داور بین المللی فوتبال ایران هدفش قضاوت در رقابت‌های جام جهانی است

به گزارش سرویس فوتبالی شبکه لحظه، داور بین المللی فوتبال ایران با اشاره به اینکه هدفش قضاوت در رقابت‌های جام جهانی است، گفت: دوره آموزشی VAR تاثیر قابل ملاحظه ای در آشنایی داوران با قوانین کمک داور ویدویی گذاشت.

بیژن حیدری افزود: دوست دارم تا آنجا که امکانش هست رو به جلو حرکت کنم. البته علاقه ندارم هدفی تعیین کنم که موفق به دستیابی به آن نباشم. اما  قضاوت در رقابت های جهانی جوانان یا بزرگسالان و حتی المپیک از جمله هدف ها برای  قضاوت است.

نخستین دوره آموزشی سیستم کمک داور ویدئویی (VAR) که با حضور ۲۴ داور فوتبال از اول مردادماه زیر نظر «محمدصالح سوبخیدین» مدرس فیفا آغاز شده بود، چهارم مردادماه در هتل آکادمی ملی فوتبال به پایان رسید. در این کلاس چهار روزه، VAR به صورت تئوری، عملی و شبیه سازی در مسابقات زیر نظر مدرس فیفا انجام شد. این دوره مقدمه‌ای برای صدور مجوز استفاده از این سیستم در بازی‌های لیگ برتر از سوی فیفا است.

حیدری درباره این دوره آموزشی گفت: هدف این کلاس و فدراسیون جهانی فوتبال این است که داوران با تکنولوژی VAR آشنا شوند تا اشتباهات داوری به حداقل برسد. وقتی اشتباهات داوری کم شود قطعا فشار از روی داور، مربی و بازیکن برداشته می‌شود.

داور بین المللی فوتبال ایران افزود: راه‌اندازی سیستم VAR سبب پویا شدن فوتبال می‌شود. همچنین در صحنه هایی که مربی، بازیکن و هوادار فکر می کنند داور اشتباه کرده با بازبینی صحنه قطعا درستی اتخاذ می شود. البته اگر هم در آن صحنه داور اشتباه کرده باشد، باز بینی صحنه بازی همه شبهات را بر طرف می کند. زیرا قبول می کنند که یک سیستم حمایت کننده در داوری وجود دارد.

حیدری با اشاره به اینکه پس از برگزاری این کلاس قطعا شاهد روند رو به رشدی در داوری فوتبال ایران خواهیم بود، افزود: سوبخیدین مدرسی است که به زبان خیلی ساده تکنیک های داوری VAR و متن قانون را به زبان ساده برای شرکت کنندگان در کلاس بیان می کند. همچنین تجربه و علم وی نیز در افزایش بار علمی این کلاس تاثیر به سزایی داشت.

وی  درباره اینکه آیا شرایط مالی برای داوران در لیگ راضی کننده است یا خیر؟ اظهار داشت: وقتی یک قرارداد خوب برای بازیکن ایجاد انگیره می کند تا همراه با تلاش مضاعف در زمین مسابقه حاضر شود، قطعا این شرایط در خصوص داوران نیز صدق می کند.

داور فوتبال ایران ادامه داد: اما بیشتر داوران فوتبال کشور با عشق و علاقه به کار خود ادامه می دهند و مسایل مالی برای آنها اولویت نیست. هرچند که اگر  شرایط مالی بهتر شود قطعا انگیزه بیشتری برای کسب موفقیت ها بهتر خواهند داشت.

فدراسیون فوتبال ایران در حالی دوره آموزشی VAR را برگزار کرد از همه باشگاه های حاضر در نوزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر فوتبال خواسته است تا زیر ساخت های ورزشگاه های اختصاصی خود را برای نصب دوربین های مخصوص استفاده از کمک داور ویدئویی اصلاح کنند.

سیستم VAR با شبیه سازی عملکرد و نظارت بر روی هر بازیکن در نقاط مختلف زمین فوتبال از طریق دوربین های نصب شده، به داوران کمک می کند اشتباهات خود را به حداقل برسانند. همچنین در زمان هایی که داور مسابقه در رای خود مردد است، با مراجعه به این سیستم و بازبینی فیلم مسابقه، نظر قطعی خود را اعلام می کند.

در جریان داوری هایی که در هجدهمین دوره لیگ برتر فوتبال باشگاهی کشور انجام شد، بسیاری از بازیکنان و مربیان به نحوه داوری معترض بودند و به گفته آنها رای اشتباه داور در نتیجه نهایی مسابقات موثر بود.

منبع: ایرنا