پیک‌موتوری مشهور، مربی فوتبال شد

منوچهر شفقتیان نامی آشنا برای آنهایی که فوتبال و خصوصا اخبار تیم فوتبال پرسپولیس را دنبال می کنند . پیشکسوتی که چند سال قبل لب هایش را دوخت ، فوتبالیستی که پیک موتوری بود و درنهایت امروز با حکم مدیرعامل تیم محبوبش مشغول به کار شد .

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه ، از سوی انصاریفرد مدیرعامل باشگاه، منوچهر شفقتیان پیشکسوت پرسپولیس که مدرک مربیگری A آسیا نیز دارد به عنوان عضو کمیته ارزیابی و نظارت بر عملکرد مدارس فوتبال پرسپولیس منصوب شد . این خبری بود که امروز در خبرگزاری های مختلف نمایان شد .

اما منوچهر شفقتیان که بود :

برای حرفه‌ای شدن پیش زمینه‌های بسیارمهمی وجود دارد که فوتبال ایران کاملا با آن‌ها غریبه است. برای نمونه بیش از ۱۰۰ سال پیش و زمانی که لیگ حرفه‌ای فوتبال با حضور هشت تیم وبرای اولین بار درکشور انگلستان شکل گرفت پس از مدتی کوتاه سازمانی به نام “اتحادیه بازیکنان حرفه‌ای” تاسیس شد. وظیفه این سازمان به طور کلی حمایت از بازیکنان حرفه‌ای فوتبال در زمان بازیگری و بازنشستگی است. یکی از مهمترین وظایف این سازمان نیز کمک به بازیکنانی است که به دلایلی در شرایط مناسبی قرار ندارند.بیمه درمانی، استفاده از تجربیات آنان درباشگاه‌های فوتبال و کمک‌های مالی برای حضور در کلاسهای مربیگری، نمونه‌هایی بسیار ساده از وظایف این سازمان است. قدمت “اتحادیه بازیکنان حرفه‌ای” نزدیک به صد و بیست سال است. سابقه‌ای که نشان از برنامه‌ریزی درست واصولی در فوتبال حرفه‌ای است. درحال حاضر این سازمان نزدیک به چهارهزار عضو دارد و همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد وظیفه اصلی‌اش حمایت مادی ومعنوی از بازیکنان حرفه‌ای فوتبال بریتانیا درگذشته و حال است. اگر برای هریک از اعضای این سازمان اتفاق ناگواری رخ دهد، با حمایت کامل این سازمان روبرو خواهند شد. اما در فوتبال ایران اینگونه نیست .

امروز در کوچه و بازار شاید کمتر کسی منوچهر شفقتیان, فردی را که 40 بازی ملی در کارنامه دارد بشناسد اگرچه ممکن است عده‌ای او را با داستان تلخ زندگی‌اش هنوز به‌یاد داشته باشند. 3 سال پیش بود که منوچهر فوتبال ایران برای اینکه گوش شنوایی برای مشکلاتش نمی‌دید لب و دهان خود را به هم دوخت، اتفاق تلخی که رخ‌دادنش بعد از گذشت این سال‌ها هنوز دردی از او دوا نکرده است.یکی از بهترین مدافعان فوتبال ایران روز‌هایش را در مستطیل سبز فوتبال و حوالی آن که نه, در خیابان‌های شلوغ و درهم پایتخت می‌گذراند تا به‌قول خودش بتواند زنده بماند و پول داروی همسر و مادر را با موتورسیکلتش تأمین کند. اما همسرش تاب این روزهای دردناک را نداشت و از دنیا رفت .

