نگاهی به وضعیت تیم‌های بوندس‌لیگا برای فصل 21-2020

در طول دو دهه گذشته تنها پنج مربی در بوندسلیگا- ماتیاس سامر و یورگن کلوپ در دورتموند، توماس شاف (وردربرمن)، آرمین فه (اشتوتگارت) و فیلیکس ماگات (وولفسبورگ) – موفق به پشت سر گذاشتن بایرن شدند. عبور از بایرن هم ردیف با فتح اِوِرِست است.

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه ،مجله ورد ساکر نوشتت : ماریو باسلر، بازیساز سابق بایرن مونیخ و تیم ملی آلمان، در آستانه فصل جدید بوندسلیگا یک پیام ساده داشت – انتظار نداشته باشید که سلطه هشت ساله قهرمان بایرن به این زودی پایان پیدا کند. احساس مثبت باسلر که هنوز مانند روزهای بازی در نظراتش قاطع است، صرفا درباره تیم استثنایی بایرن نیست. چیزی که اگر برای باسلر مهم‌تر نباشد، حداقل به اندازه درخشش این تیم ارزشمند است، شوق قابل توجه و قدرت روانی بایرن است.

باسلر در مصاحبه اخیرش با مجله فرانس فوتبال گفت:” قهرمانی در DNA این باشگاه است. وقتی شرایط فراهم باشد، بازیکنان بایرن همیشه برای نشان دادن خود پیش می‌روند. آنها این لحظات را ستایش می‌کنند. هم‎زمان که انرژی آنها بیشتر می‌شود، سایر تیم‌ها با افزایش فشار در این دوران ضعیف‌تر می‌شوند. عطش بایرن برای موفقیت هیچ محدودیتی ندارد. آنها در این زمینه درنده هستند.

فکر می‌کنم باشگاه‎هایی مانند دورتموند و لایپزیش در لحظات کلیدی بی‌ثبات و ترسو هستند و به همین دلیل نمی‎توانند جای بایرن را بگیرند. به فصل گذشته نگاه کنید. بایرن در پاییز روند بسیار بدی در کسب نتیجه داشت. با این حال باز هم موفق شد جام قهرمانی را به دست بیاورد.”

چیزی که بایرن را در حال حاضر ترسناک‌تر می‌کند این است که آنها هانسی فلیک، کمک مربی سابق تیم ملی آلمان، را روی نیمکت‌شان دارند که به خوبی با اخلاقیات باشگاه و انتظارات بالای آنها سازگار است. برعکس نیکو کوواچ، مربی سابق این تیم، که در نووامبر سال گذشته از این تیم جدا شد، فلیک رابطه بسیار خوبی با بازیکنان دارد. احساس بازیکنان در رختکن این است که فلیک تمام آن چیزی است که کواچ نبود: مربی با ذهنیت هجومی و با قابلیت قبول ریسک، با راهنمایی‌های واضح‎تر در روز بازی و کسی که قابلیت برقراری ارتباط بیشتری دارد.

فلیک کم و بیش در همه جنبه‌های ممکن بایرن را احیا کرده است. فوتبال این تیم روان‌تر، پویا و جذاب است، نسبت کار تیمی و انعطاف پذیری تاکتیکی به شدت افزایش پیدا کرده و پس از عبور از دوران سخت کوواچ، تیم او ناگهان بار دیگر یک دست و منسجم شده است.

تمام توجهات در آلیانز آره‌نا به مهاجم فوق العاده این تیم که روبرت لواندوفسکی است- و فصل گذشته با 34 گل در صدر جدول گلزنان بوندس‌لیگا قرار گرفت- و البته لروی سانه، وینگر گرانقیمت تازه وارد، خواهد بود. با این حال مشکل رقبا این این است که خطر تهاجمی بایرن بسیار بسیار گسترده‌تر شده است. فصل گذشه 14 بازیکن از این تیم در بوندسلیگا گلزنی کردند.

در طول دو دهه گذشته تنها پنج مربی در بوندسلیگا- ماتیاس زامر و یورگن کلوپ در دورتموند، توماس شاف (وردربرمن)، آرمین فه (اشتوتگارت) و فیلیکس ماگات (وولفسبورگ) – موفق به پشت سر گذاشتن بایرن شدند. عبور از بایرن هم ردیف با فتح اِوِرِست است اما اگر یکی از مربیان حاضر در دسته اول فوتبال آلمان توانایی کوهنوردی روی یخ را داشته باشد، آن یک نفر یونیان ناگلزمان مربی جوان لایپزیش ، است.

