تاخیر در بازگرداندن یک تصمیم ۱۷ ساله

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، پنج سالن معروف مجموعه ورزشی آزادی متشکل از سالن های شمشیربازی، والیبال، بسکتبال، کشتی و وزنه برداری است که هر یک از آنها در اختیار فدراسیون‎های متبوع خود هستند به جز سالن شمشیربازی که سال ها پیش اختیارات و امکان استفاده از آن، از فدراسیون این رشته گرفته شد و با وجود گذشت نزدیک به دو دهه و وعده وعیدهای داده شده هنوز به اهالی آن بازگردانده نشده است. 

سالن شمشیربازی آزادی مجهزترین سالن برای برگزاری اردوها و رقابت‎های این رشته است. این سالن که توسط طراحان ایتالیایی و ویژه شمشیربازی ساخته شد و برای بازی‌های آسیایی ۱۳۵۳ تهران به بهره برداری رسید، با وجود گذشت ۴۳ سال هم همچنان یکی از استانداردترین سالن‎ها برای مسابقات شمشیربازی است به خصوص که تمام کف این سالن مجهز به سیم کشی‎های الکترونیکی ویژه شمشیربازی است. با این حال سال هاست اهالی این رشته ترددی در این سالن ندارند. حتی طی چند سال گذشته تمام اردوها و رقابت‎های شمشیربازی در سالن شهید کلاهدوز برگزار شده که جایگاه مناسبی برای تماشاگران ندارد و به دلیل نزدیک به هم بودن پیست‌ها از استانداردهای لازم برخوردار نیست.

تبعات یک تصمیمِ ۱۷ ساله
اولین تصمیم در مورد تغییر مالکیت سالن اختصاصی شمشیربازی به زمانی باز می گردد که ساختار سازمان تربیت بدنی پابرجا بود، مصطفی هاشمی طبا در راس قرار داشت و مدیریت فدراسیون شمشیربازی هم با مهدی محمدزاده بود. آن زمان با پشنهاد فائزه هاشمی معاون هاشمی طبا و با این استدلال که رشته ‏های مختلف ورزش بانوان یکجا و در یک محل اداره شوند، سالن شمشیربازی به ورزش بانوان اختصاص یافت اما بعد از اینکه اداره ورزش بانوان در هر رشته‎ای، به فدراسیون همان رشته سپرده شد سالن شمشیربازی آزادی بیشتر از محل تمرین، حکم خوابگاه ورزشکاران را داشت.

این شرایط ادامه داشت تا سال ۹۰ که قرار شد در مقابل واگذار شدن سالن های جایگزین از مجموعه ورزشی شهید شیرودی و حجاب تهران به بخش بانوان، سالن شمشیربازی به اهالی آن بازگردانده شود. البته همزمان با اتخاذ این تصمیم مقرر شد تا موضوع در جلسه شورای معاونان بررسی شود اما با وجود موافقت های صورت گرفته در این نشست هیچ اقدامی برای واگذاری سالن شمشیربازی به مدیرانش انجام نشد تا اینکه  مدیریت وقت کشتی مسکوت ماندن این موضوع را غنیمت شمارد و با ارائه یک پیشنهاد به محمد عباسی وزیر وقت ورزش، موافقت های ضمنی برای دراختیار گرفتن این سالن را جلب کرد.

این پیشنهاد در جریان بازدیدی که عباسی از اردوی کشتی گیران اعزامی به رقابت های جهانی و بعد از آن المپیک لندن داشت، مطرح شد. عباسی با پیشنهاد مطرح شده موافقت کرد و به حمید سجادی  معاون ورزش قهرمانی دستور پیگیری های لازم را داد. 

اینگونه بعد از ۱۰ سالی که سالن شمشیربازی آزادی در اختیار بانوان بود، از سال ۹۰ تا به امروز هم این سالن مورد استفاده  کشتی گیران قرار دارد این در حالی است که سالن شمشیربازی مجموعه ورزشی آزادی با داشتن کفی مجهز به سیم کشی های الکترونیکی از هر نظر مناسب برگزاری رقابت های شمشیربازی است. طراحی این سالن به گونه ای است که می توان همزمان ۲۰ پیست شمشیربازی برای مسابقات در آن پهن کرد اما سال هاست از این سالن استفاده بهینه نمی شود. 

باقرزاده: از سالن اختصاصیِ شمشیربازی مانند یک «سوله» استفاده می شود
فضل الله باقرزاده رئیس فدراسیون شمشیربازی با بیان اینکه طی سال های گذشته بارها پیگیر بازگرداندن سالن اختصاصی شمشیربازی آزادی به این فدراسیون بودیم اما در زمان هر یک از وزرا، موضوع به دلیلی بی نتیجه ماند، ابراز امیدواری کرد وزارت مسعود سلطانی فر ورود لازم در این زمینه را داشته باشد. 

وی گفت: سالن شمشیربازی آزادی چند هزار سکو دارد طوریکه می تواند محل برگزاری رویدادهای بزرگ آسیایی و جهانی باشد. اصلا ویژگی های این سالن به گونه ای است که می تواند پایگاه شمشیربازی کل آسیا شود اما الان فقط برای تمرینِ رشته ای غیرمرتبط از آن استفاده می شود. 

رئیس فدراسیون شمشیربازی ادامه داد: فدراسیون کشتی از سالنی که ویژگی های آن مختصِ شمشیربازی است مانند یک «سوله» استفاده می کند چون در این سالن فقط تمرین کشتی گیران برگزار می شود نه مسابقه یا جشنواره کشتی؛ چند تشک کشتی پهن کرده اند، تعدادی وسایل بدنسازی هم گذاشته اند و فقط در آن تمرین می کنند در حالیکه فدراسیون شمشیربازی می تواند از این سالن استفاده های زیادی داشته باشد.

باقرزاده با یادآوری اینکه در نشست اخیر ستاد عالی که اتفاقا سرپرست فدراسیون کشتی هم در آن حضور داشت، موضوع بازگرداندن دوباره سالن آزادی به فدراسیون شمشیربازی را مطرح کردیم، گفت: وزیر ورزش از اینکه شمشیربازی سالنی مجهز در اختیار داشته باشد، استقبال کرد. فدراسیون کشتی هم که خانه کشتی را در اختیار دارد ضمن اینکه برای این فدراسیون ساختمان مجهز دیگری در آزادی در حال ساخت است. امیدوارم با این شرایط هر چه زودتر، سالن شمشیربازی به ما بازگردانده شود تا حداقل بخشی از کمبودهای این رشته المپیکی برطرف شود.

شمشیربازی در حالی با مشکل سالن مواجه است که از جمله رشته های المپیکی ایران به حساب آمده که اتفاقا به کسب سهمیه و مدال آوری آن در المپیک ۲۰۲۰ امید زیادی وجود دارد. شمشیربازی به ترتیب با یک و دو سهمیه در المپیک لندن و ریودوژانیرو حضور داشت و امید زیادی دارد برای المپیک توکیو در بخش تیمی اسلحه سابر کسب سهمیه کند تا با چهار ورزشکار راهی این رویداد شود. 

منبع: مهر