خود بالای عراق و یمن جنوبی ایستاد. از سوی دیگر کویت نیز صدرنشین گروه خود شد، و چین و مالزی به ترتیب جایگاه دوم و سوم را کسب کردند. ایران چین را در وقت اضافه شکست داد و کویت نیز با شرایطی مشابه عراق را کنار زد تا به همراه ایران فینالیست های این دوره شوند.

دو تیم ایران و کویت در یک نبرد دیدنی جلوی 100 هزار نفر تماشاچی در ورزشگاه آزادی به رقابت پرداختند تا تیم ایران برای سومین بار متوالی به عنوان قهرمانی جام ملت های آسیا دست یابد.

علی پروین که تنها گل آن مسابقه را به ثمر رساند گفت: “کویت بسیار قوی بود که توانست به فینال این رقابت ها راه یابد. بازی نفسگیری بود. یکی از بازیکنان در محوطه جریمه کویت خطا کرد و من توانستم به لطف خدا توپ را گل کنم.”

 

مترجم: نسرین صحیحی

منبع:AFC