چالش بزرگ پیش روی تیم ملی جودو/ نسخه‌ای که می‌تواند راهگشا باشد

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، پس از آنکه شورای فنی فدراسیون جودو مجید زارعیان را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کرد، برنامه‌های تیم ملی برای حضور در رقابتهای قهرمانی جهان و مسابقات کسب سهمیه از سوی سرمربی اعلام شد که برگزاری رقابتهای انتخابی ورود به اردوی تیم ملی گام نخست این برنامه بود.

فدراسیون جودو اسامی ۵۱ جودوکار از نفرات برتر رقابتهای قهرمانی کشور که اواخر سال ۹۷ برگزار شد را به همراه مدعیان حضور در تیم ملی برای شرکت در رقابتهای انتخابی اعلام کرد. همچنین اعلام شد که در جریان رقابتهای انتخابی با حضور افسران نادو، تست دوپینگ بعمل خواهد آمد.

این رقابتها هفته گذشته برگزار شد و تنها ۲۵ جودوکار از میان ۵۱ جودوکار دعوت شده در رقابتهای انتخابی شرکت کردند. اعلام حضور افسران نادو یکی از دلایلی بود که خیلی از نفراتی که عنوان دار رقابتهای قهرمانی کشور بودند در این مسابقات شرکت نکنند.

در کنار غیبت‌های متعدد، این رقابتها به لحاظ فنی هم چنگی به دل نزد و حتی آنها که جواز حضور در اردو را کسب کردند به جرأت می‌توان گفت به لحاظ فنی شانس اندکی برای اعزام به رقابتهای برون مرزی دارند. فاصله نجومی با نفراتی که پیش از این در اردو بودند به خوبی گواه این مدعاست.

در چنین شرایطی باید عنوان کرد که جودو ایران در بخش بزرگسالان پشتوانه‌ای ندارد و فدراسیون باید تمرکز خود را روی رده‌های سنی جوانان و نوجوانان قرار داده تا جودوکاران با آتیه و خوبی که در این تیم‌ها مشغول تمرین هستند با حضور در اردوهای برون مرزی و مسابقات معتبر تجربه لازم را کسب کرده و به تیم ملی تزریق شوند.

از سوی دیگر مجید زارعیان به عنوان سرمربی تیم ملی کار بسیار سختی برای کار با این نفرات و ارتقا فنی آنها دارد. به نظر می‌رسد باید تعامل بین تیم‌های جوانان و بزرگسالان بیش از گذشته بوده و با اضافه کردن چند جوان با آتیه در اعزام‌های تیم ملی کنار ملایی و بریمانلو، رفته رفته تیمی در اندازه حضور در مسابقات معتبر و البته در تمام اوزان تدارک دیده شود.

در حقیقت دست مربیان تیم ملی خالی است و نباید انتظار داشت که در مسابقات پیش رو نفراتی به تیم اضافه شده و مدال هم کسب کنند. به عبارت ساده‌تر این جودو جای کار زیادی دارد و فدراسیون می‌بایست با اصل قراردادن پشتوانه سازی و دوری از نتیجه گرایی در این بخش بیش از سایر بخش‌ها سرمایه گذاری کند.

اعزام‌های نوجوانان و جوانان در دستور کار قرار گرفته و با حضور در تورنمنت‌ها و اردوهای مشترک بین المللی راه پیشرفت را برای آنها هموار کردند که اگر چنین شود، این تیم ملی جودوست که بهترین فایده را خواهد دید.

منبع: مهر