ناگلزمان 33 ساله که خودش را با نتایج عالی لایپزیش در لیگ قهرمانان 20- 2019 اثبات کرده به خوبی می‌داند که مشغول به انجام چه کاری است. تیم او به خوبی در تمام زمینه‌ها سازماندهی شده، کاملا توانایی تغییر شرایط را دارد، با هوشمندی و جدیت پرس می‌کند و با روحیه و بخشندگی به سمت جلو می‌رود. با این که تیم او با میانگین سنی زیر 24 سال، بسیار بی تجربه است اما با پختگی بسیاری بازی می‌کند. این ارزش کار ناگلزمان را نشان می‌دهد.

مهمترین سوال برای لایپزیش این است که خلا ایجاد شده پس از فروش تیمو ورنر به چلسی را چطور پر می‌کند؛ چرا که او ستاره خط حمله، نفر اول فاز هجومی تیم بود که فصل گذشته 28 گل در بوندس‌لیگا به ثمر رساند. آنها با آر بی سالزبورگ، باشگاه خواهرشان، به توافق رسیدند که هوانگ هی چان، مهاجم کره‌ای، را جذب کنند و باور دارند که او می‌تواند به خوبی جای ورنر را پر کند. خبر خوب دیگر برای لایپزیش این است که دایوت اوپامِکانو، مدافع میانی فرانسوی این تیم، که گفته می‌شد تحت نظر بایرن مونیخ و آرسنال است، قرارداد جدیدی با این تیم امضا کرد تا به تمام شایعات در ماه‌های گذشته پایان دهد.

دورتموند، نایب قهرمان لیگ آلمان در دو فصل گذشته، اگر در جمع سه تیم صدر جدول نباشد، دست به خود تخریبی زده است. آنها تیم درخشانی دارند که شامل چندین بازیکن جوان با پتانسیل بالاست و از توان هجومی بسیار خوبی نیز برخوردارند – فصل گذشته 84 گل زدند که رکورد باشگاه در رقابت‌های داخلی بود- و ارلینگ هالند، بهترین مهاجم جوان اروپا، نیز در ترکیب این تیم دیده می‌شود.

اما این تیم در بعضی مناطق مشخص دچار ضعف‌هایی است. دفاع آنها به راحتی باز می‌شود و عادت از دست دادن تمرکز که گاهی در لحظات کلیدی موردنیاز است را نیز دارند. لوسین فاوره با تمام کیفیت قابل تحسینش به عنوان یک مربی و معلم در آغاز سومین فصل حضورش در وستفالن در حال از دست دادن اعتبارش است و هواداران و رسانه‌ها مدتهاست که طعنه‌هایشان را آغاز کرده‌اند. منتقدان مدعی هستند که او مربی قهرمانی نیست که دورتموند به آن نیاز دارد.

شیوع ویروس کرونا ضربه اقتصادی بسیار سختی به دورتموند زد. این باشگاه در سال تجاری 20- 2019 حدود 45 میلیون یورو از دست داد و هانس یواخیم واتسکه، مدیر اجرایی تیم، تایید کرد که مجبور به کاهش هزینه‌ها از طریق هیئت مدیره خواهد بود:” کاهش درآمدی که در حال حاضر در تمام زمینه‌ها شاهد آن هستیم بسیار دراماتیک است. ما باید تا جایی که می‌توانیم ذخیره کنیم. برای من این فصلی بسیار سخت است.”

اگر دورتموند، یکی از سازماندهی شده‌ترین و بهترین تیم‌های آلمان، مجبور به کنترل مخارج خود است، یعنی زنگ خطر برای همه به صدا درآمده است.

بازیکنان قابل توجه

جود بیلینگام (بروسیا دورتموند)

بیلینگام مثالی دیگر از ظرفیت دورتموند برای جذب پسران طلایی سرتاسر جهان است. در آلمان گفته می‌شود که بایرن مونیخ نیز به جذب این هافبک 17 ساله از بیرمنگام سیتی علاقه داشت اما با پیشنهاد دیرهنگامش موفق نشد.

سبایستین بورناو (کلن)

مدافع زیر 21 سال بلژیک آینده روشنی در پیش دارد. او نه تنها یک مدافع سرسخت و توانایی است بلکه نامش معمولا در فهرست گلزنان نیز دیده می‌شود و پس از جدایی از اندرلخت در سال 2019 در اولین فصل حضورش در کلن 6 گل به ثمر رساند.

دنیل کالیجیوری (آگزبورگ)

اشتفان رویتر، مدیر ورزشی آگزبورگ، با جذب هافبک و کاپیتان سابق شالکه به عنوان بازیکن اقدامی بسیار موفقیت آمیز و درخشان انجام داد. او از آن دست بازیکنانی است که هواداران دوست دارند: بسیار دونده با شخصیتی همیشه امیدوار و جنگنده.

