دیابت را چگونه با ورزش مهار کنیم

ورزش و رژیم غذایی به صورت همزمان می تواند دیابت را با کمک دارو به شکل ویژه ای کنترل کند.

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، دکتر دنیا غیاثی درباره تاثیرات ورزش بر کاهش قند خون به خبرنگار ما گفت:برای اطلاع از تاثیر ورزش در کاهش وزن ابتدا باید در مورد بیماری دیابت اطلاعات لازم را توضیح داد پس از آن در مورد مهار این بیماری با روش هایی همچون رژیم غذایی و ورزش عمل نمود اما این بیماری زمانی بوجود می آید که قند خون فرد در اثر کاهش تولید انسولین یا عدم کارایی این هورمون باشد.

در واقع ورزش حساسیت بدن به انسولین را افزایش می دهد و باعث تنظیم قند خون می شود. ورزش گلوکز را داخل ماهیچه های درون بدن می سازند و در حین ورزش یا بعد از ورزش قند خون وارد ماهیچه ها می گردد و در نتیجه سطح گلوکز به حد طبیعی می رسد.

او در ادامه گفت:در واقع ورزش با کم کردن این مقاومت و افزایش اثر انسولین در بدن یعنی افزایش ورود گلوکز به سلول های بدن به خصوص سلول های عضلانی باعث کاهش قند خون می شود و این اثر خود با کم کردن قند ناشتا یا قند خون داخل روز اثر خود را نشان می دهد.

دکتر غیاثی در مورد زمان ورزش اظهار داشت: یک الی سه ساعت بعد از صرف غذا باید تمرین را آغاز کرد تا شخص افت قند پیدا نکند در پایان باید بگویم ورزش زمانی می تواند به دیابت کمک کند که همراه با مصرف دارو و رژیم غذایی باشد.

ورزش های مناسب برای کاهش قند خون و مدت زمان آن چیست:

راه رفتن – شنا کردن – دوچرخه سواری – تمرین قدرتی – یوگا – تای چی

حداقل پنج روز در هفته و هر بار سی دقیقه فعالیت هوازی می تواند به عملکرد بهتر انسولین در بدنتان کمک کند. ما از ورزشی صحبت می کنیم که به فعالیت بهتر قلب و شش ها کمک کرده و جریان خون را افزایش می دهد. اگر مدتی است که فعالیتی نداشته اید، با 5 تا 10 دقیقه در روز شروع کرده و به مرور زمان به آن بیفزایید.