کربکندی:‌فدراسیون فوتبال در شکست نوجوانان مقصر است/اراده‌ای برای برخورد با دلال‌ها وجود ندارد

به گزارش سرویس فوتبالی شبکه لحظه، رسول کربکندی در خصوص مقام سومی تیم نوجوانان ایران در تورنمنت کافا که در پی باخت مقابل افغانستان و تاجیکستان به دست آمد، گفت: ما در کشورمان بهایی که باید به تیم‌های پایه بدهیم، نمی‌دهیم. با اینکه خیلی از باشگاه‌های ما آکادمی دارند  اما آن‌ها از تولیدات خودشان استفاده نمی‌کنند و از شهرهای دیگر بازیکن می‌گیرند و در این میان خیلی از استعدادها از بین می‌روند. ما آن بهایی که باید بخصوص به مربیان پایه بدهیم، نمی‌دهیم. بودجه‌ای که باید به تیم‌های پایه اختصاص بدهیم نمی‌دهیم. به مربی پایه حداقل پول را، آن هم به صورت دو سال یکبار می‌دهیم. از همین جا است که فساد شروع می‌شود و تیم‌های پایه ما دچار فساد شده‌اند.

کربکندی افزود:

بازیکنی که می‌آید ثبت‌نام کند اول از او می‌پرسند پدرت چکاره است! چون به دنبال منفعتی برای خودشان هستند. باید برنامه‌ریزی شود که مربیان پایه در رفاه باشند و سالم کار کنند تا بتوانند استعدادهای خیلی بهتری را کشف کنند. فوتبال پایه ما طوری شده که افرادی که تمکن مالی دارند می‌توانند وارد شوند اما آنهایی که تمکن مالی ندارند متأسفانه علی‌رغم اینکه استعدادهای خوبی هم هستند بیرون می‌مانند و به همین علت ما تیم‌های پایه قوی نداریم. در گذشته همیشه شاهد این بودیم که ستاره‌های زیادی به فوتبال ما معرفی می‌شدند اما الان از آن ستاره‌ها خبری نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که در عدم موفقیت تیم نوجوانان علاوه بر ضعفی که در پایه‌ها داریم، چه کسی مقصر است، گفت:

نمی‌شود یک نفر را مقصر دانست. در این موضوع یک مجموعه مقصر است. از فدراسیون فوتبال گرفته تا باشگاه‌ها و مربیان، همه این‌ها تقصیر دارند. نمی‌شود تقصیر را به گردن یک نفر یا یک گروه انداخت چرا که در واقع همه ارکان فوتبال مقصر هستند.

کارشناس فوتبال ایران در مورد نقش فدراسیون به عنوان متولی فوتبال، تصریح کرد:

وقتی در یک خانواده مشکلی پیش می‌آید شما باید مدیریت پدر آن خانواده را ببینید. در خانواده فوتبال هم فدراسیون نقش پدر را دارد و همه کاره است و به نظر من در این مسئله قطعا مقصر است.

کربکندی در مورد اینکه آیا این نتیجه از تیم نوجوانان می‌تواند زنگ خطری برای آینده فوتبال ملی ما باشد،گفت:

قطعاً همین‌طور است. اگر پایه را خوب درست نکنیم نمی‌توانیم برداشت خوبی را در سال‌های بعد و سنین بالاتر داشته باشیم. وقتی به پایه‌ها اهمیت نمی‌دهیم نباید انتظار داشته باشیم که یک تیم ملی قوی و قدرتمند داشته باشیم. زمانی ستاره‌ها به فوتبال ما خیلی کمک می‌کردند اما الان در این موضوع دچار کمبود زیادی هستیم. یعنی دچار کمبود استعدادهایی که برای فوتبال ما تعیین‌کننده باشند.

وی در رابطه با اینکه نوجوانان ایران در جام جهانی عملکرد خوبی داشتند اما اکنون در همین رده، در تورنمنت آسیای میانه نمی‌توانیم نتیجه قابل قبولی کسب کنیم، گفت:

متاسفانه تیم‌های پایه تا شکل می‌گیرند آن‌ها را رها می‌کنیم. یک سرمایه‌گذاری می‌شود، بازیکنان هماهنگ می‌شوند و اعتماد به نفس پیدا می‌کنند، در یک دوره نتیجه می‌گیرند اما سپس رها می‌شوند. این یعنی همه کارهای ما مقطعی است و کار درازمدت و برنامه‌ریزی شده نداریم. به همین علت تیم‌های ما خیلی بقا ندارند و پیشرفت بازیکنان و تیم‌ها تداوم ندارد.

کارشناس فوتبال ایران در مورد اینکه چه راهی وجود دارد تا هرچه زودتر بتوان مشکل فوتبال پایه را حل کرد،گفت:

تا زمانی که در فوتبال ما دلال‌ها، یعنی افرادی که منفعت می‌برند و روی مدیران و سیستم فوتبال مانفوذ دارند، تعیین‌کننده هستند، نمی‌توان خیلی امید داشت چون افرادی که برایشان منفعت دارند را روی کار می‌آورند چه مربی باشد و چه بازیکن و اراده‌ای هم برای برخورد با این قضیه وجود ندارد. در فوتبال ما ممکن است در مقطعی، نتیجه‌ای گرفته شود ولی خیلی زود فراموش و تمام می‌شود چون برنامه‌ریزی درازمدت نداریم. به عنوان مثال برای تیم امید مربی خارجی می‌آوریم اما هنوز مربی بعدی را تعیین نکرده او را برکنار می‌کنیم، این نشان می‌دهد که ما هیچ برنامه‌ریزی در این کار نداریم.

منبع: فارس