کارگروه فیفا علمی بودن افزایش تیم‌های جام جهانی را تائید کرد

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، خبرگزاری آسوشیتدپرس نسخه ای از گزارش 81 صفحه ای این کارگروه را که به ارزیابی سیاسی، جغرافیایی و مسائل حقوقی مرتبط با افزایش تیم ها پرداخته، به دست آورده است.

در صورت عملی شدن چنین ایده ای در فاصله 8 سال پس از اعطای حق میزبانی به قطر، تغییرات چشمگیری در «قالب برگزاری» این تورنمنت اعمال خواهد شد.

گزارش مذکور توسط فدارسیون بین المللی فوتبال جمع آوری و آماده شده است که البته برای اجرایی شدن باید در درجه اول به تایید شواری فیفا که جمعه پیش رو تشکیل جلسه می دهد، رسیده و تصمیم نهایی در ماه ژوئن اتخاذ خواهد شد.

کارگروه تحقیقاتی مذکور ورزشگاه های واقع در کشورهای کویت، بحرین، عمان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به عنوان میزبان احتمالی معرفی کرده است اما تاکید کرده که دوحه باید کشور مورد نظر خود را برای میزبانی مشترک انتخاب کند.

بحرین، عربستان و امارات از سال 2017 مناسبات اقتصادی، دیپلماتیک و ترابری خود را با قطر قطع کرده اند؛ اتفاقی که از پرواز هواپیما مابین این کشور با همسایگانش ممانعت به عمل آورده است.

علاوه بر این، با توجه به اینکه فیفا پذیرفته است که تنش سیاسی جاری مانع مشارکت این کشورها در برگزاری جام جهانی 2022 می شود، این نهاد در صدد است تا کویت و عمان را به دلیل مواضع بیطرفانه شان در قبال تنش های دیپلماتیک منطقه خلیج فارس، به عنوان گزینه های مناسب برگزاری تعدادی از بازی ها معرفی کند.

فیفا از شورای خود در خواست کرده است تا نتایج تحقیقات مذکور که «افزایش تعداد تیم های جام جهانی 2022 را در صورت مشارکت کشورهای همسایه شدنی و امکانپذیر اعلام کرده است» را تایید کند.
در صورتی که این موضوع به تایید جلسه پیش روی شورای فیفا برسد آنگاه این نهاد جهانی و قطر به طور مشترک پیشنهاد نهایی خود را به شورا و مجمع فیفا که در ژوئن تشکیل جلسه می دهد، تسلیم کرده و در آن تاکید خواهند کرد که «قطر میزبان اصلی تورنمنت» خواهد بود.

«جیانی اینفانتینو» رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال آوریل سال گذشته برای نخستین بار اشتیاق خود را برای پیگیری هر چه سریع تر موضوع افزایش تعداد تیم های جام جهانی 2022 ابراز کرد.

منبع: ایرنا