کامرانی‌فر: اگر بدون تأیید فیفا از VAR استفاده کنیم، تعلیق می‌شویم

امشب یک سیستم کامل VAR وارد استادیوم آزادی می‌شود و چند نفر متخصص از شرکت موردنظر ما به ایران می‌آیند.

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، حسن کامرانی فر سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال گفت:با توجه به اقداماتی که صورت گرفته است ما به AFC اعلام کردیم آمادگی این کار را داریم، چون شرایط داشت به سمتی می‌رفت که میزبانی بازی با کره تحت تأثیر قرار می‌گرفت و برای همین ما شرایط لازم را آماده کردیم. این سیستم اگر در ورزشگاه آزادی نصب شود به حضورش در لیگ هم خیلی کمک می‌کند. اینکه در دیدار با کره از سیستم VAR آنلاین استفاده کنیم یا آفلاین، در هر صورت اتفاق خیلی خوبی است. این سیستم در ایران خواهد ماند و ما نیاز داشتیم تا داوران‌مان با سیستمی که مورد تأیید فیفاست، آموزش ببینند. فدراسیون با سرعت بسیار زیاد در این خصوص پیش می‌رود. مدنظر فدراسیون و سازمان لیگ این است که هرچه زودتر قدم‌های مربوط به VAR را برداریم تا بتوانیم از این سیستم استفاده کنیم.

وی افزود: تمام تلاش ما در کنار این مسابقات که سیستم VAR را به استادیوم آزادی آوردیم این است که از آن در لیگ استفاده کنیم. برای سال اول شاید نتوانیم در تمام 240 بازی لیگ از این سیستم استفاده کنیم و تعداد محدودی را به فیفا اعلام می‌کنیم تا از سیستم VAR در آن استفاده شود. ما قدم به قدم جلو می‌رویم. الان از مرحله اول عبور کردیم و در مرحله دوم هستیم. اکنون بحث انتخاب داوران است که ما حدود 30 داور را انتخاب کردیم و قرار است آنها در کلاس‌ها شرکت کنند و لایسنس بگیرند.

کامرانی فر گفت: داورانی که در اتاق VAR قرار می‌گیرند باید این لایسنس را داشته باشد. این پروسه بین یک و نیم ماه تا سه ماه طول می‌کشد. ما خیلی تلاش می‌کنیم. ای کاش این تلاش‌ها را در گذشته انجام می‌دادند تا الان به نتیجه می‌رسیدیم. هر چند دوستان در گذشته هم خیلی تلاش کردند، اما شاید مسیری که طی شده است، درست نبود. الان یک تیم قوی کار را پیش می‌برد و ما خیلی خوش‌بین هستیم. یکسری از داوران در کلاس‌های AFC شرکت می‌کنند و لایسنس می‌گیرند که تعدادشان از ایران کم است. ما 30 داور را برای کلاس‌ها انتخاب کردیم، ولی حقیقتاً باید داورانی را برای VAR انتخاب کنیم که کمتر در زمین بازی حضور داشته باشند. ما نمی‌توانیم داوران تاپ را برای VAR استفاده کنیم، چون در زمین به آنها نیاز داریم.

بیشتر بخوانید:
کامرانی فر: تعامل بسیار خوب و سازنده ای با صدا و سیما داریم
کامرانی فر: VAR ملاک میزبانی کشورمان در مسابقات مقدماتی جام جهانی نیست
کامرانی فر: چندین مانع سد راه میزبانی ایران است

انتهای پیام /