ارمدین دمیروویچ (فرایبورگ)

مهاجم 22 ساله بوسنیایی فصل گذشته عملکرد خوبی برای تیم سن گالن سوییس داشت. فرایبورگ به خرید بازیکنان ارزان قیمت اما ارزشمند در بازار نقل و انتقالات معروف است و پرداخت 3.7 میلیون یورو برای دمیروویچ سرمایه گذاری بسیار خوبی به نظر می‎رسد.

مارتین هینترگر (اینتراخت فرانکفورت)

اگر جایزه‌ای برای دستکم گرفته شده‌ترین بازیکن در بوندس‌لیگا وجود داشته باشد این مدافع استرالیایی یکی از مدعیان دریافت آن است. هینترگرِ جنگنده و باهوش، گلزن‌ترین مدافع میانی 20-2019 بوندسلیگا بود.

هوانگ هی چان (لایپزیش)

مهاجم 24 ساله اهل کره جنوبی، سرعتی و خلاق و منعطف، پس از درخشش در آر بی سالزبورگ اتریش حالا فرصت بزرگی در اختیار دارد. او در فصل 20- 2019 موفق به زدن 16 گل شده و برای جانشینی تیمو ورنر باید آمارش را بهبود ببخشد.

لروی سانه (بایرن مونیخ)

وینگر پرانژری آلمان با قراردادی به ارزش 45 میلیون یورو از منچسترسیتی به این تیم پیوست و الیور کان، مدیر آینده بایرن، از او به عنوان “بازیکنی تعیین کننده” یاد می‌کند. بایرن روی رفتار و حرفه‌ای گری او حساب زیادی باز کرده است.

مارکوس تورام (بروسیا مونشن گلادباخ)

وینگر 22 ساله فرانسوی در اولین فصل حضورش در لیگ دسته اول آلمان موفق شد 10 گل و 8 پاس گل در کارنامه خود به ثبت رسانده و با قدرت دریبل‌زنی بالایش مدافعان حریف را شکست دهد و حالا آماده است به سطح بالاتری راه پیدا کند.

لوکا توسار (هرتابرلین)

هرتابرلین برای خرید هافبک 23 ساله در ماه ژانویه رکورد نقل و انتقالاتش را شکست اما او برای ادامه فصل به صورت قرضی در لیون باقی ماند و در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان برابر یوونتوس گلزنی کرد.

فلورین ویتز (بایرلورکوزن)

ویتز در 17 سالگی توانایی خیره کننده‌ای به عنوان بازیساز مرکزی یا وینگر دارد. او سال گذشته گلی رویایی برای تیم جوانان لورکوزن به ثمر رساند و 5 ثانیه پس از آغاز بازی از وسط زمین توپ را وارد دروازه حریف کرد.

تازه واردهای لیگ

آرمینیا بیله‌فلد

قهرمان مسابقات دسته دوم برای اولین بار پس از سال 2009 به سطح اول فوتبال آلمان برگشته است. اووه نویهاوس ماهرانه این تیم را هدایت کرد و به لطف گلزنی‌های فابیان کلوس (21) و آندریاس وگلسامر (12) موفق به صعود شدند. نتیجه فصل آینده آنها بستگی به چگونگی سازگاری این دو در اولین فصل حضورشان در بوندس‌لیگا در سن 32 و 28 سالگی دارد.

 اشتوتگارت

بعضی تیم‌ها به سطح اول فوتبال آلمان تعلق دارند و باشگاه‌های زیادی در فوتبال آلمان بزرگتر از اشتوتگارت نیستند که سه قهرمانی در بوندسلیگا در کارنامه داشته و زمانی ستاره‌های تیم ملی آلمان مانند هانسی مولر، گیدو بوخوالد، یورگن کلینزمن، فیلیپ لام و سامی خدیرا در آن بازی می‌کردند. پلگرینو ماتاراتزو، مربی آنها، پیش از این در هوفنهام زیر نظر یولیان ناگلزمان کار می‌کرد و سبک هجومی این مربی آمریکایی شباهت زیادی به سبک همکار سابقش دارد.

انتهای پیام /

بیشتر بخوانید:
نتیجه و خلاصه بازی بوندس لیگا در هفته سی و دوم
نتیجه و خلاصه بازی های بوندس لیگا امشب 10 خرداد
بوندس لیگا / نتیجه و خلاصه بازی یونیون برلین 0 – 1 بایرن مونیخ