سناریو عجیب برای دور زدن قانون بازنشستگی/مهندسی مجمع برای عدم استعفا مدیران بازنشسته/ وزارت ورزش از فوتبال رو دست می‌خورد؟


به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه لحظه ، شواهد و قرائن نشان می‌دهد که مدیران  وزارت ورزش اگر حواس خود را جمع نکنند‌، ایناحتمال وجود دارد که مدیران بازنشسته فوتبال در مجمع عمومی که قرار است در تاریخنهم دی ماه برگزار شود،‌ قانون منع بکارگیری بازنشستگان را دور بزنند. آن وقت دیگرهیچ کسی نمی‌تواند آنها را از کار برکنار کند. چنین اتفاقی هم بدون تردید زیر سوالبردن جایگاه وزارت ورزش،‌مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش لحظه، رضا صالحی امیری در هفته‌های اخیر با قدرت چند بار این مساله را اعلام کرده که مهدی تاج در جلسات خصوصی برگزار شده به او و وزیر ورزش تعهد داده که اعضای بازنشسته فدراسیون فوتبال از سمت خود استعفا خواهند کرد. رئیس کمیته ملی المپیک حتی اعلام کرد که علی کفاشیان نایب رئیس اول و فریدون اصفهانیان عضو هیات رئیسه و رئیس کمیته داوران قرار شده قبل از برزگزاری مجمع عمومی فدراسیون فوتبال در تاریخ 9 دی باید استعفای خود را بدهند و سایر مدیران بازنشسته‌ هم در مجمع عمومی این کار را انجام بدهند تا قانون منع بکارگیری بازنشستگان در فدراسیون فوتبال اجرا شود.

وقتی مدیری در حد و اندازه های صالحی امیری که از نزدیک ترین افراد به رئیس جمهور است و ارتباط بسیار نزدیکی هم با مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش دارد در این مدت بارها تاکید کرده که مهدی تاج قول داده که قانون اجرا و بازنشسته‌ها استعفا دهند،‌به خوبی مشخص است که بی دلیل این حرف را مطرح نکرده و قطعا در صورت اجرا نشدن این طرح مشکلات بسیار زیادی برای مدران فدراسیون فوتبال طبق قانون ایجاد خواهد شد.

صالحی امیری با جایگاهی که دارد قطعا حرفی نمی زند که حقیقت نداشته باشد و جالب اینجاست که مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال هم صحبت‌های مطرح شده توسط رئیس کمیته المپیک درباره استعفا اعضای هیات رئیسه را تکذیب نکرده است.

مشکل بسیار بزرگ به وجود آمده اینجاست که فدراسیون فوتبال وقتی محمدرضا ساکت به خاطر بازنشسته بودن استعفای خود را تقدیم تاج کرد،‌ پذیرفت که شامل قانون بازنشستگی می شود و باید قانون را اجرا کند. منتهی تا کنون هیچ کدام از اعضای هیات رئیسه فدراسیون از سمت خود استعفا نداده‌اند و شواهد و قرائن نشان می‌دهد که انگار برنامه‌ای هم برای این کار ندارند.

حیدر بهاروند نایب رئیس دوم و رئیس سازمان لیگ در جلسات هیات رئیسه به صراحت تاکید کرده که تحت هیچ شرایطی استعفا نمی‌کند.فریدون اصفهانیان هم که صالحی امیری وعده استعفای او قبل از مجمع را داده با رداین اظهارات گفته با قدرت به کارش ادامه خواهد داد و مسوولان کاری نکنند که فوتبال ایران در آستانه جام ملت‌های آسیا تعلیق شود.

البته بد نیست به این نکته هم اشاره شود که وزیر ورزش در پاسخ به نامه اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هم به صراحت اعلام کرد که قانون در این فدراسیون مصل سایر دیگر فدراسیون‌ها باید اجرا شود و سایر مدیران رده بالای وزارت ورزش هم روی این موضوع تاکید کرده‌اند.

عدم تحقق وعده مهدی تاج برای استعفای بازنشسته‌ها البته نگرانی ها را برای مدیران وزارت ورزش به وجود آورده است. انها فکر می‌کردند فوتبالی‌ها با برگزاری مجمع، مقدماتی را فراهم می‌کنند تا هم مدیران بازنشسسته بروند و هم با اجرای قانون، فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا نسبت به این تغییرات حساس نشوند و خطر تعلیق رفع شود.

منتهی پیگیری‌های خبرنگار لحظه نشان می‌دهد احتمال دارد مدیران فوتبالی بخواهند با یک سناریو مهندسی شده قانون منع بکارگیری بازنشستگان و فشارهای وزارت ورزش و نهادهای نظارتی را با استفاده از کلید واژه تعلیق دور بزنند.

درست است که مهدی تاج طبق اعلام رسمی مسوولان قول داده قانون اجرا می‌شود و مجمع در این رابطه تصمیم خواهد گرفت،  اما به نظر می‌رسد که برنامه اصلی مدیرانفدراسیون فوتبال این است که با برگزاری مجمع عمومی‌، استعفا دادن یا ندادن اعضای بازنشسته هیات رئیسه را به رای بگذارند و مدیریت مجمع عمومی به سمتی برود که اعضا با استعفا و انجام تغییرات مخالفت کنند. به هر حال بسیاری از روسای هیات فوتبال بازنشسته که در مجمع عضو هستند و اکثریت آرا هم در اختیار آنهاست شامل قانون بازنشستگی می‌شود و به همین خاطر آنها قطعا به اجرای قانون رای نخواهند داد. به این ترتیب احتمال دارد در روز مجمع عموممی تصمیم بگیرند که روی غیر دولتی بودن فدراسیون فوتبال تاکید کنند و تصمیم بگیرند که مدیران فوتبالی در کار خود باقی بمانند. در چنین شرایطی این تصمیم مجمع عمومی با حمایت قاطع فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا رو به رو خواهد شد و هر گونه فشار برای استعفا مدیران بازنشسته باتعلیق فوتبال ایران همراه می‌شود.

این سناریو طراحی شده شرایطی را فراهم می‌کند که فوتبالی‌ها مثل آب خوردن بتوانند قانون را دور بزنند. آنها درست است که وعده تصمیم گیری در مجمع را به وزارت ورزش داده‌اند اما اگر پروژه خود را اجرایی کنند عملاوزارت ورزش را دور زده‌اند.

به همین ترتیب مدیران وزارت ورزش هم که از دوروز قبل در جریان طراحی این سناریو قرار گرفته‌اند از همین حالا به فکر مقابله باآن افتاده‌اند تا از مدیران فوتبالی و مجمع فدراسیون رو دست نخورند. به هر حالوزیر ورزش هم به شدت از سوی نمایندگان مجلس برای اجرای قانون تحت فشار است و فوتبال تنها جایی در کشور است که قانون بازنشستگی را اجرا نکرده است.

پس اگر دیدید در روزهای آینده فشارها روی مهدی تاج و مدیران فدراسیون فوتبال برای استعفای اعضای بازنشسته بیشتر شد،‌ تعجب نکنید! وزارت ورزش کار خود را برای رو دست نخوردن شروع کرده است.