در اقدامی عجیب بازیکن مشهور پرسپولیس در اعتراض به فساد دهانش را دوخت. منوچهر شفتیان پیشکسوت پرسپولیس و دارای مدرک مربیگری A در آسیا در اعتراض به مافیای دنیای فوتبال لبانش را دوخت. در این چند روز شفقتیان هنوز لب و دهان خود را باز نكرده است. اما در شرایطی كه این كار شفقتیان مورد توجه اهالی فوتبال قرار نگرفته و كسی از اهالی فوتبال به ملاقاتش نرفته، عارف لرستانی بازیگر تئاتر و تلویزیون به دیدن او رفت.قبل از تماس ما با اورژانس ، پیشکسوت اعتصاب کرده ی پرسپولیس یعنی منوچهر شفقتيان دو نامه به دست ما داد و چند سطري روي كاغذ نوشت و رفت. منوچهر شفقتيان نوشت: «48 ساعت است چيزي نخورده‌ام، فردا يا پس‌فردا خونريزي معده مي‌كنم و بيمارستان هم نمي‌روم. اين‌قدر اعتصاب غذا مي‌كنم تا خونريزي معده كنم و بميرم. طرف حساب من باند مافياي ورزش است و با اين‌ها مي‌جنگم.»

پیشکسوت پرسپولیس گفت: «تا زمانی که باند کثیف و فاسد مافیاى ورزش و پدر خوانده ها از فوتبال مظلوم و یتیم بیرون نروند در حمایت از همه پیشکسوتان اعتصاب خود را نشکسته و تا پاى مرگ پیش خواهم رفت.»منوچهر شفقتیان پیشکسوت پرسپولیس و تیم ملی ایران در دهه 60 این روزها در وضعیت بحرانی و بسیار بدی به سر می برد. او در حال حاضر 7 روز است که دست به اعتصاب زده و نه غذا می خورد و نه چیزی می نوشد و با ضرب سرم هوشیار مانده است.

البته حرف شفقتیان فقط برای خودش و گرفتن یک گلریزان نیست. او می خواهد کنار فوتبال باشد. می خواهد با مدرک A آسیایش فرصت خودنمایی پیدا کند. او از همان دست های پشت پرده ای شکایت دارد که سال هاست مثل خوره به جان جامعه ورزش افتاده اند و تکه ای از آن را هم رها نمی کنند.متاسفانه تلاش ما برای صحبت با این پیشکسوت دلسوز بی نتیجه ماند و ضعف جسمی شدید و وضعیت وی مانع انجام مصاحبه شد به همین خاطر این فوتبالیست سابق و دارنده مدرک مربیگری معتبر کشور که به خاطر دستهای آلوده و مافیایی پشت پرده فوتبال ایران از هرگونه کار ورزشی بدور مانده است با نوشتن حرفهایش سخن دل را به زبان اورد . به گزارش پارس ناز وی نوشت : «شرمنده شدم چون به علت ضعف جسمانى و خونریزى معده و اختلالات در عملکرد کلیه ها و دوختن لب و دهانم نمی توانستم با شما صحبت کنم. تا زمانی که باند کثیف و فاسد مافیاى ورزش و پدرخوانده ها و اختاپوس هاى هزار دست و پا از فوتبال مظلوم و یتیم بیرون نروند تا وارثان اصلى این فوتبال که همان پیشکسوتان و قهرمانان و مدال آوران و افتخارآفرینان هستند، صاحب ارثیه خود نشوند در حمایت از همه پیشکسوتان اعتصاب خود را نشکسته و تا پاى مرگ پیش خواهم رفت.درود به روح رهبر کبیر انقلاب، سلام به مقام معظم رهبرى، سلام به رییس جمهور، سلام به مجلس، سلام به شهدا.»همچنین لازم به ذکر است منوچهر شفقتیان بر بالای بالین خودش متنی را به دیوار چسبانده که محتویاتش حرف های زیادی در خود دارد.

این گوشه ای از مشکلات پیشکسوت پرسپولیس بود که امروز با کمک حسن انصاری فرد مدیر عامل پرسپولیس شاید گوشه ای از خاطرات بدش را فراموش کند.