پیش بازی تونس – نیجریه/ رده بندی جام ملت های آفریقا 2019

به گزارش سرویس فوتبالی شبکه لحظه، دو تیم تونس و نیجریه چهارشنبه شب ساعت 23:30 به وقت تهران در حالی برای کسب جایگاه سوم جام ملت های آفریقا در ورزشگاه السلام قاهره مقابل هم قرار می گیرند که هردو به واسطه بازماندن از فینال قدری دلسرد هستند. تونس در رده بندی فیفا جایگاه بیست و پنجم را دارد و 20 رتبه جلوتر از نیجریه (جایگاه 45) است اما علیرغم این رتبه بندی، دررویارویی های این دو تیم، نیجریه نتایج بهتری کسب کرده است. تونس و نیجریه تا کنون 4 بار در مسابقات جام ملت های آفریقا مقابل هم قرار گرفته اند که حاصل آن دو برد برای نیجریه و دو تساوی بوده است. یکی از به یادماندنی ترین تقابل های آنها در مرحله گروهی جام ملت های آفریقا 2000 به وقوع پیوست که در آن نیجریه 2-4 حریف را در شهر لاگوس مغلوب کرد.

دیدار رده بندی امشب دومین دیدار رده بندی تونس و نیجریه در جام ملت های آفریقاست؛ دیدار اول آنها به تورنمنت 1978 بازمی گردد که نیجریه در آن به پیروزی 0-2 دست یافت. در شش تقابل اخیر این دو تیم، نیجریه یک بار به پیروزی دست یافته و در پنج بازی دیگر کار به تساوی کشیده شده است.

تونس

تونس قبلا سه بار در رده بندی جام ملت های آفریقا بازی کرده که تنها یک بار در سال 1962 مقابل اوگاندا به پیروزی 0-3 رسیده است. این تیم در نیمه نهایی تورنمنت امسال، بازی را 0-1 در وقت اضافه به سنگال واگذار کرد، در حالی که خود را سزاوار باخت نمی دید و گل به خودیِ دیلن برون را یک بدشانسی محض می دانست. نکته بارز در خصوص عقاب های کارتاژ این است که آنها در 6 مسابقه خود در این تورنمنت در وقت معمولِ بازی هیچ شکستی را نپذیرفته اند.

آلن ژیرس برای دیدار امشب احتمالا در ترکیب تیم خود تغییراتی ایجاد خواهد کرد. او به برخی از بازیکنان ثابت خود استراحت خواهد داد و از برخی از نیمکت نشینان خود نظیر انیس بدری، نعیم سلیتی و ایمن بن محمد استفاده خواهد کرد. با توجه به این که تیم ملی تونس با معضل مصدومیت یا محرومیت بازیکنان روبرو نیست، ژیرس در انتخاب بازیکنان و چیدمان تیمش دستی باز دارد و احتمالا آرایش 3-3-4 را برخواهد گزید.

نیجریه

نیجریه تاکنون شش بار به رده بندی جام ملت های آفریقا راه یافته که در هر شش بار پیروز از میدان بیرون آمده است. این تیم با سابقه حضور در 7 دیدار رده بندی، رکورد بیشترین دیدار رده بندی جام ملت های آفریقا را به خود اختصاص داده است.  

عقاب های سبز از 6 دیدار گذشته خود 4 پیروزی کسب کرده اند، اما به هر روی نیجریه در نیمه نهایی امسال مقابل الجزایر با گل به خودی ویلیام تروست اکنگ، 0-1 در نیمه اول عقب افتاد و اگرچه اودیون ایگالو در نیمه دوم گل تساوی را به ثمر رساند اما این الجزایر بود که گل سرنوشت ساز را در دقیقه 95 بازی توسط ماحرز وارد دروازه نیجریه کرد تا خودش روانه فینال شود.

انتظار می رود گرنوت روا در دیدار امشب با مجال دادن به بازیکنان جوان تری از جمله جمیلو کالینز و کنت اومرو، تغییراتی در ترکیب تیم خود ایجاد کند. این سرمربی به خاطر عدم خلاقیت و فقدان انرژیِ تیم در دیدار نیمه نهایی مورد انتقادات بسیاری قرار گرفته اما خود او از عملکرد تیمش اظهار رضایت کرده و گفته “ما ویدیوی بازی را دیروز تماشا و بازی را تحلیل کردیم. شاگردان من نبرد خوبی انجام دادند و آمارها نیز به نفع ماست. ما 11 شوت داخل چارچوب داشتیم در حالی که الجزایر فقط شش شوت زد. مالکیت توپ ما بیش از حریف بود و بنابراین دلیلی برای شرمندگی وجود ندارد.” گرنوت روا قطعا از ایگالو در خط حمله استفاده خواهد کرد تا شاید این مهاجم بتواند گلی به چهار گل خود بیفزاید و کفش طلا را از آن خود کند. چیدوزی آوازیم به دلیل دریافت کارت زرد دوم از حضور در دیدار امشب محروم است و احتمالا اولا آینا جایگزین او خواهد شد. انتظار می رود روا تیم خود را با آرایش 1-3-2-4 به میدان بفرستد.

مترجم: نسرین صحیحی

منبع: هو اسکورد و بین اسپورت