رقابت کمپانی‌های بزرگ برای اسپانسری لیورپول؛ کار لیورپول و نیوبالانس به دادگاه کشیده شد

اوج گرفتن فوتبال لیورپول، رشد اقتصادی فوق‌العاده باشگاه را نیز در پی داشته است. دو کمپانی نایکی و نیوبالانس، در حال رقابت برای تصاحب اسپانسری لیورپول هستند.

به گزارش خبرنگار فوتبالی شبکه لحظه؛ توافق لیورپول با نایکی، باعث شکایت کمپانی نیوبالانس شده است. هنوز به طور رسمی قراردادی میان باشگاه لیورپول و نایکی به امضا نرسیده است اما خبرها حکایت از توافق 75 میلیون پوندی طرفین دارد.

انتشار این اخبار باعث شد تا نیوبالانس ادعای خود را در دادگاه عالی پیگیری کند. کمپانی آمریکایی ادعا کرده است که آن‌ها نیز 75 میلیون پوند به لیورپول پیشنهاد داده‌اند و بندی در قراردادشان با باشگاه وجود دارد که در صورت پیشنهاد مبلغ یکسان، اسپانسری باشگاه باید به آن‌ها برسد.

مسلما لیورپول خواهان دادگاه برای این مسئله نیست اما همین شکایت نشانگر قدرت تجاری بالای باشگاه است.

به سال 2012 بازگردیم، زمانی که کمپانی آلمانی آدیداس قرارداد خود با لیورپول را تمدید نکرد. در آن سال لیورپول بعد از 12 فصل حضور در لیگ قهرمانان اروپا، نتوانست سهمیه این رقابت را کسب کند. آدیداس گفت که لیورپول مبلغی بیشتر از ارزشش درخواست کرده است.

یک مقام مدیریتی آدیداس درخصوص عدم تمدید قرارداد با باشگاه انگلیسی گفت:

مبلغ قرارداد و عملکرد تیم در زمین باید با هم تعادل داشته باشند. در لیورپول تعادلی میان این دو وجود نداشت و ما هم گفتیم که کنار می‌کشیم.

همه این‌ها تاثیر گرفته از موفقیت، محبوبیت و چه اندازه دیده شدن در تلویزیون است. پس آنچه پیشنهاد می‌دهید و آنچه به دست می‌آورید باید منطبق باشند. ما فکر کردیم آنچه لیورپول پیشنهاد می‌دهد و آنچه ما به دست می‌آوریم متعادل نیست.

حال ممکن است آدیداس از تصمیم خود پشیمان شده باشد. چرا که مبلغی که آن‌ها برای اسپانسری منچستریونایتد پرداخت می‌کنند یک رکورد است اما منچستریونایتد در لیگ قهرمانان حضور ندارد و پرفروش‌ترین پیراهن باشگاهی در لیگ انگلیس، پیراهن لیورپول است.

با کنار کشیدن آدیداس در آن سال، کمپانی نیوبالانس با قرارداد سالانه 25 میلیون پوند تبدیل به اسپانسر باشگاه شد. حال روسای آنفیلد می‌دانند که ارزش تجاری باشگاه بسیار بیشتر از قرارداد حال حاضر یعنی سالانه 45 میلیون پوند است.

پرفروش‌ترین پیراهن لیگ، بهترین وضعیت در سهام، قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و صدرنشینی در لیگ، تمام این‌ها مواردی هستند که ارزش لیورپول را برای اسپانسر بالا می‌برند.

همین امر سبب می‌شود که نیوبالانس به سادگی پا پس نکشد و به احتمال زیاد در دادگاه شاهد حل و فصل مسئله باشگاه انگلیسی و کمپانی آمریکایی باشیم.

خبرنگار: سامان خدایی